Kontrola zarządcza dla zaawansowanych. Wyznaczanie celów i mierników oraz zarządzanie ryzykiem w podmiotach publicznych w praktyce
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie z kontroli zarządczej dla zaawansowanych obejmuje m.in. zagadnienia: dobre praktyki w zakresie metodyki definiowania celów i zadań, mierników i zarządzania ryzykiem, aktualne wymagania w zakresie kontroli zarządczej.
Opis szkolenia
Nieustające zmiany w otoczeniu jednostek publicznych i oczekiwania interesariuszy wymuszają doskonalenie przyjętych metod zarządzania tak, aby dostarczane produkty i usługi publiczne były na jak najwyższym poziomie. Narzędzia, które w sektorze publicznym w istotny sposób wspierają dobre zarządzanie to bez wątpienia procedury wyznaczania celów i zadań oraz zarządzanie ryzykiem.
Dobra jakościowo informacja zarządcza oparta jest nie tylko na ustanowionych rozwiązaniach w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, ale stale powinna być poddawana ocenie i weryfikacji pod kątem potrzeb decydentów.
Atuty szkolenia:
- omówienie aktualnych wymagań w zakresie kontroli zarządczej, w tym wniosków na podstawie założeń audytu wewnętrznego zleconego przez Ministra Finansów, który był przeprowadzany w ponad 500 jednostkach sektora publicznego w II kwartale 2024 r.
- warsztaty, które pomogą uczestnikom zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest przedstawienie różnorodnych praktyk, stosowanych przez jednostki publiczne w zakresie:
- metodyki definiowania celów i zadań,
- wyznaczania mierników,
- zarządzania ryzykiem.
Szkolenie pozwoli uczestnikom ocenić poziom dojrzałości systemu kontroli zarządczej w swoich organizacjach i podjąć niezbędne działania rozwojowe.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Po zakończeniu szkolenia uczestnik:
- zna zasady i reguły w zakresie definiowania celów i zadań oraz mierników w sektorze publicznym
- zna metody wyznaczania celów i zadań w sektorze publicznym
- potrafi zdefiniować mierniki: produktu, rezultatu, oddziaływania oraz mierniki jakości a także zaprojektować karty dla tych mierników
- potrafi zaprojektować system zarządzania ryzykiem, tak aby był narzędziem realnie wspierającym zarządzanie
- potrafi dokonać analizy i oceny osiągniętych wyników i dostarczyć kierownictwu jednostki dobrej jakościowo informacji zarządczej
Adresaci szkolenia:
Szkolenie realizujemy na 2 poziomach zaawansowania.
TO SZKOLENIE BĘDZIE ODPOWIEDNIE DLA OSÓB NA POZIOMIE ŚREDNIOZAAWANSOWANYM I WYŻSZYM
Do udziału zapraszamy osoby, które chcą doskonalić metody przyjęte w jednostce, zgodnie z obowiązującymi trendami w zarządzaniu i dobrymi praktykami.
Szkolenie skierowane jest do pracowników administracji publicznej, pełnomocników ds. kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, kontrolerów oraz audytorów wewnętrznych, którzy dokonują w jednostce oceny jakości przyjętych rozwiązań i formułują rekomendacje, mające na celu doskonalenie rozwiązań.
Szkolenie dla osób mniej zaawansowanych:
Kontrola zarządcza - szkolenie wprowadzające. Zarządzanie ryzykiem w instytucji publicznej - aspekty praktyczne
Jeśli nie są Państwo pewni, który poziom zaawansowania wybrać, poniższe pytania będą w tym pomocne. W przypadku twierdzących odpowiedzi na co najmniej 6 pytań – szkolenie na poziomie zaawansowanym będzie odpowiednim wyborem. W przeciwnym razie rekomendujemy w pierwszej kolejności udział w szkoleniu wprowadzającym.
