Zmiana ustawy o odpadach, zmiany w opłatach, raporty KOBIZE. Przepisy i praktyka w 2018 roku.
POZNAŃ
26-27.11.2018, poniedziałek (10.00-16.00) - wtorek (9.00-15.00)
alt Pobierz pełne informacje
Masz pytania odnośne
tego szkolenia?
Skontaktuj się z nami:
Opis szkolenia

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 listopada 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. poz. 1877) wprowadziło szereg zmian w sposobie raportowania.

Z początkiem 2018 r. weszły w życie zmienione przepisy dotyczące BDO oraz sprawozdawczości i ewidencji odpadowej.

W dniu 24 stycznia 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów (Dz. U. 2016 poz. 1742) wprowadzające nowe wymagania dla transportu odpadów.

W lipcu 2018 uchwalono tzw. pakiet odpadowy, który wprowadza bardzo istotne zmiany w obrębie gospodarowania odpadami.
W ramach pakietu odpadowego - od 05.09.2018 obowiązuje nowa Ustawa o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592).

Proponujemy Państwu szkolenie, którego celem jest szczegółowe wyjaśnienie:

  • w jaki sposób należy aktualnie sporządzać sprawozdawczość odpadową,
  • jakie obowiązują nowe sankcje karne w zakresie sprawozdań,
  • które decyzje odpadowe tracą ważność,
  • komu można przekazywać odpady, by nie narazić się na sankcje karne.

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek sporządzania raportu do KOBIZE, które jest ściśle związany z opłatami - podpowiemy, jak powiązać za sobą oba sprawozdania.

Po szkoleniu uczestnicy będą posiadać wiedzę, która pozwoli na:

  • zgodne z prawem wykonanie sprawozdań odpadowych,
  • zweryfikowanie we własnym przedsiębiorstwie czy i w jakim stopniu posiadane decyzje są dostosowane do nowych przepisów dotyczących gospodarki odpadami,
  • sprecyzowanie możliwości postępowania z odpadami, zgodnie ze zmienionymi przepisami,
  • ocenę najkorzystniejszego sposobu naliczania opłat za korzystanie ze środowiska w firmie.

Metody prowadzenia zajęć:

  • prezentacja z omówieniem praktycznych przykładów,
  • studium przypadku,
  • ćwiczenia praktyczne.
Program

Dzień I

  1. Baza danych o odpadach:
     
    • Jak aktualnie funkcjonuje Baza danych o odpadach?
    • Wpisy do BDO na wniosek i z urzędu.
    • Jak długo zezwolenia na transport odpadów zachowują ważność? Do kiedy wpisy do BDO?
    • Firmy świadczące usługi (np. sprzątające, budowlane, czyszczące separatory) - czy muszą dokonać wpisu do BDO?
    • Czy małe firmy muszą dokonać wpisu do BDO?
    • Co z firmami, które podlegają wpisowi z urzędu i na wniosek?
    • Sankcje za brak wpisu do BDO.
       
  2. Gospodarowanie odpadami:
     
    • Które odpady zostały wyłączone spod stosowania przepisów ustawy?
    • Kiedy odpady można uznać za produkty?
    • Czy uzyskanie statusu produktu ubocznego musi odbywać się w drodze decyzji administracyjnej?
    • Komu w świetle ustawy można przekazywać odpady - jakie decyzje musi posiadać odbierający odpady?
    • Jaką rolę odgrywa sprzedawca i pośrednik odpadów - czy istnieją w obrocie odpadami, czy przejmują odpowiedzialność za odebrane odpady? Wpisy do BDO.
    • Rodzaje odpadów, które można przekazywać osobom fizycznym. Czy obowiązują limity? Czy można przekazywać odpady opakowaniowe?
    • Kiedy w firmie opłaca się zastosować pojęcie "produktu ubocznego"? Czy każdy odpad może stać się produktem ubocznym? Szczegółowe wytyczne, jak przeprowadzić procedurę ustanowienia produktu ubocznego w firmie. Wykorzystanie własnych odpadów na terenie firmy - jakie procedury obowiązują? Czy trzeba uzyskiwać dodatkowe decyzje na gospodarowanie odpadami?
    • Które odpady w firmie stanowią odpady komunalne? Jak je ewidencjonować?
    • Odpady opakowaniowe powstałe w firmie - odpad komunalny czy nie?
    • Wymagania w zakresie transportu odpadów. UWAGA - NOWE PRZEPISY.
    • Zezwolenia na przetwarzanie odpadów – kiedy wymagana jest decyzja środowiskowa?
    • Firmy świadczące usługi (np. sprzątające, budowlane, czyszczące separatory) - czy muszą posiadać jakiekolwiek decyzje?
       
