Udostępnianie informacji o środowisku – praktyka i orzecznictwo
SZKOLENIE ONLINE LUB STACJONARNE, 1 DZIEŃ
Na szkoleniu z udostępniania informacji o środowisku omawiamy m.in. zagadnienia: informacja o środowisku i jego ochronie, podmioty posiadające prawo do informacji o środowisku, informacje podlegające udostępnieniu, opłaty za udostępnienie informacji, terminy, udostępnianie informacji drogą elektroniczną, odmowa udostępnienia informacji.
Opis szkolenia
Zmiany przepisów dotyczących udostępniania informacji o środowisku (w tym nowelizacje ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko OOŚ), a także rosnące znaczenie cyfrowych kanałów publikacji (BIP, dane.gov.pl, ekoportal) stwarzają liczne wyzwania dla administracji publicznej i podmiotów zobowiązanych do udostępniania tych danych.
Szkolenie bazuje na doświadczeniach praktycznych i orzecznictwie sądowo-administracyjnym po 25 latach obowiązywania przepisów o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie.
Program został opracowany z uwzględnieniem aktualnych zmian w sposobie udostępniania informacji o środowisku, w szczególności w kontekście komunikatu Ministerstwa dotyczącego zakończenia wsparcia dla platformy ekoportal.gov.pl. W związku z tym instytucje zobowiązane są do opracowania własnych rozwiązań publikacji danych w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
Zakres tematyczny obejmuje również analizę obowiązków związanych z zamieszczaniem informacji o środowisku na portalu dane.gov.pl, z uwzględnieniem wymagań prawnych i praktycznych aspektów realizacji tego obowiązku.
Szkolenie uwzględnia projektowane zmiany przepisów ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku (projekt UD 224), w tym odnoszące się do zmian w portalu OOŚ.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z prawem i praktyką gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji o środowisku.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- Poznanie nowych form udostępniania informacji o środowisku w BIP, na portalu dane.gov.pl oraz ekoportalu
- Zdobycie wiedzy na temat przesłanek ograniczających jawność danych (np. dane osobowe, tajemnica przedsiębiorstwa, bezpieczeństwo publiczne, obronność państwa).
- Omówienie zasad udostępniania danych z portali, do których dostęp mają organy administracji (np. BDO, CRO itp.)
- Zapoznanie się z zasadami pobierania opłat za udostępnianie danych
- Pozyskanie aktualnej wiedzy na temat zmian w ustawie OOŚ (o ocenach oddziaływania na środowisko)
- Analiza najnowszego orzecznictwa dotyczącego udostępniania informacji publicznej i środowiskowej
Adresaci szkolenia:
Urzędnicy administracji ogólnej i wyspecjalizowanej, mający w pracy zawodowej styczność z informacji o środowisku jako ich wytwórcy lub dysponenci, zobowiązani do udostępniania informacji.
Metody szkoleniowe:
Szkolenie obejmuje część teoretyczną (wykład – prezentacja multimedialna) oraz część praktyczną: rozwiązywanie kazusów z zakresu dostępu do informacji o środowisku (kwalifikowanie wniosku, wskazywanie przesłanek i zakresu odmowy, naliczanie kosztów – analiza wniosków o udostępnienie przygotowanych przez uczestników), dyskusja.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Informacja o środowisku i jego ochronie
- Podstawy prawne dostępu do informacji o środowisku
- Informacja o środowisku a informacja publiczna
- Inne tryby udostępniania informacji o środowisku
- Jakie rodzaje informacji podlegają udostępnieniu
- Podmioty posiadające prawo do informacji o środowisku. Organy zobowiązane do udostępnienia informacji
- Kto ma prawo do informacji o środowisku i jego ochronie; czy radny, poseł i dziennikarz uzyskują informacje o środowisku w tym samym trybie, co społeczeństwo; co z udostępnianiem informacji o środowisku przez osobę małoletnią
- Kto jest zobowiązany do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie; kim są „władze publiczne”
- Informacje podlegające udostępnieniu
- Informacje znajdujące się w posiadaniu władz publicznych
- informacje przeznaczone dla władz publicznych
- Zakres udostępnianych informacji
- Opłaty za udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie
- Stawki opłat określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji o środowisku ze zm.
