Praca kontrolera sanepidu – jak radzić sobie z wyzwaniami i trudnościami podczas kontroli
Praca kontrolera w Państwowej Inspekcji Sanitarnej wiąże się z wieloma wyzwaniami. Monitorowanie i egzekwowanie przepisów sanitarnych oraz ogromna odpowiedzialność mogą znacząco wpływać na poziom stresu i motywację do pracy kontrolerów. Przeczytaj, z jakimi wyzwaniami mierzą się pracownicy sanepidów oraz jak sobie z nimi radzić.
Na czym polega praca sanepidu?
Państwowa Inspekcja Sanitarna jest jednostką wyspecjalizowaną do wykonywania zadań z zakresu zdrowia publicznego. Najważniejsze z nich obejmują:
- sprawowanie kontroli nad warunkami higieny w różnych dziedzinach życia,
- prowadzenie nadzoru sanitarno-epidemiologicznego.
Najwięcej emocji i kontrowersji budzi możliwość przeprowadzania kontroli. Ma ona na celu wykrycie zaniedbań stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników lub klientów danej organizacji.
Zgodnie z ustawą z dn. 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, kontrolowany przedsiębiorca powinien respektować postanowienia inspektora i nie utrudniać mu przeprowadzenia kontroli.
Prawa kontrolerów sanepidu wobec przedsiębiorców
Osoby przeprowadzające inspekcje mają prawo:
- do przesłuchiwania świadków i żądania od nich pisemnych bądź ustnych wyjaśnień,
- wstępu do wszystkich pomieszczeń na terenie kontrolowanej firmy o każdej porze dnia i nocy,
- wglądu we wszelką dokumentację, umożliwiającą przeprowadzenie kontroli.
W przypadku wykrycia uchybień kontroler ma prawo do nałożenia grzywny na kontrolowanego, a także wydania decyzji administracyjnej, w ramach której przedsiębiorca musi usunąć uchybienia sanitarne w wyznaczonym terminie.
W skrajnych przypadkach inspektor sanepidu może wstrzymać działalność (jeśli uzna, że zagraża ona zdrowiu lub życiu jej pracowników bądź klientów), a także złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.
Trudne sytuacje w pracy kontrolera sanepidu
Jako inspektor sanitarny działasz zgodnie z przepisami na rzecz ochrony ludzkiego zdrowia. Mimo to w swojej pracy spotykasz się prawdopodobnie z wieloma nieprzyjemnościami. Kontrola sanitarna budzi bowiem liczne emocje, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników kontrolowanych firm. Konieczność współpracy i wykonywania poleceń inspektora wywołuje sprzeciw, a wizja konsekwencji za wszelkie nieprawidłowości powoduje nierzadko agresję.
Właściciele i/lub pracownicy firm często nie chcą wpuścić kontrolera do zakładu pracy, odmawiają mu wydania potrzebnych dokumentów, ponaglają. Zdarza się, że wykazują także lekceważący stosunek do kontrolującego. Zwracają się do niego na “ty” lub w wyjątkowo arogancki sposób podważają kompetencje kontrolerów, sugerując, że działają oni na szkodę przedsiębiorców.
Kontrolerzy zgłaszają niekiedy nawet pogróżki ze strony nadzorowanych. W skrajnych sytuacjach inspektorowi proponowana jest łapówka.
Szczególnie trudne są kontrole niezapowiedziane, przeprowadzane zwykle w wyniku zażaleń i donosów składanych na przedsiębiorcę przez osoby trzecie. Zaskoczony wizytą sanepidu właściciel firmy bywa wyjątkowo niechętnie nastawiony do współpracy i utrudnia kontrolerom wykonywanie zadań.
Wyzwania w pracy kontrolera sanepidu
Ze względu na podobne reakcje inspektorzy obawiają się często obwieszczania wyników kontroli – zwłaszcza jeśli są one negatywne i skutkują nałożeniem kary grzywny lub zawieszeniem działalności do momentu naprawy wszelkich uchybień. Dodatkową trudność stanowi także kwestia komunikacji między kontrolerami. Kłopotliwe bywa takie wyrażenie swoich wątpliwości, aby nie podważać autorytetu drugiego kontrolującego.
