Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zakupami w firmie.
22.01.2025

Jak zarządzać zakupami w firmie – logistyka zaopatrzenia i wybór odpowiednich dostawców

Prowadzenie firmy wiąże się z regularnym usprawnianiem wielu procesów, m.in. związanych z zaopatrzeniem. Optymalizacja obszaru zakupowego sprzyja oszczędnościom i dostarcza korzystnych rozwiązań klientom. Przeczytaj, dlaczego sprawna logistyka zaopatrzenia w przedsiębiorstwie jest tak istotna oraz jak wybrać odpowiednich dostawców. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na czym polega zarządzanie obszarem zakupowym w organizacji,
  • dlaczego logistyka zaopatrzenia w firmie jest tak istotna,
  • jak wybierać dostawców,
  • jak zoptymalizować proces zarządzania zakupami w firmie.

Zarządzanie obszarem zakupowym w organizacji

Zarządzanie zakupami w firmie to proces polegający na poszukiwaniu i nabywaniu produktów i/lub usług od dostawcy, przy jednoczesnym uzgadnianiu odpowiednich warunków zamówienia. Ma on na celu pozyskanie produktu w możliwie najkorzystniejszej cenie, z zachowaniem satysfakcjonującej jakości towaru. Najczęściej dzieje się to na drodze negocjacji lub poprzez postępowanie ofertowe. Dlatego też istotne jest, by pracownicy działu zakupowego stale rozwijali kompetencje i techniki negocjacyjne. Wybór odpowiedniej strategii negocjacyjnej potrafi skutecznie doprowadzić do celów, na których zależy firmie.

Zapraszamy na szkolenie dla działu zakupów.


Na zarządzanie zakupami składa się wiele zadań, m.in. porównywanie jakości, lokalizacji i cen produktów, tworzenie odpowiednich strategii, dobór kontrahentów. Nie mniej ważne są kompetencje z zakresu analizy potrzeb zakupowych, identyfikacji i zarządzania ryzykiem, a także wiedza związana z logistyką zaopatrzenia.

Decyzje, podejmowane w obszarze zakupowym, mogą w dużym stopniu wpłynąć na efekty biznesowe przedsiębiorstwa i na koszty prowadzenia działalności. Firma, chcąca zoptymalizować swój obszar zakupowy, powinna umieć zidentyfikować elementy możliwe do usprawnienia w tym dziale, ponieważ pozwala to na spore oszczędności oraz zyskanie przewagi nad konkurencją.

Logistyka zaopatrzenia w firmie – dlaczego jest ważna

Jednym z obszarów zarządzania zakupami w przedsiębiorstwie jest logistyka zaopatrzenia. Ma ona na celu dostarczenie odpowiedniej ilości i jakości materiałów, półproduktów i produktów, aby możliwa była realizacja procesów produkcyjnych. 

Logistyka zaopatrzenia skupia się na trzech dużych zagadnieniach: zakupach, magazynowaniu i kontroli zapasów. Do zadań pracowników logistykinależy m.in.:

  • zarządzanie zapotrzebowaniem (planowanie zaopatrzenia, organizowanie dostaw),
  • wybór i ocena dostawców,
  • negocjowanie warunków dostawy,
  • zarządzanie zapasami,
  • kontrola jakości i ilości produktów,
  • magazynowanie i transport towarów.

W firmie logistyka zaopatrzenia spełnia wiele funkcji, m.in.:

  • optymalizowanie kosztów,
  • minimalizowanie ryzyka nadmiaru zapasów lub ich braku,
  • zapewnienie jakości towarów,
  • współpraca z innymi jednostkami w firmie.

Odpowiednie zarządzanie obszarem zaopatrzenia jest sporym wyzwaniem logistycznym. Błędy w tym zakresie mogą prowadzić do sporych problemów – braków towarowych, przestojów, nadmiernych zapasów czy spadku zadowolenia klientów. Te z kolei często skutkują poważnymi stratami finansowymi.

Wybór dostawców jako kluczowy element logistyki zaopatrzenia

Proces wyboru dostawców jest jednym z kluczowych elementów logistyki zaopatrzenia. Decyzje w tym obszarze powinny być podejmowane przy jednoczesnym uwzględnianiu jakości i cen towarów oraz warunków dostawy. Na tym etapie istotne są kompetencje związane z kryteriami i metodami weryfikacji dostawców.

Należy wziąć pod uwagę co najmniej kilka istotnych kryteriów.

  • Jakość produktu – Kontrola jakości powinna obejmować m.in. sprawdzenie wymagań konserwacyjnych, daty użyteczności towaru, gwarancji, łatwości jego naprawy i użycia.
  • Cena produktu – Analizie podlega stosunek jakości towaru do jego ceny. Warto ponadto zwrócić uwagę na możliwość negocjacji kosztów z dostawcą i szanse na uzyskanie rabatów.
  • Czas dostawy – Ważne jest, by partner biznesowy realizował dostawy terminowo, ponieważ każde opóźnienie może spowodować poważne przestoje, a co za tym idzie – często stratę klientów.
  • Miejsce działalności dostawcy – Jeśli znajduje się on w znacznej odległości od lokalizacji firmy, należy wziąć pod uwagę dodatkowe koszty transportu. Niekiedy możliwe jest wynegocjowanie oferty, w której – pomimo wyższych kosztów dostawy – kontrahent dostarcza produkt o wyższej jakości.

Wybór właściwego dostawcy ma spore znaczenie dla konkurencyjności i efektywności przedsiębiorstwa. Jest on partnerem biznesowym, który dostarcza firmie niezbędne surowce, towary czy usługi, a te wpływają na koszt, jakość i terminowość produkcji. Jako kluczowe ogniwo łańcucha dostaw ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firmy.

Zapraszamy na szkolenie dla działu zakupów.

Jak zoptymalizować proces zarządzania zakupami w firmie?

Zarządzanie zakupami w firmie ma kluczowe znaczenie dla jej funkcjonowania – warto więc zadbać o regularne optymalizowanie tego procesu. Jednym ze sposobów są regularne szkolenia pracowników.

Skuteczne techniki optymalizacji procesu zaopatrzenia w firmie poznasz na szkoleniu dla działu zakupów: 

Optymalne zarządzanie obszarem zakupowym, negocjacje zakupowe

Podczas szkolenia będziesz mieć okazję do poszerzenia swojej wiedzy na temat logistyki zaopatrzenia, procesu zamówień, kategorii i koszyków zakupowych czy podstaw zarządzania ryzykiem. Przećwiczysz także i rozwiniesz swoje kompetencje negocjacyjne. Omówimy analizę produktów, strukturę działu, a także zasady negocjacji i dobór partnerów w kontekście czasu, jakości i ceny.