Cyfryzacja procesu budowlano-inwestycyjnego – od nabycia gruntu do zakończenia inwestycji. Praktyczny poradnik
SZKOLENIE ONLINE LUB STACJONARNE, 1 DZIEŃ
Szkolenie z cyfryzacji procesu budowlano-inwestycyjnego obejmuje m.in. zagadnienia: proces budowlany, przygotowanie inwestycji, możliwość zagospodarowania nieruchomości, ochrona gruntów i środowiska oraz cyfrowa geodezja w procesie budowlanym, cyfryzacja procesu budowlanego.
Opis szkolenia
Zapraszamy na szkolenie, które jest praktycznym poradnikiem poruszania się w świecie cyfryzacji procesu budowlanego. Szkolenie, jako jedno z niewielu dostępnych na rynku, przedstawia praktyczne podejście do zarządzania cyfrowym procesem budowlanym w całości łącząc to w jeden proces od A do Z.
Prowadzący przedstawia zmiany prawne, omawia je i przekłada na praktykę ich stosowania. Służy mu do tego własne bogate teoretyczne i praktyczne doświadczenie w tej dziedzinie. Posługuje się licznymi przykładami, rysunkami, animacjami, dzięki czemu skutecznie utrwalana jest wiedza na temat najnowszych zmian prawnych. Prowadzący stara się również wyjaśnić wątpliwości i odpowiedzieć na pytania wynikające z niejednoznaczności brzmienia niektórych przepisów.
Podczas szkolenia powiemy m.in.:
- jak znaleźć i nabyć nieruchomość gruntową pod inwestycję, jak zaplanować proces jej powstania, jak uzyskać niezbędne pozwolenia, zezwolenia,
- jak cyfryzacja odciska swoje piętno obecnie na tym procesie i jak w tym „cyfrowym” procesie się skutecznie poruszać, jak nim skutecznie zarządzać,
- jakie dokumenty są wytwarzane w ww. procesie,
- jak działają portale dedykowane temu procesowi (np.portal e-budownictwo),
- jak działają inne systemy informatyczne, np. EDB, e-KOB czy SOPAB i jakie dają korzyści oraz jak efektywnie ten postęp wykorzystać.
Cele szkolenia:
- przekazanie wiedzy dotyczącej poruszania się w świecie cyfrowego prawa budowlanego, geodezyjnego, cyfryzacji w planowaniu przestrzennym, procedur administracyjnych z wykorzystaniem cyfrowych baz danych, systemów informatycznych prowadzonych przez państwo,
- nabycie umiejętności postępowania z cyfrowymi danymi niezbędnymi do planowania i wykonania inwestycji,
- nabycie umiejętności sporządzania i uwierzytelniania dokumentów cyfrowych,
- przygotowanie na najbliższe zmiany prawne w celu łatwiejszego ich wdrożenia w późniejszym czasie.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- rozwinięcie umiejętności zarządzania skomplikowanym procesem, w którym występuje duża ilość dokumentów, terminy, ograniczenia, pozwolenia, na tle cyfryzacji tego procesu
- optymalizacja podejścia do realizacji zamierzeń budowlanych i unikanie różnych sytuacji spowalniających ten proces.
Podczas szkolenia uczestnik dowie się m.in.:
- jak i skąd pozyskiwać informację cyfrową o atrakcyjnych nieruchomościach pod inwestycję i jak zarządzać dużą ilością danych różnego typu,
- jak dokonywać analizy danych i wyciągać wnioski,
- jak realizować wnioski przez portal e-budownictwo, e-puap, e-doręczenia w formie cyfrowej, czyli jak cyfrowo zarządzać procesami budowlanymi,
- jak sporządzać i czytać dokumenty cyfrowe,
- jak podpisywać dokumenty cyfrowe,
- jak koordynować projekty budowlane w formie cyfrowej.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do zarządzających procesem budowlanym, do managerów projektów, inwestorów na rynku nieruchomości, deweloperów, facility managerów na rynku budowlanym, uczestników procesu budowlanego, administracji samorządowej, powiatowej, wojewódzkiej i centralnej, pracowników nadzoru budowlanego, projektantów, architektów, urbanistów, projektantów planów miejscowych, rzeczoznawców majątkowych, gospodarujących nieruchomościami, zarządców, w tym zarządców dróg, administratorów nieruchomości, notariuszy, firm geodezyjnych i geodetów, biegłych sądowych, gestorów sieci uzbrojenia terenu, przedsiębiorstw przesyłowych oraz innych zajmujących się budownictwem.
