Baza danych o odpadach w 2022 roku - warsztaty przy komputerach
Podczas warsztatów skupimy się na omówieniu i pokazaniu poszczególnych funkcjonalności systemu BDO, a także poruszymy tematy: nowy podział odpadów od 1 stycznia 2022, katalog odpadów - odpady komunalne, przemysłowe, opakowaniowe, nowe zasady magazynowania odpadów, rejestr BDO, aktualizacja wpisów w BDO, przekazywanie odpadów, karta przekazania odpadów, karta ewidencji odpadów, sprawozdawczość w BDO za 2021.
Opis szkolenia
Na warsztatach część teoretyczna ograniczona jest do minimum, dlatego jest to szkolenie skierowane do osób, które mają już wiedzę w zakresie ewidencji odpadów w BDO i które zajmują się obsługą bazy BDO, wystawianiem KPO i KEO oraz rocznych sprawozdań. Do warsztatów konieczna jest możliwość zalogowania się w bazie BDO na swoim koncie.
Cele szkolenia:
- przedstawienie najnowszych zmian ustawy o odpadach z dnia 17 listopada 2021 r. oraz z 11 sierpnia 2021 w odniesienie ich do praktyki gospodarowania odpadami,
- uzupełnienie wiedzy w zakresie odpowiedzialności w gospodarowaniu odpadami wytwórców, transportujących i przejmujących odpady,
- właściwe gospodarowanie odpadami (decyzje, kodowanie, magazynowanie – zmiana czasu)
- rozwinięcie praktycznych umiejętności w zakresie obsługi bazy BDO i prowadzenia sprawozdawczości w bazie BDO,
- przekazanie informacji o najnowszych zmianach w funkcjonalnościach bazy BDO wprowadzonych od 1 stycznia 2022 r.,
- wyjaśnienie wątpliwości i uzyskanie pomocy w sytuacjach problematycznych.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Uczestnicy będą ćwiczyć:
- wystawianie KPO i KEO, KPOK i KEOK i pozostały karty ewidencji, system krzyżowy,
- wpisywanie się do rejestru jako podlegający pod opłatę produktową i opłatę recyklingową i prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie,
- dodawanie miejsc prowadzenia działalności,
- składanie aktualizacji w rejestrze,
- dodawanie uprawnień użytkownikom bazy,
- jak działać w przypadku awarii bazy BDO,
- sprawozdawczość poprzez BDO.
Na szkoleniu powiemy także o funkcji kontrolnej BDO – BDO jako element kontroli podmiotów.
Adresaci szkolenia:
Osoby posiadające dostęp do bazy BDO jako użytkownicy główni lub podrzędni - pracownicy firm odpowiedzialni za ewidencję i sprawozdawczość środowiskową, pracownicy instytucji, jednostek handlowych i usługowych podlegających pod wpis do bazy BDO, pracownicy firm gospodarujących odpadami.
Metody prowadzenia zajęć:
Prezentacja, ćwiczenia, warsztaty przy komputerach, wyjaśnianie wątpliwości, wymiana doświadczeń, dyskusja.
Uczestnicy będą korzystać z własnego dostępu do bazy BDO (profil zaufany, aktualne hasło i login do bazy) - prosimy o zabranie na szkolenie tych danych. By uniknąć problemów z zalogowaniem podczas szkolenia, prosimy o wcześniejsze sprawdzenie poprawności nadanych haseł dostępu.
W przypadku utraty hasła do BDO, należy odzyskać je za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego, do którego wysyłany był wniosek rejestracyjny.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
-
Najnowsze zmiany w gospodarce odpadami wprowadzone zmianą ustawy z 17 listopada oraz 11 sierpnia 2021r.
-
Podział odpadów na komunalne, przemysłowe, opakowaniowe i inne – katalog odpadów.
-
Nowy podział odpadów wprowadzony zmianą ustawy od 1 stycznia 2022 r.
-
Omówienie zasad magazynowania odpadów, najnowsza zmiana wprowadzona w ustawie z 11 sierpnia 2021 r.
-
Przekazywanie odpadów i odpowiedzialności zgodnego z najnowszymi przepisami prawnymi.
- Rejestr BDO – jak weryfikować podmioty odbierające odpady w celu przeniesienia odpowiedzialności (transportujący, zbierający, przetwarzający, pośrednik, sprzedawca).
- Aktualizacja wpisów w bazę BDO (dodawanie miejsc wytwarzania odpadów, kodów odpadów, spójnych z prowadzoną działalnością, użytkowników, działów zgodnych z działalnością).