Wszystkie te incydenty sprawiają, że praca kontrolera nie należy do najłatwiejszych. Nie pomaga także duża zmienność lokalizacji oraz różnorodność kontrolowanych obiektów. Mało realne jest zaplanowanie przebiegu kontroli. Ciężko jest przewidzieć, jak na wizytę sanepidu zareaguje przedsiębiorca i czy będzie skory do współpracy.
Taka nieprzewidywalność bywa uciążliwa i skutkuje często zniechęceniem kontrolerów, wypaleniem zawodowym, a nawet strachem przed wykonywaniem obowiązków. Istnieją jednak skuteczne sposoby, które mogą pomóc kontrolującym w radzeniu sobie z trudnościami zawodowymi.
Jak radzić sobie z trudnościami w pracy kontrolera?
Jeżeli Ty także spotykasz się z trudnymi sytuacjami w swojej pracy, powinieneś przede wszystkim zadbać o wizerunek profesjonalisty. W jaki sposób go kreować?
- Zadbaj o odpowiedni dress code, sposób poruszania się, formułowania wypowiedzi czy nawet uściśnięcie dłoni przy powitaniu. Sprawiając wrażenie pewnego siebie, wzbudzisz szacunek u drugiej osoby i zmniejszysz ryzyko prób podważania swoich kompetencji oraz agresywnych zachowań.
- Bardzo istotna jest również komunikacja, zarówno z kontrolowanym przedsiębiorcą, jak i pomiędzy kontrolerami. Kluczowy jest dobór odpowiednich słów tak, aby doprowadzić do porozumienia, pomimo często sprzecznego interesu.
- Pamiętaj, że oprócz wypowiadanych słów, nasze ciało posiada cały arsenał komunikatów niewerbalnych. Warto zadbać o naukę sposobów budowania autorytetu i wiarygodności zawodowej również na tej płaszczyźnie.
- Zwróć także uwagę na naukę panowania nad emocjami oraz radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Poznanie technik relaksacyjnych z pewnością pomoże Ci zachować spokój w momentach kryzysowych.
Kompetencje skutecznego kontrolera sanepidu
Jako kontroler powinieneś zadbać o swój komfort psychiczny. Pomoże w tym regularne podnoszenie kwalifikacji zawodowych i osobistych, a także budowanie poczucia własnej wartości.
Pracownicy, którzy czują się kompetentni i dobrze przygotowani do wykonywania swoich obowiązków, są mniej podatni na skutki stresu zawodowego. Znacząco wpływa to na ich efektywność. Pewnemu siebie kontrolerowi łatwiej odpierać ataki i docinki niezadowolonego przedsiębiorcy.
Pierwszym krokiem na drodze do wzmocnienia swojej pozycji zawodowej jest zdobycie wiedzy oraz poznanie profesjonalnych narzędzi. W tym celu, we współpracy z pracownikami jednostek sanepidu, zaprojektowaliśmy SZKOLENIE ZAMKNIĘTE specjalnie dla kontrolerów Sanepidu.
Zachęcamy do sprawdzenia szczegółowego zakresu merytorycznego szkolenia. Jednocześnie informujemy, że może on być kompleksowo dostosowany do potrzeb konkretnej jednostki.
- Szkolenie zamknięte daje możliwość przeanalizowania trudnych sytuacji z praktyki kontrolerów w bezpiecznym gronie pracowników tej samej jednostki.
- Jest to przestrzeń, gdzie kontrolujący mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, a także poznać i wspólnie poćwiczyć najlepsze techniki radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Proponowane szkolenie stanowi nieocenioną pomoc w redukcji stresu u osób kontrolujących, a także jest najlepszym sposobem na poprawę efektywności i jakości prowadzonych kontroli.
Jeśli chcesz porozmawiać o możliwości zamówienia podobnego szkolenia, a także w przypadku jakichkolwiek pytań, serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Justyna Żołądziejewska
Specjalista ds. Projektów Szkoleniowych
tel. 22 770 46 29
kom. 575 570 973
justyna.zoladziejewska@jgt.pl