Rewolucja w opakowaniach. Pełne obowiązki wynikające z Dyrektywy plastikowej – produkty SUP oraz nowe wymogi od 2025 roku, w tym wdrożenie systemu kaucyjnego i unijne rozporządzenie PPWR
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie z przepisów dotyczących opakowań obejmuje m.in. zagadnienia: wymagania dyrektywy plastikowej, praktyka stosowania przepisów SUP, opłata produktowa, opłata recyklingowa, system kaucyjny, nowe przepisy rozporządzenia unijnego PPWR w sprawie projektowania opakowań.
Opis szkolenia
Zapraszamy na kompleksowe szkolenie w zakresie wszystkich obowiązków dotyczących projektowania, wprowadzania na rynek opakowań oraz ich zagospodarowania jako odpadów.
Rok 2024 to pełne obowiązki w zakresie Dyrektywy plastikowej tj. produktów SUP dla wielu podmiotów, głównie z branży HoReCa, oraz producentów i dystrybutorów opakowań. Dotyczą one:
- pobierania opłaty konsumenckiej,
- wnoszenia opłat wprowadzającego (ROP),
- prowadzenia kampanii edukacyjnych z tytułu wprowadzania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do obrotu,
- od 1 lipca 2024 konieczności oferowania opakowań alternatywnych oraz przytwierdzania zakrętki do pojemnika na napoje do 3l.
Podmioty te zobowiązane są do prowadzenia ewidencji oraz składania sprawozdawczości w tym zakresie. Kary za niepobieranie opłaty od użytkownika końcowego oraz nieprowadzenie ewidencji mogą wynosić aż do 20 tys. zł. Kontrole prowadzi Inspekcja Handlowa. Sprawozdawczość w roku 2024 obejmie nowe obowiązki wnoszenia pobranych lub naliczonych opłat. Sprawozdania należy złożyć do 15 marca za rok poprzedni.
Rok 2025 to wdrożenie długo oczekiwanego systemu kaucyjnego. Start 1 października 2025 r. Zmieniająca ustawa z roku 2023 i kolejno 2024 wprowadza zasady funkcjonowania nowych wymagań wobec opakowań na napoje objętych systemem.
Podczas szkolenia omówimy zasady funkcjonowania systemu, podmioty w nim uczestniczące i ich nowe obowiązki.
W grudniu 2024 rozporządzenie PPWR zostało przyjęte przez Radę Unii Europejskiej. Jego wdrażanie nastąpi 18 miesięcy od daty wejścia w życie we wszystkich krajach UE.
Wprowadzimy uczestników w zasady ekoprojektowania wdrażane rozporządzeniem PPWR, co pozwoli na przygotowanie się przedsiębiorców do nowych, bardzo wymagających wyzwań, stawianych całej branży opakowaniowej, produkcyjnej i handlowej.
Cele szkolenia:
- kompleksowe omówienie nowych przepisów w zakresie opakowań, w tym: obowiązków dotyczących projektowania, wprowadzania na rynek opakowań oraz ich zagospodarowania jako odpadów
- przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej realizacji wszystkich wymagań dla opakowań (ewidencja, opłaty, sprawozdawczość)
- omówienie zagadnień związanych z ekoprojektowaniem zgodnym z PPWR – jakie opakowania będziemy stosować w najbliższej przyszłości
- przedstawienie zasad nowego wdrażanego systemu kaucyjnego
Korzyści z udziału w szkoleniu:
-
uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę na temat ewidencji, sprawozdawczości, pobierania i odprowadzania opłat
-
praktyka opłaty produktowej, recyklingowej oraz wymagań SUP
-
uczestnicy rozwiną umiejętność dokonywania wpisów i realizacji sprawozdawczości w BDO
-
szkolenie pozwoli na optymalizację działań w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych
-
uzyskana wiedza umożliwi wdrażanie praktycznych rozwiązań dla systemu kaucyjnego
-
zajęcia będą realizowane w oparciu o ćwiczenia, warsztaty, studia przypadków, co będzie pomocne we wdrożeniu nowych wymagań w firmach
-
uczestnicy będą mieli możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów, z jakimi spotykają się w swojej codziennej praktyce
Adresaci szkolenia:
Zapraszamy w szczególności podmioty z branży gastronomicznej, spożywczej, handlowej, HoReCa, wyrobów higienicznych oraz tytoniowych, ale także Urzędy Marszałkowskie, Inspekcję Ochrony Środowiska oraz Handlową – w celu poszerzenia wiedzy na temat nowych obowiązków dla podmiotów.
Szkolenie będzie wartościowe dla:
- prowadzących jednostki handlu detalicznego, hurtowego i sprzedających przez internet
- jednostek gastronomicznych i sprzedających za pomocą automatów vendingowych
- producentów, dystrybutorów i importerów opakowań
- producentów produktów w opakowaniach i ich importerów
- hurtowni produktów i opakowań
- branży HORECA, restauracji, barów, sprzedających żywność na wynos
- gospodarujących odpadami
- specjalistów ds. ochrony środowiska
- pracowników Urzędów Marszałkowskich
- pracowników Inspekcji Handlowej
- osób zajmujących się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzających sprawozdania środowiskowe
- pracowników biur księgowych
- wszystkich osób zainteresowanych omawianą podczas szkolenia tematyką
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją, ćwiczenia, warsztaty, case study, pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości, przykłady praktyczne, studia przypadków oraz warsztat w BDO
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Wiele rzeczywistych przykładów, obszerne tłumaczenie problematycznych kwestii, dużo czytelnych grafów i graficznych form przedstawiania wiedzy.
