Odpady medyczne. Prawidłowa gospodarka odpadami medycznymi w świetle nowych przepisów
Szkolenie 1-dniowe
Szkolenie z odpadów medycznych obejmuje m.in. zagadnienia: odpowiedzialność za wytwarzane odpady medyczne, właściwa klasyfikacja odpadów medycznych, rodzaje odpadów medycznych, właściwe postępowanie z odpadami medycznymi, obowiązki podmiotów wytwarzających odpady medyczne.
Opis szkolenia
Prawidłowe prowadzenie gospodarki odpadami medycznymi stanowi jedno z największych wyzwań dostrzeganych przez służby sanitarno-epidemiologiczne i ochrony środowiska.
Z punktu widzenia wytwórcy odpadów medycznych niezmiernie istotne jest:
- właściwe sklasyfikowanie odpadów,
- zidentyfikowanie obowiązków wynikających z przepisów prawa,
- oraz umiejętne realizowanie tych obowiązków.
Od 1 stycznia 2020 r. wytwórcy odpadów medycznych powinni być zarejestrowani w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Brak wpisów może skutkować bardzo wysokimi karami, od 5 tys. do 1 mln zł. Niestety wciąż problemem jest identyfikacja przed podmioty konieczności posiadania wpisu w rejestrze BDO. Zmiany w ustawie o odpadach i przepisach powiązanych z 2023 roku rozszerzają katalog podmiotów, które powinny być wpisane do rejestru BDO.
Od stycznia 2021 r. obowiązują nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów, także medycznych oraz weterynaryjnych odpadów zakaźnych. Czy obowiązują one również wytwórców odpadów medycznych? A może dedykowane są innym podmiotom gospodarujących odpadami medycznymi? Na szkoleniu szczegółowo omówimy te kwestie.
Od 1 stycznia 2022 roku posługujemy się nową definicją odpadów komunalnych, co również ma wpływ na nowe podejście do właściwej kwalifikacji odpadów.
Przepisy wskazane powyżej obowiązują już od jakiegoś czasu, natomiast cały czas występują problemy z ich interpretacją. Na szkoleniu postaramy się wyjaśnić te zagadnienia, a także wskażemy, gdzie i jak szukać odpowiedzi na trudne pytania.
Cele szkolenia:
- podniesienie świadomości oraz kompetencji osób odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami medycznymi
- ułatwienie zarządzania tym procesem przy wykorzystaniu systemu BDO
- zapoznanie z wymaganiami prawnymi i wynikającymi z nich obowiązkami dla wytwórców odpadów medycznych
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- zdobycie praktycznych umiejętności zarządzania i gospodarowania odpadami medycznymi wg nowych przepisów
- zdobycie wiedzy i umiejętności realizacji obowiązków wytwórcy odpadów medycznych
- minimalizacja ryzyka otrzymania wysokiej kary spowodowanej niespełnieniem wymogów prawnych
Adresaci szkolenia:
- pracownicy placówek medycznych państwowych i prywatnych
- prowadzący szpitale, przychodnie, ośrodki zdrowia, apteki, hurtownie farmaceutyczne, laboratoria medyczne, gabinety medyczne, stomatologiczne, kosmetyczne, weterynaryjne
- firmy oferujące usługi sprzątania placówek świadczących usługi medyczne
- specjaliści ds. gospodarki odpadami
- specjaliści ds. ochrony środowiska
- specjaliści tworzący i wdrażający procedury i standardy polityki odpadowej
- pracownicy sanepidów
Metody szkoleniowe:
wykład w formie prezentacji z elementami warsztatów, odpowiedzi na pytania, wyjaśnianie wątpliwości, konsultacje
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Obowiązujące akty prawne mające istotne znaczenie dla prawidłowej gospodarki odpadami, powiązanie z dokumentami wykonawczymi dedykowanymi odpadam medycznym, z uwzględnieniem najnowszych zmian
- Podstawowe pojęcia wynikające z ww. przepisów
- Wytwórcy odpadów a zdefiniowanie, kto jest wytwórcą odpadów medycznych
- Odpowiedzialność w gospodarce odpadami
- Klasyfikacja odpadów
- odpady komunalne
- odpady medyczne
- inne
- Podział odpadów medycznych
- Sposób postępowania z odpadami u wytwórców odpadów medycznych:
- rodzaj stosowanych pojemników/worków – kiedy jakie
- oznaczenie pojemników oraz etykietowanie
- sposób i czas przechowywania odpadów w miejscu ich wytworzenia
- magazynowanie odpadów medycznych
- Rozporządzenie w sprawie szczegółowego magazynowania odpadów a odpady medyczne – jak czytać nowe obowiązki
- Obowiązki podmiotów wytwarzających odpady medyczne:
- wpis do rejestru BDO
- kiedy i czy wymagane są decyzje w zakresie gospodarki odpadami
- ewidencja odpadów (w tym odpadów medycznych)
- sprawozdawczość
- Transport odpadów medycznych
- Kary i konsekwencje nieprzestrzegania wymogów w zakresie gospodarki odpadami
- Pytania i dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości, analiza przypadków, praktyczne wskazówki
Wykładowca
Ekspert z zakresu gospodarowania odpadami, w tym odpadami medycznymi. Od 2005 roku związana zawodowo z ochroną środowiska, m.in. jako inspektor ds. środowiska w strukturach administracji publicznej. Była również członkiem zespołu ekspertów w obszarach środowiskowych i gospodarowania odpadami w ramach regionalnych programów operacyjnych dla 2 województw.
Od 2016 roku zajmuje się konsultingiem na rynku odpadowym. Udziela indywidualnego wsparcia klientom w realizacji obowiązków. Prowadzi doradztwo i szkolenia z zakresu praktycznego stosowania przepisów w ochronie środowiska, gospodarce odpadami w przedsiębiorstwach lub gminach.
Absolwentka ochrony środowiska na Politechnice Gdańskiej i Politechnice Bydgoskiej, ukończyła również studia podyplomowe na trzech kierunkach na Uniwersytecie Gdańskim oraz Politechnice Gdańskiej.
Miejsce
Miejsce realizacji szkolenia wskazane jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane ONLINE, stacjonarnie (w sali szkoleniowej) lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
SZKOLENIE STACJONARNE:
Miejsce szkolenia zlokalizowane w centrum Warszawy. Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
- Współpracujemy z 4 hotelami.
- W poniższych hotelach możemy dokonywać rezerwacji noclegu dla Państwa, w związku z przyjazdem na szkolenie.
- Nie dokonujemy rezerwacji noclegów w innych hotelach, spoza poniższej listy.
- Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Ważne:
- Cena noclegu może się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Hotel Golden Tulip**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Hotel Campanile***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 04, www.campanile-warszawa.pl/pl
Hotel Premiere Classe*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 06, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę
Hampton by Hilton Warsaw City Centre:
Hotel Hampton by Hilton, ul. Wspólna 72, Warszawa
Koszt przy rezerwacji zależy od terminu i dostępnych miejsc w hotelu.
Średnio ceny kształtują się na poziomie 350-650 zł (jedynka ze śniadaniem) i 450-850 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 317 27 00, https://www.hilton.com/pl/hotels/wawcthx-hampton-warsaw-city-centre/
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne, konieczność rezerwacji parkingu w wyprzedzeniem