Kurs Prawa zamówień publicznych (3 dni). Specjalistyczne warsztaty z elementami symulacji postępowań i rozwiązywania realnych problemów
KURS ONLINE LUB STACJONARNY, 3 DNI
Kurs zamówień publicznych obejmuje m.in. zagadnienia: przygotowanie postępowania PZP, zamówienia podprogowe nie objęte reżimem PZP, zamówienia krajowe, zamówienia unijne, realizacja postępowania od strony Zamawiającego i od stromy Wykonawcy, umowa ws. zamówienia publicznego, środki ochrony prawej i kontrola, przygotowanie dokumentów, tworzenie oferty przez Wykonawcę i odpowiedzi na wezwania Zamawiającego.
Opis szkolenia
Do realizacji zadań związanych z zamówieniami publicznymi po stronie Zamawiającego, a także po stronie Wykonawcy, niezbędna jest nie tylko dogłębna znajomość Prawa zamówień publicznych, ale przede wszystkim umiejętność zastosowania go w praktyce.
Proponujemy Państwu specjalistyczny kurs z Prawa zamówień publicznych, prowadzony przez wieloletniego praktyka po obu stronach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, byłego arbitra z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i certyfikowanego audytora.
Kurs umożliwi zapoznanie się w praktyczny sposób z przepisami ustawy PZP. Uwzględnia on potrzeby osób, które realizują zadania w oparciu o Prawo zamówień publicznych zarówno po stronie Zamawiającego, jak i Wykonawcy. Na kursie zostaną omówione także propozycje kilku zmian w PZP.
Cele szkolenia:
- Kurs stanowi kompendium wiedzy z zakresu praktycznego zastosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Udział w kursie pozwoli uczestnikom zapoznać się z Prawem zamówień publicznych w sposób jasny, przejrzysty i zdobyć oraz rozwinąć umiejętności potrzebne do prawidłowej realizacji obowiązków na stanowisku związanym z zamówieniami publicznymi po obu stronach postępowania.
- Kurs stanowi przydatną analizę ustawy PZP – w celu optymalnego realizowania swoich zadań i praktycznego użytkowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- uzyskanie od podstaw systematycznej wiedzy w zakresie ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. ze zmianami,
- uzyskanie kompetencji w zakresie praktycznego stosowania przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych – w odniesieniu do czynności przygotowawczych, czynności w postępowaniu zarówno powyżej jak i poniżej progów unijnych,
- uzyskanie wiedzy i umiejętności tworzenia podstawowych dokumentów zamówienia – bezpiecznie, z nastawieniem na efektywne, celowe i oszczędne realizowanie zamówień (trener dodatkowo wyposaży uczestników szkolenia w listy samokontroli oraz praktyczne wzory dokumentów),
- zdobycie nowych kompetencji, utrwalenie i uzupełnienie posiadanej wiedzy i umiejętności potrzebnych zarówno od strony Zamawiającego, jak i Wykonawcy w realizacji zamówień objętych tematem szkolenia.
Podczas zajęć uczestnicy wchodzą w rolę organizatorów przetargu lub Wykonawców, tworząc dokumenty przetargowe, oferty, oceniając oferty, rozstrzygając postępowania. W trakcie szkolenia będą rozstrzygane konkretne problemy, uczestnicy będą realizować wybrane czynności w postępowaniu i walczyć o swoje interesy w przetargu publicznym.
SZCZEGÓLNE ZALETY KURSU
- Trener-praktyk z doświadczeniem arbitra z listy Prezesa UZP i audytora z zaświadczeniem Ministra Finansów.
- 70% ćwiczeń, 30% teorii.
- Materiały premium: wzory, checklisty audytora, schematy decyzyjne.
- Mnóstwo aktualnego i syntetycznie podanego orzecznictwa.
Grupa docelowa:
- Wszystkie osoby, które zajmują się/chcą zajmować się zamówieniami publicznymi po stronie Zamawiających – w myśl ustawy Prawo zamówień publicznych, tj.: jednostek samorządowych, rządowych, szpitali, wojska, instytucji kultury, badawczych, uczelni państwowych, innych instytucji edukacyjnych, Zamawiających sektorowych oraz wszystkich innych jednostek zobligowanych do stosowania ustawy PZP przy realizacji zakupów.
