
Certyfikacja Wykonawców zamówień publicznych – na czym polega i kiedy wejdzie w życie? Kompleksowy przewodnik
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych to nowa inicjatywa, która ma na celu uproszczenie i usprawnienie procesu udzielania zamówień publicznych w Polsce. Dzięki niej zarówno Zamawiający, jak i Wykonawcy, mogą liczyć na bardziej przejrzyste i efektywne procedury. Poznaj najważniejsze aspekty certyfikacji, jej wpływ na rynek zamówień publicznych oraz praktyczne wskazówki dla zainteresowanych stron.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kiedy wchodzi certyfikacja Wykonawców zamówień publicznych
- jaki jest cel nowych rozwiązań,
- czy certyfikacja Wykonawców będzie obowiązkowa,
- czy certyfikaty Wykonawców zamówień publicznych będą płatne,
- na czym polega certyfikacja Wykonawców zamówień publicznych,
- czy warto wyrobić certyfikat Wykonawcy.
Certyfikacja Wykonawców – zmiany w zamówieniach publicznych 2025
Certyfikacja Wykonawców stanowi element Polityki Zakupowej Państwa. Nie będzie jednak stanowiła integralnej części ustawy Prawo zamówień publicznych. Projektowane przepisy wymagają uchwalenia odrębnej ustawy, która ma regulować ten obszar.
Od kiedy certyfikacja wykonawców zamówień publicznych?
Certyfikacja Wykonawców miała początkowo zacząć obowiązywać 1 lipca 2025 roku. Obecnie wciąż jednak trwają prace nad Projektem ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Został on opublikowany 16 kwietnia 2024 roku i jest kontynuacją propozycji z 2023 roku, które nie doszły do skutku.
8 kwietnia 2025 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 10 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Cel nowych rozwiązań
Główne cele certyfikacji Wykonawców to:
- zwiększenie dostępności rynku zamówień publicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i wzmocnienie ich potencjału ekonomicznego,
- uproszczenie formalności związanych z udziałem w postępowaniach przetargowych poprzez ograniczenie obowiązku składania powtarzających się dokumentów,
- przyspieszenie weryfikacji Wykonawców przez Zamawiających,
- ograniczenie potencjalnych zarzutów wobec Zamawiających dotyczących zaniżania lub zawyżania warunków udziału w postępowaniu.
Czy certyfikacja Wykonawców będzie obowiązkowa?
Nie, certyfikacja Wykonawców nie będzie obowiązkowa.
Stanowi ona dodatkową możliwość dla przedsiębiorców, którzy chcą uprościć swój udział w postępowaniach przetargowych. Wykonawcy bez certyfikatu nadal będą mogli uczestniczyć w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na dotychczasowych zasadach.
Czy certyfikaty Wykonawców zamówień publicznych będą płatne?
Tak, certyfikaty Wykonawców będą płatne. Zgodnie z art. 25. projektu ustawy: Udzielenie certyfikacji i aktualizacja certyfikatu podlega opłatom, których wysokość jest ustalana w umowie zawieranej między podmiotem certyfikującym a Wykonawcą.
Na czym polega certyfikacja Wykonawców zamówień publicznych?
Certyfikacja ma polegać na złożeniu przez Wykonawcę odpowiednich dokumentów do podmiotu certyfikującego, akredytowanego przez Polskie Centrum Akredytacji.
Proces ten będzie przeprowadzany przez niezależne, wyspecjalizowane jednostki, które dokonają weryfikacji sytuacji Wykonawcy pod kątem spełniania określonych wymagań. Jeśli wszystkie kryteria zostaną spełnione, Wykonawca otrzyma certyfikat.
Następnie, przez cały okres ważności certyfikatu, będzie mógł się nim posługiwać, co uprości ubieganie się o nowe zamówienia publiczne.
Dzięki certyfikacji Wykonawca uniknie konieczności każdorazowego składania tych samych dokumentów, m.in. zaświadczenia z Urzędu Skarbowego, ZUS czy informacji z Krajowego Rejestru Karnego. Wystarczy, że przedstawi je raz na potrzeby certyfikacji.
Certyfikat pełni zatem funkcję potwierdzenia zdolności Wykonawcy do realizacji zamówień oraz braku przesłanek do jego wykluczenia z postępowań.
Certyfikacja Wykonawców – ważne informacje
- Dokument ma obowiązywać przez określony czas: od roku do 3 lat, licząc od daty jej udzielenia, zgodnie z żądaniem Wykonawcy.
- Ważne certyfikaty będą zamieszczone w jawnej i ogólnodostępnej, nieodpłatnej bazie certyfikatów.
- Obowiązkiem Wykonawcy będzie informowanie podmiotu certyfikującego o wszelkich zmianach w sytuacji firmy, które mogą wpłynąć na ważność certyfikatu
Rodzaje certyfikatów dla Wykonawców
Dostępne będą dwa typy certyfikatów, które ułatwią Wykonawcom udział w zamówieniach publicznych:
-
Pierwszy będzie potwierdzał, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania dotyczącego dostaw, usług czy robót budowlanych, np. ze względu na brak zaległości podatkowych czy niekaralność.
-
Drugi certyfikat poświadczy spełnianie warunków udziału w postępowaniu, takich jak posiadanie odpowiedniego doświadczenia, wykwalifikowanego personelu czy niezbędnego sprzętu.
Certyfikacja Wykonawców – czy warto?
Decyzja o przystąpieniu do certyfikacji powinna być dobrze przemyślana przez każdego przedsiębiorcę.
Dla większości Wykonawców, którzy regularnie biorą udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, nowe przepisy oznaczają dużą wygodę. Certyfikacja pozwoli na oszczędność czasu i kosztów związanych z przygotowaniem ofert. Nie będą oni musieli każdorazowo dostarczać tych samych dokumentów, co uprości proces aplikacji.
Posiadanie certyfikatu może zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku zamówień publicznych, ułatwić dostęp do nowych kontraktów i budować zaufanie wśród Zamawiających.
Z kolei Zamawiającym certyfikacja ułatwi weryfikację wiarygodności i kompetencji potencjalnych kontrahentów. W założeniu powinno przyczynić się to do zwiększenia efektywności postępowań przetargowych.
Należy jednak również wziąć pod uwagę koszty oraz czas związany z procesem certyfikacji. Warto przeanalizować potencjalne korzyści i dostosować decyzję do specyfiki działalności oraz strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
Szkolenia z zamówień publicznych
O szansach i wyzwaniach związanych z udziałem w postępowaniach o udzielnie zamówienia publicznego mówimy na szkoleniach z zamówień publicznych.
Polecamy w szczególności temat:
Udział w szkoleniu zapewni uczestnikom:
- uzyskanie wiedzy i podniesienie kompetencji pracowników w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w procesach oferowania,
- rozwinięcie umiejętności korzystania ze środków ochrony prawnej jak odwołania czy skargi do sądów,
- zwiększenie szans na uzyskanie zamówienia w reżimie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych,
- przygotowanie do praktycznego stosowania przepisów, by zapewnić sprawność i płynność w działaniu firmy w obszarze związanym z uzyskiwaniem zamówień.
Serdecznie zapraszamy!