Szkolenie dla SANEPIDÓW: Sztuka prowadzenia kontroli. Budowanie marki profesjonalisty, asertywność i efektywna komunikacja
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie dla SANEPIDÓW obejmuje m.in. zagadnienia: kompetencje kontrolerów, wizerunek kontrolera, komunikacja podczas kontroli, sposoby komunikowania wyników kontroli, zarządzanie stresem i emocjami.
Szkolenie realizowane na zamówienie. W przypadku zainteresowania, prosimy o kontakt. Program szkolenia, forma, miejsce, termin - zostaną dostosowane do potrzeb Państwa instytucji.
Opis szkolenia
Kontrole SANEPIDU, jakkolwiek niezbędne, są często odbierane przez przedsiębiorców jako „zło konieczne". Kontrolerzy na co dzień spotykają się z sytuacjami trudnymi, słownymi zaczepkami, a nawet agresją i pogróżkami ze strony właścicieli i pracowników firm.
Sami kontrolujący mają wątpliwości, jak reagować na tego rodzaju zachowania, a także jak komunikować się ze współkontrolującym, by zachować profesjonalny wizerunek i przeprowadzić kontrolę na najwyższym poziomie.
Szkolenie zapewni uczestnikom narzędzia rozwoju kompetencji miękkich, niezbędnych do przeprowadzenia efektywnej kontroli, nawet w trudnych warunkach.
Jeśli więc pracownicy SANEPIDU:
- spotykają w swojej pracy sytuacje, które powodują u nich stres i są dla nich emocjonalnie trudne,
- mają wątpliwości co do sposobów budowania wizerunku profesjonalnego kontrolera,
- zastanawiają się, w jaki sposób zwracać się do współkontrolującego podczas kontroli,
- nie wiedzą, czy mogą/powinni mieć odmienne zdanie niż współkontrolujący – i je wyrażać,
- mają problemy z komunikowaniem trudnych wyników kontroli,
- nie widzą, jak reagować, gdy kontrolowany zwraca się do nich „na ty", wyraża zniecierpliwienie, podnosi głos czy podważa ich kompetencje, a nawet próbuje wręczyć łapówkę
to szkolenie jest właśnie dla nich!
Cele szkolenia:
Program szkolenia ma na celu wyposażenie uczestników w narzędzia efektywnej komunikacji oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia kontroli. Poprzez zdobycie odpowiednich umiejętności uczestnicy będą w stanie skutecznie zarządzać sytuacjami konfliktowymi, budować pozytywny wizerunek oraz minimalizować stres związany z wykonywaną pracą.
Korzyści ze szkolenia:
- Poszerzenie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych.
- Zwiększenie asertywności w kontaktach z przedsiębiorcami oraz współpracownikami.
- Skuteczne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, w tym agresją słowną, obrażaniem czy groźbami.
- Zdolność do profesjonalnego komunikowania trudnych ustaleń kontroli oraz egzekwowania przepisów.
- Redukcja poziomu stresu związanego z prowadzeniem kontroli oraz skuteczne radzenie sobie ze stresem.
- Budowanie pozytywnego wizerunku funkcjonariusza publicznego poprzez odpowiedni sposób wyglądu, komunikacji i zachowania.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do pracowników SANEPIDÓW, którzy zajmują się prowadzeniem kontroli w przedsiębiorstwach.
Metody szkoleniowe:
- wykład z prezentacją multimedialną,
- gry i zabawy symulacyjne,
- rozmowa moderowana/dyskusja,
- warsztaty w grupach,
- ankiety/kwestionariusze – zasada 70/30 (zajęcia praktyczne/zajęcia teoretyczne),
- metoda 4 x Jak: Jak to robisz? Jak chciałbyś to robić? Jak możesz to robić? Jak to robisz?
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
MODUŁ I
SYLWETKA KONTROLERA
- Model kompetencji kontrolerów – jakie kompetencje społeczne budują wizerunek kontrolera profesjonalisty
- Zawodowy wizerunek własny – czyli jak budować markę osobistą
- Wygląd funkcjonariusza publicznego: strój, fryzura, higiena osobista
- Pierwsze wrażenie a budowanie własnego wizerunku i wizerunku urzędu - jak wykorzystać tzw. regułę autorytetu w budowaniu dobrego pierwszego wrażenia
- Podstawowe style ubioru kobiet i mężczyzn
- Analiza własnego stylu
- Łączenie własnego stylu z tzw. stylem biznesowym
- „Grzechy główne” w profesjonalnym dress codzie
- Zasady tworzenia organizacyjnych dress code'ów
- Sposób witania się i odnoszenia do klienta
- Komunikacja między współkontrolerami: zwracanie się do siebie po imieniu czy za pomocą tytułu zawodowego, sposoby wspomnienia o współkontrolerze w rozmowie z klientem
MODUŁ II
EFEKTYWNA KOMUNIKACJA Z INNYMI (RÓWNIEŻ PODCZAS KONTROLI)
- Źródła komunikatu – jakimi drogami przekazujemy innym informacje o sobie: o naszym nastawieniu; o tym kim jesteśmy; o tym, jacy jesteśmy; o naszych intencjach itp.
