RODO a dostęp do informacji publicznej – przepisy i praktyka
SZKOLENIE ONLINE LUB STACJONARNE, 1 DZIEŃ
Na szkoleniu omawiamy m.in. zagadnienia: ustawa o dostępie do informacji publicznej, przepisy RODO, wniosek o udzielenie informacji publicznej, informacje chronione na gruncie RODO, odmowa udostępnienia danych osobowych, uzasadnienie decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia danych osobowych, rola Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Opis szkolenia
Ustawa o dostępie do informacji publicznej nakłada na podmioty zobowiązane do jej stosowania liczne obowiązki związane z udostępnianiem pewnych informacji. Istnieją jednak sytuacje, kiedy dostępu do informacji można, a nawet należy odmówić. Na szkoleniu powiemy, jak prawidłowo realizować zapisy wynikające z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jednocześnie nie łamiąc przepisów RODO.
Cel szkolenia:
- ustalenie, kiedy i jakie informacje o osobach można udostępniać w trybie dostępu do informacji publicznej, a kiedy wymagana jest zgoda osoby, której dane dotyczą,
- poznanie najczęstszych błędów popełnianych przy udostępnianiu informacji publicznej zawierającej dane osobowe,
- przedstawienie aktualnego orzecznictwa w obszarze dostępu do informacji publicznej o osobach fizycznych,
- odpowiedź na pytanie, jak spełnić formalne wymogi wynikające z RODO w sytuacjach typowych dla dostępu do informacji publicznej.
Korzyści ze szkolenia:
- nabycie kompetencji niezbędnych do prawidłowej identyfikacji sytuacji, w których odmowa udostępniania danych osobowych w trybie dostępu do informacji publicznej jest prawnie uzasadniona,
- umiejętność reagowania w sytuacjach, gdy dochodzi do „styku” przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz RODO.
Uczestnicy nabędą wiedzę o:
- informacjach chronionych na podstawie RODO oraz kiedy i jak można je udostępniać,
- czynnikach, które decydują o tym, kto jest osobą pełniącą funkcję publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej i jak wpływa to na dopuszczalność udostępniania,
- danych o pracowniku, które może udostępnić pracodawca oraz kiedy wymagana jest na to zgoda pracownika,
- prawidłowych sposobach informowania o wynikach kontroli i decyzjach administracyjnych bez naruszania przepisów RODO,
- okresach retencji danych i powierzeniu przetwarzania danych w kontekście dostępu do informacji publicznej,
- prawach wynikających z RODO przysługujących wnioskodawcom i osobom, których dane są udostępniane w trybie dostępu do informacji publicznej,
- kompetencjach Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w obszarze „styku” RODO i ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Uczestnicy nabędą umiejętności:
- identyfikacji, kiedy pozyskiwanie zgody na udostępnienie danych osobowych jest zbędne,
- opracowania skutecznie umotywowanego uzasadnienia decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej zawierającej dane osobowe,
- prawidłowej anonimizacji dokumentów przed ich udostępnieniem,
- spełnienia wymagań formalnych RODO w sytuacji powierzenia przetwarzania danych (np. strona internetowa),
- reagowania w przypadku złożenia wniosku o skorzystanie z praw wynikających z RODO.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób zaangażowanych w rozpatrywanie wniosków o dostęp do informacji publicznej. Zapraszamy zarówno pracowników opracowujących projekty odpowiedzi/decyzji dot. wniosków o dostęp do informacji publicznej, osoby decyzyjne w sprawach udostępniania konkretnych danych, jak i inspektorów ochrony danych oraz radców prawnych.
Metody szkoleniowe:
wykłady prowadzącego, ćwiczenia praktyczne indywidualne oraz w grupach, omawianie kazusów, dyskusje na forum
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Sposób przekazywania informacji, przygotowanie materiałów
Wiedza merytoryczna prowadzącego oraz sposób jej przekazania.
Dużo przykładów z tzw. życia, kontakt prowadzącego z uczestnikami i odpowiadanie na bieżąco na zapytania
Dobre podejście Prowadzącego do tematy, odpowiedzi na pytania i przykłady z życia.
Rozwinięta dyskusja o problemach.
Program
- Prawo dostępu do informacji publicznej a prawo do prywatności
- prawa komplementarne, czy ze sobą sprzeczne
- prywatność a ochrona danych osobowych, czy to są tożsame pojęcia
- RODO a dostęp do informacji publicznej, informacja publiczna a dane osobowe
- które informacje zawierające dane osobowe uznajemy za informację publiczną (m.in. księga wejść i wyjść, akta postępowania administracyjnego, służbowe dane kontaktowe, informacje o nagrodach itp.)