- Wszystkie osoby, które zajmują się/chcą zajmować się zamówieniami publicznymi po stronie Wykonawców, tj. nieograniczonego kręgu różnych przedsiębiorców i firm.
- Szkoleniem powinny zainteresować się także osoby zarządzające, aby oddelegować na nie pracowników, którzy będą zajmować się realizacją postępowań albo przygotowaniem ofert lub prowadzeniem negocjacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Metody prowadzenia zajęć:
- wykład,
- analiza przypadku,
- ćwiczenia polegające na tworzeniu dokumentów przetargowych i ofert pod okiem trenera,
- burza mózgów oraz inne aktywizujące formy szkolenia.
Program
DZIEŃ I: WPROWADZENIE I PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA
godz. 10.00-16.00
SESJA I. WPROWADZENIE DO USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH (zwanej dalej PZP)
Cel: Zrozumienie struktury i zasad korzystania z ustawy PZP, kluczowe definicje, próg stosowania
- Cel i znaczenie ustawy PZP – krótkie wprowadzenie
- Systematyka ustawy PZP – jak z niej korzystać, a nie uczyć się ustawy na pamięć
- Najważniejsze definicje – które trzeba znać dla właściwej interpretacji przepisów
- Do czego nie stosuje się Prawa zamówień publicznych – czyli wyłączenia z reżimu PZP
- Od jakich progów wartościowych stosuje się ustawę PZP i jak wyglądają podstawowe zasady realizacji zamówień publicznych
Interaktywne elementy
- Quiz „Prawda czy fałsz” – mity o PZP
- Mapa mentalna ustawy – wspólne opracowanie
- Mini-case: „To zamówienie czy nie?” – analiza wyłączeń PZP
SESJA II. PRZYGOTOWANIE POSTĘPOWANIA
Cel: Poznanie i przećwiczenie czynności przygotowawczych, w tym konsultacji, opisu przedmiotu zamówienia i szacowania wartości
- Wstępne konsultacje rynkowe – etap przygotowania postępowania
- Udział Wykonawcy we wstępnych konsultacjach rynkowych – zasady, praktyki
- Inne czynności poprzedzające postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – w tym analiza potrzeb i wymagań
- Opis przedmiotu zamówienia
- Szacowanie wartości zamówienia
Interaktywne elementy
- Gra symulacyjna: Zamawiający i Wykonawcy – konsultacje rynkowe
- Praca w grupach: przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia
- Test zespołowy: szacowanie wartości – kto oszacuje najlepiej?
SESJA III. ZAMÓWIENIA PODPROGOWE – NIE OBJĘTE REŻIMEM PZP
Cel: Praktyka realizacji zamówień poniżej progów – dokumentacja, oferty, możliwość kwestionowania rozstrzygnięcia
- Progi, realizacja, rekomendacje i praktyczne wskazówki
- Co to za zamówienia i jak ma ich szukać Wykonawca i brać w nich udział
- Przykłady dokumentacji w zamówieniach podprogowych
- Jak składać oferty w takich postępowaniach
- Jak Wykonawca może kwestionować realizację tych postępowań przez Zamawiających
Interaktywne elementy
- Case study: Rozpoznaj zamówienie podprogowe
- Symulacja: przygotowanie i złożenie uproszczonej oferty
- Mini-debata: „Czy zamówienia podprogowe są bezpieczne?”