- Sposób liczenia opłat (czy można w opłatę wliczyć wynagrodzenie pracownika; jak liczyć stawki za przekształcenie informacji w żądaną formę i koszty wysyłki)
- Zaliczkowanie udostępnienia informacji o środowisku a dyscyplina finansów publicznych
- Forma prawna określenia wysokości opłaty (postanowienie czy czynność materialno-techniczna) i możliwości jej zaskarżenia do sądu administracyjnego
- Opłata skarbowa, opłata „za zgodność z oryginałem”
- Czy nalicza się opłaty za wyciągnięcie danych z systemów elektronicznych (BDO, EKOINFONET, SIGW)
- Udostępnianie informacji na wniosek pisemny
- Kwalifikowanie wniosku o udostępnienie informacji o środowisku lub informacji publicznej
- Forma wniosku (mailowy, pisemny, elektroniczny skrzynka podawcza)
- Treść wniosku – minimalny zakres
- Uzupełnienie wniosku (czy wniosek musi być podpisany; czy potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych)
- Wnioski uporczywe (nadużycie prawa do informacji publicznej, „nękanie” organu) – analiza orzecznictwa sądów administracyjnych i możliwość jej zastosowania do udostępniania informacji o środowisku
- Udostępnienie informacji w sposób i formie określonej we wniosku
- Termin udostępnienia informacji
- Informacja niebędąca w posiadaniu organu
- Informacja niebędąca informacją o środowisku
- Terminy udostępnienia informacji, sposób ich liczenia, skutki upływu
- Czy można wydłużyć termin do udostępnienia informacji i zawiadomić w trybie art. Art. 36. § 1 kpa
- Bezczynność władz publicznych w zakresie udostępnienia informacji o środowisku
- Pojęcie bezczynności – kiedy organ nie jest bezczynny
- Środki prawne wzruszenia bezczynności
- Udostępnianie informacji drogą elektroniczną
- Publicznie Dostępny Wykaz (PDW) (zakres przedmiotowy, władze publiczne zobowiązane do prowadzenia wykazu, termin publikacji informacji o dokumentach, termin udostępnienia informacji z PDWD, udostępnianie elektronicznych baz danych, skutki bezczynności w zakresie prowadzenia PDW)
- Rejestry dostępne on line, elektroniczne bazy danych (BDO, EKOINFONET, GEOPORTAL, EPRTR, SIGW)
- Zakres informacji udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)
- Portal dane.gov.pl – kto jest zobowiązany ładować dane do portalu; jak określić zakres danych podlegających udostępnieniu w portalu otwarte dane
- Czy można odesłać wnioskodawcę do portalu, gdy informacja jest w posiadaniu organu
- Odmowa udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie
- Test szkody, koncepcja ważenia interesów
- Przesłanki odmowy udostępnienia informacji uwzględniające test szkody i ważenia interesów (art. 16 uuiś) z uwzględnieniem zmian wynikających z: wprowadzenia RODO i uodo oraz zmiany przepisów ustawy o zakazie nieuczciwej konkurencji w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa
- Przesłanki odmowy udostępnienia informacji o środowisku z uwagi na: fakt, że wniosek sformułowany w sposób zbyt ogólny lub niemożliwy do zrealizowania, informacje są w trakcie opracowywania lub przeznaczone do wewnętrznego komunikowania się
- Środki prawne przysługujące adresatowi decyzji odmownej
- Odpowiedzialność za nieudostępnienie informacji o środowisku
- Udzielanie odpowiedzi na pytania uczestników, podsumowanie szkolenia
Wykładowca
Radca prawny praktykujący w obszarze prawa ochrony środowiska. Doktor habilitowany nauk prawnych, pracownik naukowy wydziału prawa, profesor uczelni. Od 2010 roku prowadzi szkolenia z prawa ochrony środowiska. Ceniona trenerka ciesząca się uznaniem zleceniodawców i klientów, szkoliła m.in. przedsiębiorców, kadry inspekcji ochrony środowiska, lasów państwowych i RDOŚ oraz GUNB, oraz urzędników administracji ogólnej z całej Polski. Autorka/współautorka podręczników, poradników i wytycznych przygotowanych na zlecenie Ministra Klimatu i Środowiska, Ministra Rozwoju i Technologii, oraz na potrzeby wydatkowania środków z programu FENG. Specjalizuje się w prawie procesu inwestycyjnego i gospodarki odpadami.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.