Niżej przedstawione pojęcia są mi znane, potrafię wyjaśnić ich znaczenie:
- Metoda procesów i podział procesów w organizacji – ZNAM / NIE ZNAM
- Drzewo problemów i drzewo celów – ZNAM / NIE ZNAM
- Psychologiczne aspekty wyznaczania celów – ZNAM / NIE ZNAM
- Pojęcie „ryzyko inherentne” – ZNAM / NIE ZNAM
- Strategiczna Karta Wyników – ZNAM / NIE ZNAM
- Projektowanie mierników produktu, rezultatu i oddziaływania – ZNAM / NIE ZNAM
- Metodyka opisywania ryzyka – „Analiza muchy” (ang. Bow-Tie) – ZNAM / NIE ZNAM
- Zasady projektowania badań jakościowych w kontekście upodobań oraz motywacji respondentów – ZNAM / NIE ZNAM
- Ryzyko rezydualne – ZNAM / NIE ZNAM
- Co to są kontrole detekcyjne (wykrywające) – ZNAM / NIE ZNAM
- Co to są kontrole prewencyjne – ZNAM / NIE ZNAM
Metody prowadzenia zajęć:
warsztaty, wykład na bazie prezentacji, praca zespołowa i samodzielna, wymiana doświadczeń, studium przypadku
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Wprowadzenie do szkolenia
- Ocena dojrzałości system kontroli zarządczej – omówienie wymagań i wniosków dla jednostek publicznych w zakresie budowania kontroli zarządczej na podstawie audytu zleconego przez Ministra Finansów
- System wyznaczania celów jako istota kontroli zarządczej – przypomnienie wybranych zagadnień w zakresie wyznaczania celów i zadań
- Cel jako organizacyjna zmiana – psychologiczne aspekty wdrażania celów
- Zarządzanie relacjami z interesariuszami
- Dlaczego trzeba znać interesariuszy i ich potrzeby? Identyfikowanie i angażowanie interesariuszy w procesie wyznaczania celów
- Podejście do wyznaczania celów i zadań w administracji publicznej na przykładzie wybranych modeli – wprowadzenie
- Plan działalności
- Kaskadowanie/operacjonalizacja
- PCM (drzewo problemów i celów)
- MBO – zarządzanie przez cele
- Strategiczna Karta Wyników
- Wyznaczanie celów w praktyce – WARSZTATY
- Zasady określania mierników – wprowadzenie
- Mierniki a wskaźniki – analiza porównawcza
- Mierniki dokonujące pomiaru
- skuteczności
- efektywności
- Mierniki dokonujące pomiaru
- produktu
- rezultatu
- oddziaływania
- Mierniki jakości
- Określanie mierników w praktyce – WARSZTATY. Najczęstsze błędy, przykłady dobrych i złych praktyk
- Dokumentowanie i monitoring
- system monitorowania: częstotliwość i zakres
- karta (fiszka) miernika
- sprawozdawczość
DZIEŃ II
- System wyznaczania celów jako kluczowy aspekt w zakresie zarządzania ryzykiem – od czego zacząć projektowanie architektury systemu zarządzania ryzykiem
- Definicja i struktura ryzyka. Najczęściej popełniane błędy
- Analiza „muchy ryzyka” – (Bow Tie)
- WARSZTATY – jak dobrze zdefiniować ryzyko
- Standardy i najlepsze praktyki zarządzania ryzykiem
- ISO 31000
- COSO
- Model III linii IIA
- Standardy Kontroli Zarządczej Ministra Finansów
- Wybrane metody i techniki identyfikacji ryzyka (przykłady)
- Burza mózgów
- Diagram Ishikawy
- Warsztaty samooceny
- Drzewo celów i drzewo problemów
- WARSZTATY – Metody i techniki identyfikacji ryzyka w praktyce
- Skala oceny ryzyka – metody jakościowe i ilościowe
- WARSZTATY – budowanie Matrycy ryzyka w praktyce
- Apetyt na ryzyko czy tolerancja/akceptacja ryzyka – definicja, miary, monitoring
- Mechanizmy kontrolne – co to takiego jest
- Jak zaprojektować skuteczne mechanizmy kontroli
- WARSZTATY – budowa katalogu mechanizmów kontroli
- Strefa rozwoju i innowacji w systemie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem. Doskonalenie systemu
- Jak nadać nowe znaczenie temu robisz od lat
- Rola audytu wewnętrznego w kontroli zarządczej i zarządzaniu ryzykiem
- Podsumowanie szkolenia, odpowiedzi na pytania uczestników
Wykładowca
Ekonomistka, audytor wewnętrzny, wykładowca na uczelniach wyższych. Wieloletni trener Ministerstwa Finansów w zakresie kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem i budżetu zadaniowego. Obecnie Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego w urzędzie miejskim oraz kierownik Referatu audytu wewnętrznego - audytor wewnętrzny w Izbie Administracji Skarbowej. Posiada certyfikat audytora wewnętrznego Komisji Egzaminacyjnej Ministerstwa Finansów. W 2004 r. uzyskała certyfikat audytora wewnętrznego systemu zarządzania jakością. Certyfikowany audytor systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Autorka artykułów i publikacji w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem wewnętrznym. Współautorka „Szczegółowych wytycznych Ministra Finansów dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem” z 2012 r.
Pasjonuje się nowoczesnymi metodami i technikami w zarządzaniu, których celem jest optymalizacja procesowa i klientocentryczność. Zdobyta wiedza w zakresie stosowania metod zwinnych w zarządzaniu projektami oraz projektowania i rozwijania usług z wykorzystaniem User Expieriance Design czy też metod twórczego rozwiązywania problemów (Design Thinking) jest inspiracją do rozwoju i doskonalenia metod w pracy zawodowej audytora wewnętrznego.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Hotelu Marriott, Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
- Współpracujemy z 4 hotelami.
- W poniższych hotelach możemy dokonywać rezerwacji noclegu dla Państwa, w związku z przyjazdem na szkolenie.
- Nie dokonujemy rezerwacji noclegów w innych hotelach, spoza poniższej listy.
- Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Ważne:
- Cena noclegu może się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę
Hampton by Hilton Warsaw City Centre:
Hotel Hampton by Hilton, ul. Wspólna 72, Warszawa
Koszt przy rezerwacji zależy od terminu i dostępnych miejsc w hotelu.
Średnio ceny kształtują się na poziomie 350-650 zł (jedynka ze śniadaniem) i 450-850 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 317 27 00, https://www.hilton.com/pl/hotels/wawcthx-hampton-warsaw-city-centre/
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne, konieczność rezerwacji parkingu w wyprzedzeniem