DZIEŃ II: PROCEDURY KRAJOWE I UNIJNE + REALIZACJA POSTĘPOWANIA
godz. 10.00-15.00
SESJA IV. ZAMÓWIENIA KRAJOWE – TRZY WARIANTY
Cel: Poznanie trzech wariantów postępowań krajowych, różnice, korzyści i zastosowanie
- Schemat czynności w trzech wersjach Zamawiającego
- Schemat czynności w trzech wersjach Wykonawcy
- Zastosowanie właściwych pozostałych przepisów
- Przykłady – analiza korzyści w trzech wersjach dla Zamawiającego i dla Wykonawcy
- Pozostałe dozwolone tryby w procedurze krajowej
Interaktywne elementy
- Warsztat: ułóż schemat czynności – Zamawiający i Wykonawca
- Symulacja: trzy wersje postępowania – wybór optymalnego
- Quiz: dobór właściwego trybu
SESJA V. ZAMÓWIENIA – TZW. UNIJNE
Cel: Praktyczne poznanie procedur unijnych – tryby, przepisy, realizacja
- Analiza najważniejszych przepisów, ich znaczenie, skutki dla Wykonawców i dla Zamawiających
- Prezentacja przepisów dotyczących poszczególnych trybów
- Procedury otwarte i zamknięte
- Odformalizowanie i zasady realizacji trybu zamówienia z wolnej ręki od strony Zamawiającego i Wykonawcy
Interaktywne elementy
- Gra decyzyjna: wybór trybu i procedury – case losowy
- Dyskusja: czy wolna ręka to „zło konieczne”?
- Symulacja: „błąd w elektronizacji” – analiza problemu
SESJA VI. REALIZACJA POSTĘPOWANIA: ZAMAWIAJĄCY I WYKONAWCA
Cel: Poznanie czynności w trakcie postępowania – ocena ofert, komunikacja, wadium, unieważnienie
- Ogłoszenia i inne dokumenty zamówienia – zakres treści, zasady opracowania, forma
- Katalog obligatoryjnych i fakultatywnych przesłanek wykluczenia
- Tzw. pozytywne warunki udziału i ich weryfikacja
- Poleganie na zasobach podmiotów trzecich i podwykonawstwa
- Reguły w zakresie składania podmiotowych środków dowodowych
- Zasady oceny ofert i procedura odwrócona
- Dobór kryteriów oceny ofert i ich zastosowanie
- Terminy związania ofertą – doprecyzowanie przepisów w dokumentach zamówienia
- Zasady ustalania i wnoszenia wadium
- Unieważnienie postępowania
- Komunikacja z Wykonawcą – elektronizacja – problemy, rozwiązania, orzecznictwo
Interaktywne elementy
- Symulacja oceny oferty i zastosowania kryteriów
- Ćwiczenia: wezwanie do uzupełnień i odpowiedź Wykonawcy
- Gra planszowa: „Ścieżka Zamawiającego” – etapy postępowania z przeszkodami
DZIEŃ III: UMOWY, KONTROLA I PRAKTYKA TWORZENIA DOKUMENTÓW
godz. 10.00-15.00
SESJA VII. UMOWA W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO I MONITORING
Cel: Kluczowe zapisy umowy, klauzule waloryzacyjne, raporty, zmiany w umowie
- Najważniejsze zasady dotyczące umowy
- Zakres obligatoryjnych zapisów w umowie
- Zakazy w zakresie rażąco nieproporcjonalnego kształtowania niektórych postanowień umowy
- Określenie klauzul niedozwolonych w umowie w sprawie zamówienia publicznego
- Klauzule waloryzacyjne i ich konsekwencje dla Wykonawców
- Ugoda i pozostałe zmiany w zakresie umów
- Raport z realizacji zamówienia i jego konsekwencje dla Wykonawców
Interaktywne elementy
- Gra negocjacyjna: Zamawiający i Wykonawca – spór o klauzule
- Ćwiczenie: rozpoznanie niedozwolonych zapisów
- Mini-quiz: „Mistrz umów publicznych”
SESJA VIII. ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ I KONTROLA ZAMÓWIEŃ
Cel: Poznanie zasad odwołań, kontroli, skarg i postępowań koncyliacyjnych
- Zasady w zakresie rozpoznawania odwołań przez KIO
- Wprowadzenie mechanizmów służących ujednoliceniu orzecznictwa dotyczącego zamówień publicznych
- Skarga na orzeczenie KIO – zmiany
- Wprowadzenie przepisów dotyczących systemu i zasad kontroli udzielania zamówień publicznych
- Wprowadzenie do ustawy regulacji dotyczących postępowania koncyliacyjnego w przypadku sporów powstałych w trakcie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego o dużej wartości