Bardzo dobre przygotowanie prowadzącego, świetnie przygotowane materiały.
Program
DZIEŃ I
- Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach – opłata produktowa
- Podstawy prawne – najważniejsze przepisy, zmiany w ustawie, akty wykonawcze
- Definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek (przywóz produktów w opakowaniach i ich wywóz poza RP, wprowadzenie na rynek itp.)
- Opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
- Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
- Sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego – najnowsza zmiana
- Możliwe sposoby ograniczania opłaty produktowej z tytułu obowiązku realizacji recyklingu
- Samodzielne wnioskowanie o DPR na Organizację Odzysku Opakowań
- Audyty recyklerów, pomniejszanie DPR o % zanieczyszczeń
- Omówienie najnowszych obowiązków dla wprowadzających napoje w butelkach jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych (zakrętki i zawartość recyklatu)
- Ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
- Opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
- Sprawozdawczość – sposób wypełniania sprawozdań, źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
- Właściwy wpis do rejestru BDO – wnioski aktualizacyjny/wpisowy (praktyka, warsztat w BDO)
- Podmioty działające na zwolnieniu do 1MG opakowań wprowadzonych do obrotu, relacja wpisu, sprawozdawczości i pomoc de minimis
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – opłata recyklingowa
- Lekkie torby na zakupy – czym są, wyłączenia
- Wpis o rejestru BDO (praktyka, warsztat w BDO)
- Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
- Ewidencja i sprawozdawczość w BDO (praktyka, warsztat w BDO)
- Zmiany w reklamówkach wprowadzone przepisami SUP
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw – wdrażanie systemu kaucyjnego
- Cel ustawy i harmonogram wdrażania kolejnych zobowiązań
- Rodzaje opakowań objętych systemem kaucyjnym
- Nowe pojęcia prawne (butelki na napoje, użytkownik produktów w opakowaniach wprowadzający, podmiot reprezentujący itd.)
- Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
- Wpis do BDO i wymagane zezwolenia dla podmiotu reprezentującego
- Wysokość kaucji, system finansowania
- Poziomy selektywnego zbierania
- Ewidencja i sprawozdawczość
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
DZIEŃ II
- Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP) – opakowania jednorazowego użycia wykonane w całości lub częściowo z tworzyw sztucznych
- Omówienie definicji, w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego i wielokrotnego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd.
- Kwalifikacja opakowań – czy opakowanie podlega pod przepisy SUP (warsztat, analiza kryteriów, case study) – rynkowe praktyki
- Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
- Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
- Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
- Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
- Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
- Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
- Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) – projektowanie opakowań
- Omówienie rozporządzenia PPWR i jego najważniejszych wymagań
- Harmonogram wdrażania nowych przepisów
- Zakres stosowania nowych przepisów
- Definicje i najważniejsze zmiany
- Omówienie wytycznych nowego rozporządzenia w zakresie projektowania poszczególnych rodzajów opakowań
- Nadzór i odpowiedzialność za opakowania, deklaracje zgodności wymagania techniczne i rejestr
- Ekoprojetowanie – zasady zgodne z PPWR
- Jak nowe zasady będą obowiązywać na rynku opakowań w najbliższej przyszłości
- Pytania i odpowiedzi, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości uczestników
Wykładowca
TRENER I
Ekspert i praktyk w zakresie ochrony środowiska, od prawie dwudziestu lat współpracuje z przedsiębiorcami i administracją samorządową w obszarach publiczno-prawnych, komunalnych i technologicznych. Prowadzi działalność doradczą w zakresie wszystkich obowiązków środowiskowych oraz inwestycyjnych. Audytor środowiskowy i twórca projektów wdrożeniowych. Trener z bardzo bogatym portfolio przeprowadzonych szkoleń dla przedsiębiorców oraz administracji publicznej. Z wykształcenia doktor nauk chemicznych i absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechniki Krakowskiej. Stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii Audytor wewnętrzny ISO 14001 i ekspert PARP w zakresie CSR. Członek Polskiego Paktu Plastikowego. Autorka opracowań i ekspertyz, uczestnik konferencji i branżowych spotkań ekspertów.
TRENER II
Ekspert z zakresu ochrony środowiska, certyfikowany auditor systemu ISO 14001 o ogromnym doświadczeniu w zakresie wszystkich aspektów prawnych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie raportowania w ramach zrównoważonego rozwoju, wykonywania audytów środowiskowych, nadzorowania procesów inwestycyjnych oraz reprezentowania podmiotów podczas kontroli organów państwowych i audytów trzeciej strony. Od lat ceniony trener prowadzący szkolenia zarówno dla sektora przedsiębiorców, jak i administracji publicznej. Absolwentka Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych na kierunku „Zarządzanie środowiskowe” Politechniki Krakowskiej. Aktywny członek izb zrzeszających przedsiębiorców, gdzie opiniuje projekty ustaw i akty wykonawcze w zakresie ochrony środowiska. Uczestnik konferencji i branżowych grup zrzeszających ekspertów.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.