Poprawność językowa i prosty język w komunikacji formalnej – szkolenie dla administracji, instytucji kultury i oświaty
Szkolenie 1-dniowe
Na szkoleniu z prostego języka omówimy m.in. zagadnienia: zasady prostego języka w komunikacji publicznej, ortografia i interpunkcja w tekstach oficjalnych, składnia i gramatyka w pismach urzędowych, jak redagować pisma urzędowe i oficjalne teksty, zasady, dobre praktyki, jak uniknąć błędów.
Opis szkolenia
W trakcie zajęć omawiamy istotę prostego języka w komunikacji formalnej – zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Uczestnicy poznają najważniejsze zasady upraszczania tekstów, a także prawidła prostej i poprawnej polszczyzny niezbędne do redagowania tekstów zgodnych z obowiązującą normą językową.
Podczas szkolenia przedstawiamy najważniejsze kwestie związane ze stosowaniem normy językowej w praktyce:
- mniej znane prawidła interpunkcyjne i ortograficzne (w tym pisownia skrótów i skrótowców)
- zasady odmiany imion i nazwisk
- zasady budowy prostych i poprawnych zdań
- stosowanie właściwego słownictwa w korespondencji oficjalnej
Cel szkolenia:
- poznanie zasad poprawności językowej w korespondencji oficjalnej
- powiązanie kwestii normy językowej z praktyką komunikacyjną
- wiedza na temat tego, jak upraszczać komunikaty zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- większe umiejętności posługiwania się prostą i poprawną polszczyzną w komunikacji pisemnej
- eliminacja istniejących błędów w dokumentach i szablonach
- usprawnienie komunikacji na linii urząd/firma – klient
Uczestnicy nabędą wiedzę o:
- zasadach prostego języka w komunikacji oficjalnej (korespondencji urzędowej czy biznesowej, stosowania poprawnej polszczyzny w tworzonych przez siebie dokumentach)
- roli świadomości językowej i roli kultury języka w korespondencji oficjalnej
- sposobach prostszego wyrażania myśli w formie pisemnej
Uczestnicy nabędą umiejętności:
- rozstrzygania dylematów ortograficznych związanych z pisownią małą i wielką literą, pisownią łączną i rozłączną itd.
- odmiany imion i nazwisk w komunikacji publicznej
- tworzenia zdań prostszych dla odbiorcy, a jednocześnie zgodnych z normą językową
- stosowania konkretnych słów niezbędnych w codziennej komunikacji oficjalnej
Adresaci szkolenia:
- pracownicy administracji publicznej (urzędy centralne i samorządowe, sądy, instytuty państwowe)
- pracownicy instytucji kultury i oświaty (domy kultury, biblioteki, szkoły i uczelnie)
- firmy prywatne dbające o wizerunek w korespondencji oficjalnej
Metody szkoleniowe:
- wykład wprowadzający
- omawianie konkretnych przykładów pism (studium przypadku)
- ćwiczenia indywidualne i grupowe
- dyskusja podsumowująca
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- ZASADY PROSTEGO JĘZYKA W KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ
- CO TO JEST prosty język w komunikacji publicznej
- PO CO NAM prosty język w komunikacji publicznej
- JAKIE SĄ ZASADY prostej polszczyzny – sześć zasad prostego języka w komunikacji publicznej
- JAK BYĆ (BARDZIEJ) ZROZUMIAŁYM w komunikacji publicznej
- ZAPIS W TEKSTACH OFICJALNYCH
- ORTOGRAFIA
- prawidłowe stosowanie wielkich i małych liter
- pisownia łączna i rozdzielna - jak się nie pogubić, zasady
- „pisownia z kreseczką”, czyli prawidłowe zastosowanie łącznika i myślnika (półpauzy)
- pisownia wyrazów z cząstką „nie”
- INTERPUNKCJA
- prawidłowe stosowanie kropki
- prawidłowe stosowanie przecinka
- stosowanie pozostałych znaków interpunkcyjnych (średnik, cudzysłów, dwukropek)
- prawidłowa interpunkcja w datach, wyliczeniach, numeracjach
- ZAPIS SKRÓTÓW I SKRÓTOWCÓW
- ORTOGRAFIA
- GRAMATYKA I LEKSYKA TEKSTÓW URZĘDOWYCH
- FLEKSJA
- błędy związane z odmianą wyrazów
- odmiana imion i nazwisk
- odmiana trudniejszych form wyrazowych
- SKŁADNIA
- błędne konstrukcje zdaniowe
- jak uniknąć nieprecyzyjności wypowiedzi tekstowych
- prawidłowy szyk zdań złożonych
- LEKSYKA
- moda językowa
- terminologizacja tekstu
- konstrukcje pleonastyczne i tautologiczne
- FLEKSJA
- JAK ROBIĆ TO LEPIEJ? REKOMENDACJE I ĆWICZENIA
- Ćwiczenia usprawniające komunikację z klientem
- weryfikowanie zapisu tekstów
- gramatyka tekstów urzędowych (budowa zdań)
- spójność między zdaniami i między akapitami
- stylistyka tekstów urzędowych
- Podsumowanie – rekomendacje
- Ćwiczenia usprawniające komunikację z klientem
Wykładowca
Ekspert z zakresu poprawnej polszczyzny, wykładowca akademicki. Od 2007 roku szkoli instytucje publiczne (ministerstwa, sądy, instytucje oświatowe, naukowe) oraz firmy prywatne. Wykładowca akademicki, współpracuje z mediami i instytucjami edukacyjnymi, z doświadczeniem w pracy w administracji. Doktor nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Wydziału Polonistyki UW.
Miejsce
Miejsce realizacji szkolenia wskazane jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane ONLINE, stacjonarnie (w sali szkoleniowej) lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
SZKOLENIE STACJONARNE:
Miejsce szkolenia zlokalizowane w centrum Warszawy. Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
- Współpracujemy z 4 hotelami.
- W poniższych hotelach możemy dokonywać rezerwacji noclegu dla Państwa, w związku z przyjazdem na szkolenie.
- Nie dokonujemy rezerwacji noclegów w innych hotelach, spoza poniższej listy.
- Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Ważne:
- Cena noclegu może się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Hotel Golden Tulip**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Hotel Campanile***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 04, www.campanile-warszawa.pl/pl
Hotel Premiere Classe*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 06, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę
Hampton by Hilton Warsaw City Centre:
Hotel Hampton by Hilton, ul. Wspólna 72, Warszawa
Koszt przy rezerwacji zależy od terminu i dostępnych miejsc w hotelu.
Średnio ceny kształtują się na poziomie 350-650 zł (jedynka ze śniadaniem) i 450-850 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 317 27 00, https://www.hilton.com/pl/hotels/wawcthx-hampton-warsaw-city-centre/
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne, konieczność rezerwacji parkingu w wyprzedzeniem