- Czym wpływamy na innych – zachowanie, autoprezentacja, sztuka wypowiadania się
- Sygnały niewerbalne – jak wpływać na innych nie używając słów
- Jak świadomie kontrolować sygnały, które przekazujesz innym
- Budowanie autorytetu i wiarygodności zawodowej kontrolera na poziomie niewerbalnym
MODUŁ III
KOMUNIKACJA WERBALNA I STYLE PROWADZENIA ROZMÓW
- Mówienie – prawidłowe odczytywanie „kodów” w przekazywaniu informacji na drodze nadawca – odbiorca
- Odróżnianie faktów od interpretacji w rozmowie – skąd się biorą zniekształcenia w komunikacji werbalnej i jak je eliminować
- Odbiór komunikatu – wypowiedzi – jak ludzie rozumieją przekazywane informacje
- Jak dobierać właściwe słowa, aby osiągnąć wspólne zrozumienie – intencja nadawcy = intencja odbiorcy – jak przekazywać klarowne informacje przedsiębiorcom
- Udzielanie informacji zwrotnych – czyli jak formułować informacje krytyczne/zastrzeżenia w taki sposób, aby odbiorca je przyjął
- Komunikacja Trudnych Ustaleń Kontroli
- Sposób komunikowania złamań przepisów oraz konieczności nałożenia mandatu
- Zasady dyskretnego przekazywania uwag współkontrolującemu koleżance
- Sztuka dowiadywania się – trening zadawania MĄDRYCH pytań – czyli jak pytać, żeby nie otrzymywać schematycznych i oczywistych odpowiedzi
- Style zachowań rozmówców – agresywny, uległy, manipulacyjny, asertywny
- Typologia zachowań w sytuacjach trudnych
- Przyjmowanie pożądanych zachowań podczas rozmowy – czyli nauka postaw i komunikacji asertywnej (na podstawie analizy transakcyjnej Ericka Brene’a)
- Autodiagnoza indywidualnego stylu komunikacji
- Techniki i zachowania asertywne, które możesz wykorzystać podczas rozmów
- Wyznaczanie granic w kontaktach z przedsiębiorcami
- Zasady i reguły wywierania wpływu pomocne w budowaniu pozytywnych relacji z przedsiębiorcami
- Typologia zachowań w sytuacjach trudnych
MODUŁ IV
ZARZĄDZANIE STRESEM I EMOCJAMI (swoimi i rozmówców)
- Etymologia stresu – skąd się bierze stres i skąd się biorą emocje
- Nasza naturalna reakcja emocjonalna na czynniki wywołujące stres – jak sobie radzić z emocjami własnymi i innych – jak uspokajać emocje
- Techniki radzenia sobie z trudnym klientem
- Reagowanie na agresję słowną, podnoszenie głosu, obrażanie czy groźby
- Zachowanie spokoju i profesjonalizmu w sytuacjach konfliktowych
- Techniki radzenia sobie ze stresem związanym z prowadzeniem kontroli
- Ćwiczenia relaksacyjne i metody redukcji napięcia
- Ćwiczenia relaksacyjne i metody redukcji napięcia
- Zadbaj o własnej zasoby – czyli o tym jak na co dzień motywować się do codziennych zadań i jak wpisać siebie na własną listę rzeczy do zrobienia
PODSUMOWANIE SZKOLENIA – wnioski na poziomie indywidualnym i grupowym
Wykładowca
Ekspertka w obszarze HR i rozwoju osobistego. Dyplomowana trenerka biznesu, certyfikowana trenerka standardu HRD BP, wykładowczyni na studiach wyższych i prelegentka na różnego rodzaju spotkaniach branżowych. Od 2019 r. wykładowca i mówca inspiracyjny w zakresie wystąpień publicznych, autoprezentacji, budowania marki i etykiety zawodowej.
Posiada kilkanaście lat doświadczenia w biznesie – w różnych branżach i na różnych stanowiskach, od specjalisty ds. personalnych po Dyrektora ds. HR i Rozwoju Pracowników.
Od 12 lat prowadzi szkolenia, konsultacje i projekty doradcze w zakresie komunikacji interpersonalnej, asertywności, wystąpień publicznych, autoprezentacji, etykiety zawodowej i zarządzania stresem, zarządzania zasobami ludzkimi, rekrutacji i selekcji, systemów motywacyjnych, systemów ewaluacji pracowników, systemów work-life balance.