  3. Ewidencja i sprawozdawczość:
     
    • Jak nadawać kody odpadów? Zasady klasyfikacji odpadów niebezpiecznych w firmie.
    • Karta ewidencji odpadu – które odpady zaliczyć do odpadów z instalacji, a które do odpadów spoza instalacji?
    • Jak prawidłowo wypełnić kartę przekazania odpadu?
    • Karta ewidencji odpadu niebezpiecznego - kogo dotyczy?
    • Jak dokumentować postępowanie z odpadami komunalnymi?
    • Jak dokumentować przekazanie odpadów osobom fizycznym?
    • Którzy przedsiębiorcy mogą prowadzić ewidencję uproszczoną?
    • Sprawozdanie odpadowe za 2018 r. - czy stare wzory sprawozdania nadal obowiązują? Od kiedy sprawozdanie elektroniczne?
    • Jeden zakład, dwie filie - ile sprawozdań należy złożyć?
    • Odpady przekazywane osobom fizycznym - gdzie je wykazać w sprawozdaniu?
       
  4. Nowelizacja ustawy o odpadach:
     
    • Zmiana zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów – czy dotyczy każdej decyzji?
    • Nowe warunki magazynowania odpadów – jak liczyć skrócony czas magazynowania?
    • Nowe warunki magazynowania odpadów w decyzjach na zbieranie i przetwarzanie odpadów – jak liczyć pojemność miejsc magazynowania?
    • Zasady monitoringu miejsc magazynowania odpadów.
    • Czy kontrole IOŚ obowiązkowe również przy zmianie decyzji?
    • Pozwolenia wodnoprawne – czy obowiązkowy element każdego wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów?
    • Nowy system kar, wstrzymywanie działalności.

Dzień II

  1. Raport do KOBIZE:
     
    • Jak przeprowadzić proces rejestracji w krajowej bazie? Niezbędne dokumenty i terminy.
    • Jak i kiedy dokonywać zmian w posiadanym koncie?
    • Sporządzanie raportu:
      • budowanie struktury technologicznej zakładu,
      • ustalanie współrzędnych zakładu i emitorów,
      • określanie czasu pracy instalacji i źródeł,
      • które części raportu nie dotyczą mojego zakładu?
    • Nowa, rozszerzona lista substancji raportowanych do KOBIZE.
    • Określanie wielkości emisji dla charakterystycznych procesów technologicznych, np. spalanie paliw, emisja LZO – metody i wskaźniki; jak wskazać emisję z małych kotłów w raporcie do KOBIZE?
    • Procesy prowadzone poza instalacją.
    • Emisja z klimatyzacji w raporcie do KOBIZE.
    • Co ze środkami transportu w raporcie do KOBIZE?
    • Nowy system kontrolowania raportów KOBIZE.
       
  2. Powiązanie systemu opłatowego z raportem do KOBIZE:
     
    • Czy każdy przedsiębiorca składający sprawozdanie opłatowe ma również obowiązek złożyć raport do KOBIZE?
    • Z których danych opłatowych korzystać do sporządzenia raportu KOBIZE?
    • Które dane w obu sprawozdaniach muszą być spójne?
    • Czy wszystkie substancje ze sprawozdań opłatowych da się wykazać w raporcie do KOBIZE?
    • Kotłownie - kiedy można używać metody ryczałtowej.
       
  3. Kontrole i sankcje związane z opłatami i raportem do KOBIZE:
     
    • Czym różnią się opłaty podwyższone od administracyjnych kar pieniężnych?
    • Dokumenty sprawdzane podczas kontroli w celu weryfikacji opłat i raportu do KOBIZE.
    • Jak wygląda postępowanie, gdy raport do KOBIZE okaże się nieprawidłowo.

Panel specjalny: F-gazy w raporcie do KOBIZE i opłatach za korzystanie ze środowiska.

Wykładowca

Praktyk w zakresie oceny spełniania wymagań stawianych przedsiębiorcom przepisami ochrony środowiska, w szczególności w obszarze Prawa ochrony środowiska, przepisów dotyczących ochrony powietrza (w tym LZO), gospodarowania odpadami (w tym komunalnymi), KOBIZE oraz zagadnień PRTR.

Od 2014 prowadzi działalność konsultingową wspierając przedsiębiorców i administrację publiczną w kwestiach związanych z szeroko pojętą ochroną środowiska (audyty środowiskowe, gospodarka odpadami, sprawozdawczość środowiskowa, emisje do powietrza, KOBIZE, pozwolenia zintegrowane, inne). Posiada szerokie doświadczenie w zakresie praktycznego stosowania przepisów ochrony środowiska, zdobyte w trakcie pracy w przemyśle i w ramach wykonywania zadań Głównego Specjalisty Działu Inspekcji WIOŚ.

 

Miejsce

POZNAŃ
Szkolenie odbywa się w Hotelu Altus, ul. Św. Marcin 40, Poznań
http://www.hotelaltus.pl/

Dla uczestników naszego szkolenia Hotel udziela rabatów na nocleg.

Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.

Cena

1190,00 zł + 23% VAT = 1463,70 zł brutto

1190,00 zł + VAT zw = 1190,00 zł brutto - w przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Cena obejmuje: wykłady, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia.

Cena nie obejmuje noclegu. Jest możliwość doliczenia kosztów noclegu do ceny szkolenia. W przypadku zainteresowania rezerwacją hotelu, prosimy o kontakt.

POZNAŃ
26-27.11.2018, poniedziałek (10.00-16.00) - wtorek (9.00-15.00)