Metody szkoleniowe:
- wykład, prezentacja, krótkie filmy instruktażowe,
- odpowiedzi na pytania na bieżąco i wyjaśnianie wątpliwości, wymiana doświadczeń, dyskusja, przykłady,
- zestaw orzeczeń sądów i poglądów w piśmiennictwie,
- wnioski praktyczne, konkluzje, zestaw odpowiedzi na najtrudniejsze i najczęściej pojawiające się pytania.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Proces budowlany
- Podstawy prawne realizacji obiektów budowlanych
- Cyfryzacja procesu budowlanego w zarysie
- Przygotowanie inwestycji
- Inwestycje typu brownfield i greenfield
- Jak znaleźć nieruchomość gruntową pod inwestycję budowlaną, czyli cyfrowe źródła danych o nieruchomościach i możliwości pozyskiwania danych
- Rejestry publiczne z danymi o nieruchomościach – zawartość, udostępnianie danych
- Portale mapowe i systemy informacji geograficznej i przestrzennej – publiczne i komercyjne
- Polska Agencja Informacji i Handlu i jej cyfrowe zasoby
- Inne cyfrowe źródła danych
- Możliwość zagospodarowania nieruchomości w świetle cyfryzacji planowania przestrzennego
- Załącznik rysunkowy do uchwały planistycznej jako jeden z tematów infrastruktury przestrzennej
- Załącznik rysunkowy do uchwały planistycznej w formie cyfrowej rastrowej – wady i zalety, kartometryczność, umiejętność czytania
- Załącznik rysunkowy do uchwały planistycznej w formie cyfrowej wektorowej – zalety tego rozwiązania
- Usługi sieciowe WMS/WFS w planowaniu przestrzennym
- Udostępnianie planów miejscowych w geoportalach
- Zanim rozpoczniemy budowę, czyli ochrona gruntów i środowiska oraz cyfrowa geodezja w procesie budowlanym – stan obecny i kierunki zmian
- Ochrona gruntów rolnych i leśnych – wyłączenie gruntów z produkcji
- Warunki uzyskania wyłączenia
- Konsekwencje wyłączenia gruntów z produkcji rolnej lub leśnej
- Decyzja środowiskowa
- Warunki wydania decyzji środowiskowej
- Uchylenie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie i jego konsekwencje
- Przeniesienie definicji i zasad do Ustawy P.g.k. i rozporządzenia w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
- Geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych
- Mapa inwentaryzacji powykonawczej obiektów budowlanych – forma, treść, oświadczenia i podpisy, postać cyfrowa czy tylko analogowa
- Mapa do celów projektowych - forma, treść, oświadczenia i podpisy, „termin ważności”, zakres opracowania – postać cyfrowa czy tylko analogowa
- Oświadczenia kierownika prac geodezyjnych na mapach i dokumentach, skutki prawne etc.
- Mapy do celów prawnych w procesie budowlanym. Zasady sporządzania, treść, uwierzytelnianie – czy mapa z projektem podziału może być sporządzona w formie cyfrowej
- Koordynowanie usytuowania obiektów budowlanych
- Narada koordynacyjna w formie cyfrowej
- Złożenie projektu do uzgodnienia
- Narada zdalna
- Protokoły
- Cyfrowy operat techniczny. Wygoda i obowiązek od 2022 r.
- Cyfrowe podpisywanie i uwierzytelnianie dokumentów. Środki komunikacji elektronicznej
- Czynności geodezyjne w budownictwie, przed, w trakcie i po zakończeniu budowy
- Wpływ nowego rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków na proces budowlany
- Wpływ rozporządzenia dot. geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu na proces budowlany
- Wpływ rozporządzenia w sprawie bazy danych obiektów topograficznych i mapy zasadniczej na proces budowlany
- Obieg dokumentacji w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym a proces budowlany, rola administracji geodezyjnej i kartograficznej, cyfrowe przekazywanie dokumentacji i danych
- Cyfryzacja procesu budowlanego – Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa i jej wpływ na zmiany
- Etapy cyfryzacji – stan obecny i prognozy na bazie dotychczasowych doświadczeń
- Cyfrowe załączniki do wniosków zamiast oryginałów dokumentów
- Cyfrowa archiwizacja dokumentów
- Składanie wniosków drogą elektroniczną
- Postępowanie cyfrowe – używanie portalu e-budownictwo
- Cyfrowe formy dokumentów, np. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, projekt architektoniczno-budowlany (PAB), projekt zagospodarowania działki/terenu (PZT/PZD)
- Obieg dokumentacji cyfrowej
- Elektroniczny Dziennik Budowy w szczegółach
- Nowe regulacje dotyczące prowadzenia dziennika budowy, w tym prowadzenia go w formie elektronicznej, w systemie EDB
- Co to jest system EDB i jak funkcjonuje
- Wystąpienie o wydanie dziennika budowy
- Sposób wydawania EDB
- Wpisy w EDB, w tym zmiany, pomyłki etc., forma i treść wpisów
- Dostęp do EDB
- Terminy, obowiązki, osoby odpowiedzialne
- Załączniki, uprawnienia, zmiana inwestora
- Zamknięcie EDB
- Praktyczna instrukcja użytkowania i prowadzenia EDB
- Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego – eksploatacja po zakończeniu budowy
- Dla których obiektów należy prowadzić książkę obiektu budowlanego a dla których nie ma takiego obowiązku
- Postać papierowa czy postać elektroniczna książki – ważne terminy
- System c-KOB, zasady
- Zasady założenia cyfrowej książki obiektu budowlanego w systemie
- Treść cyfrowej książki obiektu budowlanego w szczegółach
- Dokonywanie wpisów w książce obiektu budowlanego – ważne terminy, osoby upoważnione, czy poprawki są możliwe i inne
- Zmiana zarządcy obiektu i zmiana właściciela – zasady przekazywania dostępu do cyfrowej książki obiektu budowlanego
- Wyznaczenie osoby do prowadzenia książki obiektu budowlanego
- Pozbawienie dostępu do książki obiektu budowlanego
- Ujawnianie kontroli okresowych obiektu budowlanego w systemie c-KOB
- Zamknięcie książki
- SOPAB z punktu widzenia inwestora i administracji
- Podsumowanie, wnioski, kierunki dalszej cyfryzacji, odpowiedzi na pytania
Wykładowca
Magister inżynier geodezji i kartografii. Geodeta z uprawnieniami, praktyk, audytor norm ISO, geodeta powiatowy w starostwie powiatowym, były członek zarządu Związku Powiatów Województwa Dolnośląskiego. Uczestniczy w rozmowach i negocjacjach z inwestorami.
Od 2004 r. związany zawodowo z administracją publiczną. Wykładowca i szkoleniowiec z dużym doświadczeniem.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.