Jak zacząć influencer marketing?
13.03.2023

Czym jest influencer marketing i jak zacząć działać z influencerami?

Influencer marketing to jeden z nowszych sposobów promowania swoich produktów i usług w Internecie. Choć ten rodzaj marketingu powstał stosunkowo niedawno, już zyskał bardzo dużą popularność. Dlaczego? Przeczytaj czym jest influencer marketing, jakie ma zalety oraz jak rozpocząć współpracę z influencerami.

Co to jest influencer marketing?

Jak zacząć zarabiać na Instagramie?Pamiętasz jeszcze stare, dobre reklamy telewizyjne, w których aktorzy zachwycali się smakiem serka śniadaniowego czy skutecznością proszku do prania? Z ich siłą przekonywania było różnie. Jeśli jednak aktorów zamienić na prawdziwych ludzi w ich własnych domach, polecających produkty, których na co dzień używają – taka reklama ma zupełnie inny wydźwięk.

Od kilkunastu lat podglądamy inne osoby w social mediach. Niektórzy z nich mają dziesiątki lub setki tysięcy obserwujących, na których w mniejszym lub większym stopniu wywierają wpływ. Testowanie i polecanie swoim obserwatorom produktów w zamian za wynagrodzenie od producentów stało się naturalnym sposobem zarobku takich osób.

Reklamy z telewizji w pewnym sensie przeniosły się do Internetu. Tak narodził się influencer marketing.

Zalety influencer marketingu

Choć w ramówce telewizyjnej wciąż funkcjonują długie pasma reklamowe – reklamy przygotowywane przez influencerów stopniowo je wypierają. Dlaczego? Ponieważ mają dużo większą skuteczność, a przez widzów odbierane są jako bardziej naturalne.

To trochę tak, jakby koleżanka z pracy polecała Ci pyszną restaurację, w której ostatnio była na rodzinnym obiedzie, a kolega z siłowni – świetny sklep z wygodnymi strojami do ćwiczeń. Taka rekomendacja jest wiele warta, ponieważ z dużą dozą prawdopodobieństwa prędzej czy później wybierzesz się do wspomnianej restauracji czy zrobisz zakupy w sklepie sportowym.

Influencerzy mają jeszcze jeden as w rękawie: zniżki. Bardzo często współpraca z marką polega na zaoferowaniu odbiorcom kodu rabatowego. Są oni przez to bardziej skłonni do zakupu produktu czy usługi. Jednocześnie zlecający kampanię ma możliwość weryfikacji skuteczności kampanii na podstawie liczby użytych unikalnych kodów zniżkowych.

Kto może zostać influencerem?

Prosta odpowiedź na pytanie, kto może zostać influencerem, brzmi – każdy. Jednak nie każdy potrafi. Warto się zatem raczej zastanowić, JAK zostać influencerem.

Influencer to twórca internetowy, który ma wpływ na swoich odbiorców. Wpływa na ich zachowania, także decyzje zakupowe. Im więcej ma obserwatorów i większe zasięgi treści, tym wyższa jest jego wartość dla rynku reklamowego.Jak zacząć współpracę z influenerami?

Jak więc prowadzić konto w social mediach, by liczby te rosły? Przede wszystkim dbaj o jakość dostarczanego contentu, regularność i dobre relacje z obserwatorami. Dobrze jest wyspecjalizować się w jakiejś dziedzinie i stać się w niej ekspertem – tak, by obserwatorzy mieli pewność, że znajdą u Ciebie pewną wiedzę z określonego zakresu. Wymaga to często dużych nakładów pracy i cierpliwości.

By poznać szczegóły pracy influencera i cenne wskazówki, które pozwolą zacząć zarabiać na Instagramie i innych mediach społecznościowych, warto czerpać wiedzę od najlepszych. W J.G.Training zaprojektowaliśmy w tym celu szkolenie: Jak zostać influencerem i zacząć zarabiać? Praktyczne szkolenie dla influencerów.

Jeżeli podejdziesz do tematu strategicznie, będziesz systematyczny i cierpliwy, masz szansę zbudować zasięgi, które zainteresują potencjalnych reklamodawców.

Jak zacząć współpracę z influencerami?

Jeżeli jesteś po drugiej stronie i chcesz zrealizować skuteczną kampanię z influencerem – to właśnie takiej osoby, jak opisaliśmy powyżej, powinieneś szukać. Twórca, który projektuje swój wizerunek w social mediach w profesjonalny, konsekwentny i systematyczny sposób, jest dla Ciebie dużą szansą na efektywną współpracę.

Pamiętaj, by zakres jego twórczości był zbliżony do produktów czy usług, które chcesz reklamować. A przynajmniej miał z nimi coś wspólnego. Zadbaj także, by wybrany influencer nie realizował zbyt dużej liczby kampanii, w dodatku dotyczących przysłowiowego „mydła i powidła”. Dzięki temu nie znikniesz wśród masy reklam, które obserwatorzy takiej osoby często pomijają – bo jest ich po prostu zbyt dużo.

Kiedy znalazłeś już właściwą osobę, pozwól jej przetestować swoje produkty lub usługi. Szczera opinia jest warta wiele więcej niż wyuczona kwestia wprost z briefu reklamowego. Internauci szybko dostrzegą różnicę. Ustalcie wspólnie, jak ma wyglądać kampania – tak, by obie strony były zadowolone.

Czym jest influencer marketing?Skuteczność influencer marketingu

Twoje działania z influencerem dobiegły końca. Kampania wyszła dobrze… czyli jak? Pamiętaj, że aby ocenić skuteczność współpracy z twórcą internetowym potrzebujesz odpowiednich wskaźników i twardych danych. Dzięki nim będziesz wiedział, jak realizować swoje działania promocyjne w przyszłości – czy kampania była dobrze przeprowadzona lub – czy w ogóle influencer marketing jest dla Ciebie.

Najlepiej, jeśli wskaźniki efektywności ustalisz już wcześniej i określisz, jaki wynik będzie oznaczał, że kampania jest skuteczna. Co może być wskaźnikiem efektywności w influencer marketingu?

  • Podstawowe dane, które musisz wziąć pod uwagę to zasięgi kampanii dostarczone przez influencera. Pokażą one, do jakiej grupy odbiorców udało się dotrzeć z przekazem.
  • Przekaż influencerowi odpowiednio otagowane linki. Jeśli użyje ich w Waszej kampanii, narzędzia analityczne (np. podstawowy Google Analytics) zliczą wejścia na Twoją stronę bezpośrednio z contentu twórcy.
  • Dobrym narzędziem jest wspomniany wcześniej kod rabatowy. Jeśli przypiszesz go indywidualnie do jednego influencera, będziesz wiedział, ilu klientów dokonało zakupu przy jego użyciu.

Czy warto współpracować z influencerami?

Influencer marketing staje się powoli jedną z dominujących form reklamy w Internecie. Warto przynajmniej przetestować ten rodzaj działań, by wiedzieć, czy w Twoim przypadku jest skuteczny. Aby to zrobić, musisz jednak dokładnie się do tego przygotować. W przeciwnym razie nie będziesz miał pewności, czy influencer marketing jest dla Ciebie.

Zapraszamy na szkolenie, które wskaże Ci, jak współpracować z influencerami, by osiągnąć jak najlepsze efekty:

Skuteczne kampanie z influencerami – jak wystartować i co dalej? Szkolenie z warsztatami
>>SZCZEGÓŁY <<