Przeciwdziałanie nadużyciom w projektach unijnych
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie z przeciwdziałania nadużyciom w projektach unijnych obejmuje m.in. zagadnienia: nadużycia w projektach unijnych, nieprawidłowości, uchybienia, system przeciwdziałania nadużyciom, zarządzanie ryzykiem nadużyć finansowych, psychologia nadużyć, relacje z organami ścigania.
Opis szkolenia
Realizacja projektów unijnych wymaga spełnienia oczekiwań Komisji Europejskiej w zakresie stworzenia skutecznego systemu przeciwdziałania nadużyciom finansowym. Związane z tym obowiązki dotyczą zarówno instytucji uczestniczących w procesie wdrażania programów UE, jak również samych beneficjentów.
Szkolenie odnosić się będzie więc do całego spektrum zagadnień związanych z obszarem nadużyć finansowych. Uczestnicy dowiedzą się, jak stworzyć skuteczny i zgodny z oczekiwaniami KE system przeciwdziałania nadużyciom. Poza tym przedstawimy również perspektywę kontrolno-audytowa, która wskazuje, w jaki sposób identyfikować i weryfikować nadużycia w toku oceny projektów.
Cele szkolenia:
Poznanie i zrozumienie wymogów formalnych i dobrych praktyk związanych z funkcjonowaniem systemów przeciwdziałania nadużyciom. Doskonalenie warsztatu pracy w zakresie praktycznej identyfikacji i oceny nadużyć finansowych.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Dzięki szkoleniu uczestnicy:
- poznają wymogi formalne i najlepsze praktyki związane z funkcjonowaniem systemów przeciwdziałania nadużyciom,
- będą potrafili dokonać identyfikacji nadużyć, nieprawidłowości i uchybień,
- poznają zasady i metody zarządzania ryzykiem nadużyć,
- będą wiedzieli, jak zareagować na poszczególne przypadki nadużyć,
- poznają kluczowe dla skuteczności działań kontrolnych zagadnienia psychologii nadużyć,
- bez trudu odnajdą się we współpracy z organami ścigania.
Adresaci szkolenia:
- pracownicy instytucji uczestniczących we wdrażaniu programów UE,
- kontrolerzy i audytorzy oceniający realizację projektów unijnych,
- beneficjenci projektów unijnych.
Metody szkoleniowe:
warsztat moderowany, wykład, prace w grupach, odpowiedzi na pytania uczestników
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Szkolenie wybitnie przeprowadzone, tematyka omówiona szczegółowo i rzeczowo. Wszystkie zagadnienia zostały omówione w sposób prosty, przejrzysty a zarazem ciekawy. Wybitny trener - znakomity fachowiec, kompetentny, przygotowany i otwarty na uczestników szkolenia.
Program
DZIEŃ I
Nadużycia i nieprawidłowości – wprowadzenie
- Nadużycie, a nieprawidłowość – regulacje prawne i wytyczne
- Nadużycia finansowe w praktyce – rodzaje nadużyć finansowych
- Najczęściej występujące nadużycia finansowe wg KE, m.in.: zmowy przetargowe, konflikt interesów, korupcja, fałszerstwo dokumentów
- System przeciwdziałania nadużyciom: oczekiwania KE
Nadużycia w praktyce
- Korupcja – definicje, terminy, regulacje prawne
- Sposoby wręczania nielegalnych korzyści
- Nepotyzm, kumoterstwo
- Konflikt interesów w praktyce
- Korupcja – system sankcji
- Fałszowanie dokumentów
Nadużycia: typowy przebieg zdarzenia
- Trójkąt nadużyć Cressey’a
- Motywacja – jak się zabezpieczyć lub wykryć?
- Sprzyjająca sytuacja – jak się zabezpieczyć lub wykryć?
- Zdarzenie – jak się zabezpieczyć lub wykryć?
- Racjonalizacja – co dalej?
- Psychologia nadużyć
Jak się zachować w sytuacji korupcyjnej?
- Sposób postępowania w sytuacji korupcyjnej – wskazania CBA, najlepsza praktyka
- Sposób postępowania w sytuacji korupcyjnej – warsztaty
- Mam wiedzę o próbie korupcyjnej – jak się zachować?