- omówienie wzajemnych relacji przepisów RODO i ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym stanowisko doktryny; czy stosowanie przepisów RODO jest wyłączone w odniesieniu do informacji publicznej
- Dostęp do informacji o osobach pełniących funkcje publiczne m.in. kto jest osobą pełniącą funkcję publiczną oraz ograniczenia w zakresie udostępnianych informacji
- osoba publiczna a osoba pełniąca funkcję publiczną. Które stanowiska w administracji należy uznać za funkcje publiczne; czy naczelnik, główny specjalista, inspektor ochrony danych to osoba pełniąca funkcję publiczną
- kryteria ustalenia, czy osoba, o którą pyta wnioskodawca pełni funkcję publiczną, a tym samym dostęp do informacji na jej temat jest prawnie uzasadniony
- zasady dostępu do informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, w tym m.in. ograniczenia w dostępie; czy w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wnioskowana informacja zakazuje udostępnienia informacji na swój temat należy uwzględnić jej życzenie i zablokować dostęp
- Rozpatrywanie wniosków o dostęp do informacji publicznej w kontekście ochrony danych osobowych
- zbieranie a upublicznianie danych: służbowe dane kontaktowe, m.in. publikacja wizerunku pracowników na stronie internetowej; dostęp do informacji o wynikach naboru, wynagrodzeniach, oświadczeniach majątkowych, wynikach kontroli, decyzjach administracyjnych wydanych w sprawach indywidualnych itd.
- Wybrane zagadnienia wynikające z RODO związane z rozpatrywaniem spraw z obszaru dostępu do informacji publicznej
- rola i kompetencje Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w odniesieniu do informacji publicznej
- jakich danych identyfikacyjnych i kiedy można żądać od osób wnioskujących o dostęp do informacji publicznej
- jak prawidłowo anonimizować dokumenty przed publikacją/udostępnieniem,
- czym się różni prawo dostępu do informacji publicznej od prawa dostępu do danych osobowych na podstawie RODO
- czy prawo do bycia zapomnianym przysługuje osobom wnioskującym o dostęp do informacji publicznej
- zasada retencji danych w BIP, jak ustalić okresy przechowywania (publikacji) danych, gdy okres retencji nie został określony w przepisach prawa
- jakie są wymagania przy powierzeniu przetwarzania danych np. wsparcie techniczne dot. strony internetowej, korzystanie z zew. konsultacji prawnych
- Zalecenia dla urzędników, jak pracować z danymi osobowymi zgodnie z RODO m.in. za jakie działania/zaniechania urzędnik może ponosić osobistą odpowiedzialność.
- Wiarygodne i bezpłatne źródła informacji w omawianym obszarze tematycznym.
- Odpowiedzi na pytania uczestników (omówienie zagadnień i problemów uprzednio zgłoszonych przez uczestników).
Wykładowca
Prawnik-praktyk i trener z ponad 20 letnim doświadczeniem w tematyce ochrony danych osobowych.
Jako dyrektor w polskim organie nadzoru ochrony danych osobowych przez kilka lat odpowiadała m.in. opracowywanie stanowisk/decyzji administracyjnych GIODO związanych z praktycznym zastosowaniem przepisów o ochronie danych osobowych oraz reprezentowała Polskę w strukturach europejskich dot. ochrony danych osobowych.
Kierownik Projektu/Ekspert Wiodący ds. Prawnych w licznych projektach dot. danych osobowych finansowanych przez Unię Europejską obejmujących m.in. rozbudowane programy szkoleniowe dot. ochrony danych osobowych adresowane do administracji publicznej. Ekspert Komisji Europejskiej ds. opracowania koncepcji projektu dotyczącego transgranicznego przepływu danych osobowych w kontekście RODO. Znajomość europejskich przepisów o ochronie danych osobowych potwierdzona egzaminem certyfikującym CIPP/E (Certified Information Privacy Professional/Europe).
Posiada bogate doświadczenie w stosowaniu przepisów o ochronie danych osobowych zarówno jako zewnętrzny audytor/konsultant, jak i jako inspektor ochrony danych zaangażowany we wdrożenie RODO. Proponuje praktyczne rozwiązania, które - zapewniając zgodność z obowiązującymi przepisami - jednocześnie uwzględniają specyfikę instytucji i realizację jej kluczowych zadań.
Trener z wieloletnim doświadczeniem, od 2006 r. szkoli przedstawicieli sektora publicznego, jako wykładowca tematu ochrony danych osobowych. Przeprowadziła ponad 300 całodniowych szkoleń z tematyki ochrony danych osobowych (m.in. RODO) oraz dostępu do informacji publicznej dla różnych grup zawodowych m.in. pracowników Kancelarii Premiera, MSWiA i urzędów wojewódzkich, MRPiPS i urzędów pracy oraz WSA w Warszawie. W 2018 roku przeprowadziła cykl specjalistycznych szkoleń centralnych nt. RODO organizowanych i nadzorowanych przez Szefa Służby Cywilnej. Jest koordynatorką merytoryczną Studium Inspektorów Ochrony Danych adresowanego do sektora publicznego.
Od 2007 roku należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Profesjonalistów ds. Prywatności (International Association of Privacy Professionals - IAPP), a od 2008 roku do Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych (SABI).
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.