Co to jest storytelling?
11.04.2022

Co to jest storytelling? Czyli jak opowiadać historie, żeby zwiększyć sprzedaż

Na zegarze już północ, w domu cisza jak makiem zasiał, wszyscy domownicy śpią. Ja przed komputerem. Myśli przelewam na ekran płynnie, kształtują się w okrągłe zdania. Mimo późnej pory nie mogę oderwać się od klawiatury, bo tekst, który wychodzi spod moich palców, jest arcyciekawy. Chcesz dowiedzieć się, o czym piszę? O storytellingu. Czym jest i dlaczego musisz dowiedzieć się o nim jak najwięcej? Przeczytaj poniżej.

A teraz – wróć! Zacznijmy od nowa. Czym jest storytelling i dlaczego powinieneś zgłębić to zagadnienie? Dowiesz się z poniższego, bardzo ciekawego tekstu. Zebraliśmy w nim najważniejsze informacje o storytellingu.

Co to jest storytelling?Właściwie na tym moglibyśmy zakończyć nasz artykuł. Zapewne dostrzegasz różnicę pomiędzy powyższymi wstępami do artykułów. Pierwszy to przykład storytellinguwciągającej opowieści, która ma za zadanie zainteresować odbiorcę. Druga to poprawny wstęp do jednego z wielu – mniej lub bardziej udanych – artykułów na temat storytellingu. Przyjrzyjmy się jednak bliżej temu zagadnieniu. Dzięki temu dowiesz się, po co i w jaki sposób możesz wykorzystać tę metodę w swojej działalności.

 

Co to jest storytelling?

Storytelling to inaczej marketing narracyjny. Jest metodą docierania do klienta, z której korzystają:

  • marketerzy przy kreowaniu kampanii marketingowych,
  • handlowcy – dla poprawy skuteczności sprzedaży.

DUŻĄ DAWKĘ PRAKTYCZNEJ WIEDZY NA TEMAT STORYTELLINGU ZDOBĘDZIESZ NA SZKOLENIIU:
Skuteczne techniki sprzedażowe - praktyczny warsztat dla handlowca

SPRAWDŹ >>

W zakres storytellingu wchodzi zarówno opowiadanie o całej firmie, marce, jak i poszczególnych produktach.

Szeroko rozumiany storytelling istniał w zasadzie od zawsze. Świadomie – jako metoda sprzedażowa – zaczął być wykorzystywany w pod koniec XX wieku. W Polsce jego rozkwit nastąpił na początku XXI wieku jako odpowiedź na ciągle rosnącą na rynku konkurencję. By się wyróżnić, nie wystarczy już bowiem powiedzieć: „jesteśmy najlepsi”. Trzeba uzasadnić, dlaczego tak jest i czemu klient ma wybrać właśnie nas. Najlepiej zrobić to w formie historii, bo suche fakty już dawno wszystkich znudziły.

Tyle z teorii. Przejdźmy więc do najważniejszego. Dlaczego storytelling działa i jak zastosować go w praktyce?

Czy storytelling jest skuteczny?Jak stostować storytelling w marketingu?

Odpowiedź na to pytanie jest jedna: TAK! Dlatego też dziś świat marketingu i sprzedaży nie istnieje bez storytellingu. Metoda narracyjna ma kilka atutów, które przesądzają o jej popularności i skuteczności.

Subtelna sprzedaż

Storytelling nie jest natrętny. Można określić go wręcz jako delikatny i subtelny. Zastanów się, co przemówi do Ciebie lepiej: bijące po oczach, migające natrętne reklamy w wyszukiwarce, czy dowcipny filmik reklamowy opowiadający historię rysunkowych bohaterów, takich jak Serce i Rozum. Podobnie: czy bardziej zaciekawi Cię historia firmy w datach i liczbach, czy opowieść o rodzinnym biznesie, który swoje początki ma w przydomowym garażu? No właśnie. I – wierz lub nie – nie jesteś jedyny.

Opowieść emocjonalna

Storytelling odwołuje się do emocji. Dobrze opowiedziane historie powinny angażować odbiorcę: bawić, wzruszać czy ekscytować. Najlepiej, jeśli znajdzie w nich elementy, z którymi się utożsami. A trudno raczej utożsamić się ze zwykłym hasłem reklamowym. Emocje zostają w odbiorcy dłużej niż fakty, o których szybko zapomni. Dzięki zaangażowaniu łatwiej zbudować relację, a nawet więź marki z klientem, przekładającą się na lojalność zakupową.

Jak zastosować storytelling w Twojej firmie?

Przede wszystkim zastanów się, w jakich obszarach Twojej działalności może mieć zastosowanie storytelling. Możesz na przykład wprowadzić go w sprzedaży pośredniej i bezpośredniej, w rozmowach z klientami, a więc także w dziale obsługi klienta.

Szerokie pole do popisu dla storytellingu daje marketing. Możesz zastosować go we wszystkich działaniach marketingowo-reklamowych, a granicą jest jedynie Twoja fantazja. Storytelling świetnie sprawdzi się bowiem we wszelkiego rodzaju kampaniach:

  • telewizyjnych,
  • w social mediach,
  • na bilbordach,
  • w mailingach,
  • w contencie na stronie internetowej, np. w zakładce „o nas” i innych.

Zastanów się jak go wykorzystać w biznesie.

Najważniejsze zasady storytellingu

Jeśli wybrałeś już obszary, w których chcesz rozwijać narrację, czas zastanowić się, jak zbudować dobrą historię marki.