Interaktywne elementy
- Symulacja rozprawy KIO – przygotowanie argumentacji stron
- Gra: „Odwołać się czy nie?” – podejmij decyzję i analizuj skutki
- Case study: kontrola zamówienia – błędy i rekomendacje
SESJA IX. TWORZENIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA
Cel: Praktyczne przygotowanie ogłoszeń, dokumentów, ocena ofert
- Ogłoszenia i inne dokumenty zamówienia – przygotowanie przykładowych najważniejszych dokumentów
- Wezwania do wyjaśnień – uzupełniania dokumentów lub oświadczeń
- Ocena ofert – zasady i technika
Interaktywne elementy
- Warsztat: przygotowanie dokumentów (arkusz samooceny)
- Praca w zespołach: ocena ofert, wezwania, wyjaśnienia
- Prezentacja i feedback: grupy oceniają nawzajem swoje dokumenty
SESJA X. PRZYGOTOWANIE OFERTY I ODPOWIEDZI NA WEZWANIA
Cel: Nauka przygotowania oferty, analiza specyfikacji, odpowiedzi na wezwania
- Czynności poprzedzająca przygotowanie oferty – nauka czytania przykładowych specyfikacji warunków zamówienia
- Sporządzanie na podstawie ogłoszeń lub specyfikacji przykładowych ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
- Sporządzanie odpowiedzi na wezwanie Zamawiających
Interaktywne elementy
- Praca warsztatowa: sporządzanie oferty i wniosków
- Symulacja: odpowiedź na wezwanie Zamawiającego
- Arkusz samooceny: „Jak dobra jest moja oferta?”
SESJA XI. PODSUMOWANIE SZKOLENIA I PRAKTYKA
Cel: Ugruntowanie wiedzy, praktyczne wnioski, ścieżki rozwoju zawodowego
Nowelizacja PZP – nowinki – jakie nas czekają zmiany
- Dyskusja podsumowująca
- Praktyczne wnioski w zakresie przygotowania się do pracy i prawidłowej realizacji zadań na stanowisku do spraw zamówień publicznych lub ds. ofertowania.
- Warsztat specjalisty: gdzie szukać wiedzy i jak rozwijać umiejętności, ścieżka kariery i optymalny dalszy rozwój – praktyczne wskazówki i wskazanie przydatnych źródeł informacji
Interaktywne elementy
- Burza mózgów: co zabieram ze szkolenia – tablica korzyści
- Quiz finałowy: „Mistrz zamówień publicznych”
- Warsztat specjalisty: gdzie szukać wiedzy, jak się rozwijać
- Dyskusja panelowa: praktyczne pytania i odpowiedzi
Wykładowca
Certyfikowany audytor wewnętrzny, ekspertka z ponad 20-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, kontroli i audycie.
Wiedzę i praktyczne umiejętności zdobywała w pracy na każdym etapie procesu zamówieniowego – od roli doradcy Zamawiających i Wykonawców, przez niezależnego audytora, aż po arbitra z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, gdzie rozstrzygała spory odwoławcze.
- Od dwóch dekad aktywnie działa w OSKZP – ogólnopolskim stowarzyszeniu zrzeszającym ekspertów zamówień publicznych.
- Współtworzyła programy studiów podyplomowych. Prowadzi zajęcia w wiodących ośrodkach akademickich, dzieląc się doświadczeniem zdobytym w pracy z administracją publiczną, kulturą, ochroną zdrowia i sektorem obronnym.
- Specjalizuje się w optymalizacji procesów zamówień publicznych, identyfikacji i minimalizacji ryzyk na każdym etapie postępowania, a także w skutecznym wdrażaniu zamówień współfinansowanych ze środków unijnych.
- Prelegentka prestiżowych konferencji krajowych i międzynarodowych, znana z umiejętności przekładania złożonych regulacji na proste i praktyczne rozwiązania, które angażują uczestników i pozwalają im natychmiast wdrożyć zdobytą wiedzę w codziennej pracy.
Jej warsztaty wyróżnia praktyczne podejście, interaktywna formuła oraz bogaty zestaw narzędzi, w tym wzory dokumentów, checklisty i symulacje realnych przypadków.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.