Rozwiązania instytucjonalne
- Rola i zadania poszczególnych instytucji
- Poziom krajowy (m.in. organa ścigania, UOKiK)
- Poziom wspólnotowy (m.in. OLAF, ETO)
- Rozwiązania systemowe w instytucjach wdrażających i u beneficjentów
System zwalczania nadużyć - PREWENCJA
- Psychologia moralności a tworzenie rozwiązań systemowych
- Opracowanie i wdrożenie właściwej kultury organizacyjnej
- Etyka w organizacji
- Podział obowiązków w organizacji
- Wymagana wiedza i kompetencje pracowników
System zwalczania nadużyć – DETEKCJA
- Wskaźniki występowania nadużyć (alerty/czerwone flagi)
- Audyt i kontrola
- Mechanizmy raportowania o podejrzeniu nadużyć
- Obszary podwyższonego ryzyka wg KE
System zwalczania nadużyć – DZIAŁANIA KORYGUJĄCE
- Czynności dochodzeniowe, korygujące i oskarżycielskie
- Odzyskiwanie środków i stawianie zarzutów
- System raportowania (wewnętrznego i do UE)
- Działania sprawdzające
Zarządzanie ryzykiem nadużyć – wprowadzenie
- Podstawowe pojęcia m.in.: ryzyko, czynnik ryzyka, właściciel ryzyka, ryzyko brutto/netto, akceptowalny poziom ryzyka, incydent, mechanizm kontrolny
- Metodologia rekomendowana przez Komisję Europejską
- Rola poszczególnych uczestników systemu
- Zespół ds. samooceny wg KE: skład, tryb pracy
- Dokumentacja systemu
II DZIEŃ
Identyfikacja ryzyka nadużyć
- Identyfikacja obszarów krytycznych w kontekście nadużyć
- Techniki identyfikacji ryzyk
- Identyfikacja ryzyk w ramach procesów – zasady i narzędzia
- Identyfikacja stanowisk wrażliwych
- Doświadczenia OLAF: wykrywanie przerobionych dokumentów
Ocena ryzyka nadużyć
- Ocena skuteczności mechanizmów kontrolnych
- Jak ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka (brutto i netto)
- Szacowanie prawdopodobieństwa – warsztaty
- Mapowanie ryzyka – warsztaty
- Hierarchizacja ryzyk – warsztaty
- Określanie akceptowalnego poziomu ryzyka
Reakcja na ryzyka nadużyć
- Określanie reakcji na ryzyka dotyczące nadużyć
- Określanie i wdrażanie mechanizmów kontrolnych: prewencyjnych, detekcyjnych, korygujących, nakazowych
System zapobiegania przy udzielaniu zamówień publicznych
- Doświadczenia krajowe: CBA, UZP, UOKiK
- Doświadczenia OLAF: identyfikowanie konfliktu interesów
- Etap planowania i przygotowania postępowania – propozycje rozwiązań
- Etap prowadzenia postępowania – propozycje rozwiązań
- Etap realizacji i odbioru zamówienia – propozycje rozwiązań
Zarządzanie incydentami w jednostce
- Gromadzenie informacji o incydentach
- Sygnaliści – rozwiązania systemowe i dobre praktyki
- System selekcji: incydenty krytyczne i powszechne
- Analizowanie informacji o incydentach
- Wewnętrzny system informowania o incydentach
- Zarządzanie incydentami
System sankcji
- Odpowiedzialność finansowa a odpowiedzialność karna
- Odzyskiwanie środków
- Odstąpienie od zawarcia umowy o dofinansowanie
- Wstrzymanie wypłaty kolejnej transzy
- Rozwiązanie umowy o dofinansowanie
Reagowanie na wystąpienie nadużyć
- Zasady i tryb zgłaszania przestępstw
- Prawa i obowiązki w relacji z organami ścigania
- Zgłaszanie spraw dotyczących ograniczenia konkurencyjności
Dyskusje, odpowiedzi na pytania uczestników, podsumowanie szkolenia
Wykładowca
Ekspert, wykładowca i doradca z wieloletnim doświadczeniem w tematyce funduszy UE, systemów zarządzania, audytu i kontroli.
Jego zainteresowania obszarem kontroli, audytu i systemów przeciwdziałania nadużyciom sięgają 2003 roku. Był koordynatorem Programu Europejskiego w Instytucie Spraw Publicznych, a także członkiem kierownictwa pierwszej komórki audytu wewnętrznego w sektorze publicznym (ARiMR).
Obecnie jest certyfikowanym audytorem z uprawnieniami krajowymi w postaci zaświadczenia Ministerstwa Finansów, a także międzynarodowymi (CGAP). Przewodził zespołom audytu i kontroli m.in. w PGZ S.A., PKP Intercity, PKP PLK. Należy do stowarzyszenia audytorów IIA Polska. Prowadził doradztwo w tym zakresie w setkach największych instytucji w Polsce.
Posiada 20 lat praktyki jako trener. Szkoli z zakresu:
- funduszy unijnych
- systemów antyfraudowych,
- audytu,
- kontroli,
- zarządzania ryzykiem.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.