Proste słowa

Historie, które opowiadasz, muszą być proste. Pamiętaj, że klienci nie mają czasu i oczekują, że podasz im wszystko na tacy. Takie ich prawo i jako klient na pewno działasz podobnie. Dlatego Twoja historia musi być jasna, zwięzła i prosta lub… wybitnie wciągająca.

Niekiedy, by prowadzić narrację, konieczne jest tłumaczenie „z polskiego na nasze”. Jest to szczególnie ważne w przypadku biznesów, których usługi czy produkty są mocno skomplikowane i mogą sprawiać klientom trudność, jak na przykład porównanie parametrów sprzętu AGD. Wtedy z pomocą przychodzi storytelling.

PRZYKŁAD

Ciekawym przykładem są filmiki Samsunga z historią pary, która wybiera pralkę. W prosty i dowcipny sposób pokazują, dlaczego to ich produkt jest wart uwagi. Można powiedzieć, że Samsung przekazał klientom instrukcję obsługi pralki (czy jest coś nudniejszego niż instrukcje obsługi!?) w ciekawej i lekkiej formie narracyjnej.  

Bohater

Czasem łatwiej jest zwracać się do odbiorcy pośrednio. W takiej sytuacji w swoją narrację możesz włączyć bohatera, który poprowadzi klienta przez wartości marki. Wyrazi on to, co trudno przekazać w bezpośrednim komunikacie, np. luźne czy wręcz frywolne asocjacje (patrz Miś w reklamach sieci Plush). Może to być postać przypisana do marki lub do jednej kampanii czy produktu. Niezależnie od tego, bohater może pojawiać się w wielu odsłonach.

PRZYKŁAD

Świetnym przykładem storytellingu z wykorzystaniem bohatera, jest wspomniana kampania Orange z kultowymi już Sercem i Rozumem.  

Łamanie schematów

Pomyśl, w jaki sposób Twoja narracja może się wyróżnić. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie elementu zaskoczenia. Zestaw ze sobą pozornie niepasujące elementy lub pokaż coś, czego inni nie odważą się pokazać. Oczywiście zachowaj w tym zdrowy rozsądek, dobry smak i przede wszystkim bądź wierny wartościom swojej marki.

PRZYKŁAD

Przyjrzyj się świetnej kampanii Dove, w której pokazano historię kobiecego piękna niezależnie od rozmiaru. Zaskakujące, niestandardowe, a nawet poruszające. I o to chodzi w storytellingu.

Jak stosować storytelling w sprzedaży?Emocje

Zastanów się, jakie emocje w odbiorcy wywoła Twoja narracja. Pomyśl o tym, co go bawi, wzrusza, porusza. Jeśli, przykładowo, wywołasz uśmiech na jego twarzy – wygrałeś. Podczas gdy słowa i fakty szybko ulatują, emocje pozostają w nas na długo. Dlatego to one odpowiadają za długofalowe relacje z klientami.

PRZYKŁAD

Znasz paczkomaty InPost? Kto nie zna! Ta marka za każdym razem opowiada historię paczki: począwszy od komunikacji mailowej po komunikaty na wyświetlaczu paczkomatu. Niby nic, a wywołało uśmiech na wielu zmęczonych twarzach odbierających paczki po ciężkim dniu w pracy. Szczególnie na początku pojawiał się tu także element zaskoczenia – zwykła czynność okazywała się nie taka zwykła. Jeśli często odbierasz paczki z paczkomatu, być może już nie zwracasz uwagi na wyświetlane komunikaty. Jednak pozytywny wizerunek marki (emocje!) pozostał.

Autentyczność

Storytelling to opowiadanie historii, a nie ich zmyślanie. Klienci szybko odkryją Twoją sztuczność i historie opowiadane „na siłę”. Poszukaj w Twojej marce czegoś, o co realnie możesz oprzeć swój storytelling. Tylko narracja spójna z marką ma szansę powodzenia.

Pamiętaj też, by z historią zapoznać pracowników. Powinni się z nią utożsamiać i przekazywać klientom. To szczególnie ważne w przypadku pracowników obsługi klienta i handlowców.

PRZYKŁAD

Wyobraź sobie firmę prawniczą, która luzackim, młodzieżowym językiem opowiada o tym, jak jej założyciele, z braku innych perspektyw, rozpoczynali swoją działalność przy piwie w garażu. Ta historia być może wywoła emocje, jednak najprawdopodobniej nie takie, jak byśmy tego oczekiwali. Nie będzie to autentyczne „w ustach” poważnych panów prawników w garniturach. A nawet jeśli część klientów uzna tę historię za autentyczną, to tym gorzej – ucierpi na tym autorytet, wiarygodność i profesjonalizm firmy.  

Po co opowiadać historie?

Storytelling to potężne narzędzie. Kiedy już zaczniesz go stosować, na pewno szybko zaobserwujesz efekty. Być może rozsmakujesz się w marketingu narracyjnym, jednak uważaj, by się w nim nie zatracić. Pamiętaj, że opowiadanie historii nie jest celem samym w sobie. Storytelling ma za zadanie wesprzeć Twoje działania sprzedażowe i marketingowe w ostatecznym rozrachunku, prowadząc do maksymalizacji zysku. Gdy stworzysz już historię zawsze na końcu zadaj sobie pytanie: czy ma szansę wpłynąć, bezpośrednio lub pośrednio, na sprzedaż? Jeśli odpowiedź jest twierdząca, możesz spać spokojnie.

DUŻĄ DAWKĘ PRAKTYCZNEJ WIEDZY NA TEMAT STORYTELLINGU ZDOBĘDZIESZ NA SZKOLENIIU:
Skuteczne techniki sprzedażowe - praktyczny warsztat dla handlowca

SPRAWDŹ >>