Dyrektywa Omnibus, Towarowa i Cyfrowa w Polsce – istotne zmiany w polskim prawie konsumenckim od 2023 roku
Szkolenie 1-dniowe
Na szkoleniu z Dyrektywy Omnibus omówimy m.in. zagadnienia: istotne zmiany dotyczące rozpatrywania reklamacji, nowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców, zasady prezentowania cen promocyjnych, zmiany w prawie odstąpienia od umowy, zasady udostępniania i informowania o opiniach konsumentów, nowe obowiązki platform internetowych.
Szkolenie realizowane na zamówienie. W przypadku zainteresowania, prosimy o kontakt. Program szkolenia, forma, miejsce, termin - zostaną dostosowane do potrzeb odbiorcy.
Opis szkolenia
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, w jaki sposób przedsiębiorcy powinni wdrożyć przepisy Dyrektywy Omnibus oraz Dyrektywy Cyfrowej i Dyrektywy Towarowej, w tym m.in:
- co oznaczają kluczowe pojęcia,
- jak należy dostosować wzorce umowne i formularze dla konsumentów,
- jakie zmiany nastąpiły w zasadach rozpatrywania reklamacji,
- jakie są nowe zasady prezentowania cen promocyjnych,
- jakie są nowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców wobec konsumentów,
- co zmienia się w prawie odstąpienia od umowy,
- jak należy udostępniać i informować o opiniach konsumentów
- jakie nowe obowiązki dotyczą platform internetowych.
Cel szkolenia:
Kompleksowe i praktyczne omówienie zmian, jakie weszły w życie z początkiem roku 2023, w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz kodeksie cywilnym, w związku z zaimplementowaniem do polskiego prawa dyrektywy omnibus, dyrektywy towarowej i dyrektywy cyfrowej.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej zmieniających się regulacji prawnych,
- zwiększenie bezpieczeństwa firmy, jej kadry zarządzającej i pracowników,
- umożliwienie dostosowania się firmy do nowych wymagań prawnych, w strategicznych oraz codziennych działaniach biznesowych z udziałem konsumentów.
Adresaci szkolenia:
przedstawiciele sektora sprzedaży, w tym e-commerce, kadra zarządzająca, kierownicy, prawnicy wewnętrzni
Metody prowadzenia zajęć:
interaktywna prezentacja z interakcją z uczestnikami / praktyczne case studies / odpowiedzi na pytania, wyjaśnianie wątpliwości
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Kluczowe akty prawne i sankcje za ich nieprzestrzeganie.
- Najważniejsze pojęcia prawne:
- treść cyfrowa a usługa cyfrowa,
- towar, towar z elementami cyfrowymi,
- środowisko cyfrowe, kompatybilność, funkcjonalność, interoperacyjność,
- sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.
- Ustawa o prawach konsumenta a ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym – relacje i praktyczne różnice.
- Ustawa o prawach konsumenta a kodeks cywilny – relacje i praktyczne różnice po zmianach.
- Rozszerzone obowiązki informacyjne przedsiębiorcy.
- Zasady prezentowania obniżonych cen towarów i usług sprzedawanych online oraz stacjonarnie.
- Nowe zasady udostępniania i informowania o opiniach konsumentów.
- Platformy internetowe – nowe obowiązki, w tym zasady dotyczące plasowania ofert.
- Nowe zasady umów i reklamacji konsumenckich: towary oraz treści/usługi cyfrowe.
- Obowiązek zapewnienia zgodności towaru, treści cyfrowych i usług cyfrowych z umową.
- Zmieniona hierarchia żądań reklamacyjnych konsumenta.
- Terminy i koszty dot. reklamacji.
- Rękojmia a gwarancja po zmianach.
- Zasady dotyczące przedsiębiorców-konsumentów.
- Prawo odstąpienia od umowy i możliwe wyłączenia.
- Niedozwolone klauzule umowne.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
Wykładowca
Ekspert w dziedzinie prawa ochrony konkurencji, nieuczciwej konkurencji, compliance a także gospodarczych sporów sądowych, w tym spraw karno-gospodarczych.
Wieloletnie doświadczenie zdobył we współpracy z wiodącymi zagranicznymi i polskimi kancelariami prawnymi. Doradza podmiotom polskim i międzynarodowym z różnych sektorów, m.in. FMCG, farmaceutycznego, IT oraz mediów.
Tworzy dla klientów skuteczne programy compliance oraz regularnie prowadzi szkolenia w tym zakresie. Reprezentuje klientów w postępowaniach administracyjnych (wyjaśniających i antymonopolowych) przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przed Komisją Europejską oraz w postępowaniach sądowych przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym oraz Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Członek OIRP w Warszawie, członek Stowarzyszenia Prawa Konkurencji. Bierze udział w pracach legislacyjnych w zakresie polskiego prawa ochrony konkurencji.