
Decyzje środowiskowe – zmiany w 2025 roku. Nowelizacja ustawy OOŚ w praktyce
Czy planowane inwestycje będą wymagać innego podejścia do decyzji środowiskowych niż dotychczas? Wiele na to wskazuje. Jest już zapowiedź projektu nowelizacji ustawy OOŚ. Ma ona wprowadzić istotne zmiany w procedurach związanych z decyzjami środowiskowymi.
Przeczytaj, co konkretnie może się zmienić, jakie konsekwencje projekt niesie dla inwestorów i administracji oraz jak już teraz przygotować się na nowe obowiązki.
Z tego artykułu dowiesz się:
- z czego wynikają zmiany w decyzjach środowiskowych,
- jakie są najważniejsze zmiany planowanej nowelizacji ustawy OOŚ,
- jaki jest wpływ nowelizacji na proces inwestycyjny,
- jakie są najważniejsze zmiany w decyzjach środowiskowych dla inwestorów,
- jakie są najważniejsze zmiany w decyzjach środowiskowych dla organów administracji,
- jak przygotować się do planowanych zmian w decyzjach środowiskowych.
Decyzje środowiskowe – zmiany. Kontekst nowelizacji ustawy OOŚ
Pod koniec kwietnia 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało zapowiedź projektu nowelizacji ustawy OOŚ.
Pełna nazwa aktu prawnego:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw.
Przyjęcie nowelizacji planowane jest na III kwartał 2025 r. Jej przepisy mają istotnie zmodyfikować obowiązujące dotąd procedury środowiskowe – przede wszystkim związane z uzyskiwaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przyczyny zmian w decyzjach środowiskowych
Skąd potrzeba kolejnej zmiany? Przede wszystkim z praktyki. Zarówno inwestorzy, jak i organy administracji od lat wskazują, że obowiązujące procedury są często zbyt skomplikowane, czasochłonne i nie zawsze dostosowane do realiów prowadzenia inwestycji.
Konieczna była też aktualizacja przepisów w kontekście wymagań prawa unijnego i potrzeby bardziej efektywnego włączania społeczeństwa w proces decyzyjny.
Zmiany mają służyć uproszczeniu, uporządkowaniu i doprecyzowaniu procedur – a jednocześnie zapewnić wysoki poziom ochrony środowiska.
Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki informacyjne, lepsze skoordynowanie postępowań administracyjnych i wprowadzenie rozwiązań, które ograniczą ryzyko błędów proceduralnych.
Dla wszystkich stron postępowania – od inwestora, przez administrację, po organizacje ekologiczne – oznacza to konieczność przystosowania się do nowych warunków działania.
Decyzje środowiskowe – zmiany 2025
Projekt nowelizacji ustawy OOŚ zakłada szereg zmian, które znacząco wpłyną na sposób prowadzenia postępowań w sprawie decyzji środowiskowych. Jeśli pracujesz z tymi procedurami na co dzień – warto przyjrzeć się im już teraz.
Do najważniejszych proponowanych zmian należą:
-
Wyraźniejsze rozdzielenie etapów postępowania
Projekt wprowadza obowiązek wcześniejszego określenia, czy inwestycja może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Oznacza to, że ocena kwalifikacji przedsięwzięcia będzie bardziej sformalizowana już na początku procedury. -
Nowe zasady publikowania informacji
Zmieniają się obowiązki informacyjne organów. Informacje o postępowaniach będą publikowane nie tylko w BIP, lecz także w nowym Centralnym Repozytorium Informacji o Środowisku. Jest to system, który ma ułatwić dostęp do danych i zwiększyć przejrzystość całego procesu. -
Uproszczenia w zakresie opiniowania i uzgadniania
Projekt zakłada możliwość domniemania pozytywnego uzgodnienia w przypadku braku odpowiedzi organu w określonym terminie. Może to skrócić czas oczekiwania na opinię czy uzgodnienie, ale też wymaga większej czujności ze strony administracji. -
Klarowniejsze ramy dla udziału społeczeństwa
Udział społeczeństwa ma być lepiej ustrukturyzowany i prowadzony na wcześniejszym etapie procedury. Ma to zwiększyć jego skuteczność i ograniczyć ryzyka procesowe na dalszych etapach postępowania. -
Nowe wymogi dokumentacyjne
Projekt przewiduje zmiany w zakresie zawartości raportów OOŚ, a także obowiązek przedstawienia dodatkowych informacji, jeśli raport jest aktualizowany lub uzupełniany. W praktyce oznacza to zarówno większą precyzję formalną po stronie inwestora i jego pełnomocników, jak i nowe obowiązki proceduralne po stronie organów administracji. Każdy błąd w przygotowaniu dokumentacji lub uchybienie terminowi może skutkować konsekwencjami proceduralnymi, a nawet nieważnością decyzji.
Wpływ nowelizacji na proces inwestycyjny
Z punktu widzenia inwestora nowelizacja oznacza konieczność jeszcze staranniejszego planowania i dokumentowania działań.
Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej stanie się bardziej przewidywalny, ale jednocześnie mniej elastyczny. Uproszczenia w zakresie uzgodnień i obowiązków informacyjnych mogą przyspieszyć postępowania, ale tylko pod warunkiem, że wszystkie elementy będą przygotowane zgodnie z nowymi wymogami.
Na co warto zwrócić szczególną uwagę?
-
Etap przygotowania wniosku – błędy na tym etapie będą trudniejsze do naprawienia w dalszym toku postępowania. Raprot ooś i pozostałe załączniki muszą być kompletne, aktualne i precyzyjnie dostosowane do katalogu informacji wymaganych w nowelizacji.
-
Harmonogram inwestycji – planując harmonogram, trzeba uwzględnić nowe terminy i tryby działania organów, w tym także w zakresie przyspieszenia postępowania w związku z domniemaniem pozytywnego uzgodnienia. Należy jednak uwzględnić także zmiany w zakresie udziału społeczeństwa, w tym – opcje ponowienia postępowania z udziałem społecznym w razie zmian w raporcie ooś.
-
Większe znaczenie partycypacji społecznej – udział społeczeństwa będzie miał większy ciężar prawny i faktyczny. Niezapewnienie realnej możliwości udziału może prowadzić do podważenia decyzji na drodze sądowej.
Nowelizacja nie zmienia jednego: decyzja środowiskowa nadal pozostaje kluczowym elementem całego procesu inwestycyjnego. Stanowi fundament dla kolejnych pozwoleń i decyzji administracyjnych. Zmienia się jednak otoczenie prawne – dlatego ważne będzie szybkie dostosowanie się do nowych zasad.
Nowa rola organów administracji i społeczeństwa
Projekt nowelizacji ustawy OOŚ wprowadza zmiany proceduralne, ale także redefiniuje rolę poszczególnych uczestników postępowań środowiskowych. Jeśli jesteś przedstawicielem administracji, pełnomocnikiem inwestora lub działasz w organizacjach ekologicznych – sprawdź, co dokładnie się zmienia.
Organy administracji: więcej obowiązków, ale i większa przejrzystość
Po stronie administracji publicznej kluczową zmianą będzie obsługa nowego narzędzia – Centralnego Repozytorium Informacji o Środowisku (CRIS). System ma być główną platformą publikowania ogłoszeń o postępowaniach środowiskowych. Dotychczasowe rozproszenie informacji w BIP-ach różnych organów zostanie zastąpione jednym, ogólnodostępnym miejscem.
Strona administracyjna będzie także zobowiązana:
- jeszcze staranniej prowadzić akta spraw,
- dokumentować każdy etap procedury,
- przestrzegać nowych, krótszych terminów na wydawanie opinii czy uzgodnień.
Projekt wprowadza domniemanie zgody – brak odpowiedzi w terminie może być traktowany jako uzgodnienie, co zwiększa presję na terminowość.
Społeczeństwo: wcześniejszy udział, większa skuteczność
Jednym z celów nowelizacji jest włączenie społeczeństwa w proces podejmowania decyzji środowiskowych na wcześniejszym etapie niż dotychczas.
Projekt ustawy zakłada bardziej przejrzyste informowanie obywateli oraz stworzenie im realnych możliwości wpływu na decyzje – zanim zostaną one de facto przesądzone.
Oznacza to:
-
wcześniejszy dostęp do informacji o przedsięwzięciach planowanych w danym regionie,
-
jasne ramy czasowe na składanie uwag i wniosków,
-
obowiązek odniesienia się przez organ do zgłoszonych stanowisk.
Z punktu widzenia inwestora to ważna zmiana – uwagi będą musiały być merytorycznie rozpatrzone, a ich nieuwzględnienie odpowiednio uzasadnione. Uchybienia w tym zakresie mogą skutkować uchyleniem decyzji przez sąd.
Jak przygotować się do zmian w decyzjach środowiskowych?
Zmiany, które niesie nowelizacja ustawy OOŚ, wymagają przemyślanego przygotowania – zarówno po stronie inwestorów, jak i administracji. Nowe wymogi formalne, terminy, dokumentacja, udział społeczeństwa – to nie są kwestie, które można opanować „w biegu”.
Jeśli chcesz dobrze przygotować się do nowego modelu postępowania środowiskowego, warto już teraz:
-
przeanalizować planowane inwestycje pod kątem potencjalnych nowych wymogów,
-
przeszkolić zespół, który odpowiada za kwestie środowiskowe.
Zapraszamy na specjalistyczne szkolenia, które w praktyczny sposób przygotowują do stosowania przepisów związanych z decyzjami środowiskowymi – również w świetle nadchodzącej nowelizacji.
>> Szkolenia z obszaru: Inwestycje a środowisko, PRAWO WODNE <<
Szkolenia prowadzone są przez ekspertów, oparte na realnych przykładach, z uwzględnieniem aktualnych projektów ustaw i praktyki organów.