- Baza BDO i jej funkcjonalność:
- logowanie do systemu BDO – użytkownik główny i podrzędny, różnice uprawnień,
- miejsca prowadzenia działalności – sposób dodawania,
- nawigacja w systemie BDO – wybór podmiotu, miejsc prowadzenia działalności oraz roli podmiotu (przekazujący/transportujący/przyjmujący),
- omówienie poszczególnych modułów.
- Karty przekazania odpadów:
- kto jest wytwórcą odpadów (przekazującym) umowy, usługi, serwisy,
- przekazywanie odpadów (tworzenie KPO w systemie),
- omówienie poszczególnych etapów KPO – od planowania do potwierdzenia transportu,
- potwierdzenie transportu i rola transportującego,
- dane dotyczące rodzaju i masy odpadów (odpowiedzialność i właściwe kodowanie odpadów),
- korekty KPO oraz wycofywanie KPO z systemu,
- transport odpadów, warunki jego prowadzenie, wpis do rejestru, wytwórca przewożący wytworzone przez siebie odpady,
- najnowsze zmiany w systemie.
- Karty ewidencji odpadów:
- tworzenie KEO (wytwarzanie, przetwarzanie i przekazywanie odpadów),
- rodzaje przyjęć odpadów, rodzaje przekazania odpadów (warsztat wprowadzanie danych do KEO),
- najnowsza funkcja w KEO od 1.01.2022 r. – utraty statusu odpadów oraz wytworzenia produktu,
- stany magazynowe na 1.01.2022 – powiązane z ewidencją i sprawozdawczością za rok 2021,
- najnowsze zmiany w systemie.
- Sprawozdawczość w bazie BDO za 2021 r.:
- sprawozdania w BDO (roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami).
- sprawozdania w BDO (roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami).
- Gospodarowanie odpadami komunalnymi zmieszanymi i segregowanymi po wprowadzeniu nowego systemu gospodarowania odpadami w gminie:
- podpisywanie umów na odbiór odpadów lub składanie poprawnych deklaracji,
- jakie odpady należy oddawać w systemie komunalnym,
- selektywna zbiórka odpadów komunalnych a regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie,
- zmiany wprowadzone ustawą z dnia 17 listopada i 11 sierpnia 2021 r.,
- konsekwencje łamania prawa miejscowego.
- Sankcje karne z tytułu nieprzestrzegania obowiązków ustawowych:
- nowe kary za brak lub nierzetelne prowadzenie ewidencji.
- nowe kary za brak lub nierzetelne prowadzenie ewidencji.
- Planowane zmiany w bazie BDO.
- Pytania i odpowiedzi.
Wykładowca
TRENER I
Ceniony ekspert z zakresu ochrony środowiska, w szczególności prawa ochrony środowiska, procesu inwestycyjnego, gospodarki odpadami i opakowaniami, emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ISO 14001 i EMAS. Praktyk o bogatym doświadczeniu zgromadzonym podczas pracy na rzecz znaczących podmiotów sektora prywatnego oraz jednostek sektora publicznego Ekspert PARP w zakresie CSR. Autor opracowań i ekspertyz.
Doktor nauk chemicznych, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechnice Krakowskiej, audytor wewnętrzny ISO 14001, stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii w zakresie technologii chemicznej.
TRENER II
Specjalista z zakresu ochrony środowiska, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Ekspert w zakresie gospodarki opakowaniami i odpadami oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza. Swoje doświadczenie zdobył dzięki wieloletniemu nadzorowi i pracy na rzecz podmiotów z sektora prywatnego, m.in. przy realizacji kontraktów na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice, przy budowie połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem oraz pracy na rzecz organizacji odzysku opakowań. Zajmuje się bezpośrednim nadzorem nad realizacją obowiązków środowiskowych przez firmy handlowe, produkcyjne i usługowe, uzyskiwaniem stosownych pozwoleń sektorowych również dla podmiotów gospodarujących odpadami.
Miejsce
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
SZKOLENIE STACJONARNE:
Miejsce szkolenia zlokalizowane w centrum Warszawy, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.
Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.
Cena
690,00 zł + 23% VAT = 848,70 zł brutto
690,00 zł + VAT zw = 690,00 zł brutto - w przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
SZKOLENIE ONLINE:
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
SZKOLENIE STACJONARNE:
Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia.
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu.
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem miejsca w hotelu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt.
Cena noclegu zależy od terminu i od wolnych miejsc w hotelu. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
Współpracujemy z hotelami znajdującymi się w pobliżu miejsca szkolenia:
Hotel Premiere Classe, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 179 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 204 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 06, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Hotel Campanile***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 250 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 287 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 04, www.campanile-warszawa.pl/pl
Hotel Golden Tulip**** - wkrótce otwarcie hotelu po remoncie
Parking hotelowy płatny dodatkowo - 60 zł za dobę