Zapraszamy na szkolenie z onboardingu.
21.09.2023

6 najważniejszych zasad skutecznego onboardingu – czyli jak wprowadzać nowych pracowników do organizacji

Onboarding, czyli proces wprowadzania nowych pracowników do organizacji, to kluczowy etap w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Poznaj sześć najważniejszych zasad skutecznego onboardingu.

Czym jest onboarding?

Onboarding, czyli z angielskiego „wchodzenie na pokład”, to działania mające na celu skuteczne wprowadzenie nowych Jak przeprowadzić skuteczny onboarding?pracowników do organizacji. Na tym etapie nowi członkowie zespołu zapoznają się z kulturą firmy, jej zasadami, celami oraz – przede wszystkim – swoją rolą i obowiązkami.

Onboarding to ważny etap w cyklu zatrudniania, który może trwać od kilku dni do kilku miesięcy, w zależności od organizacji i specyfiki stanowiska pracy.

Dlaczego warto dobrze zaplanować onboarding?

Onboarding odgrywa kluczową rolę w efektywnym funkcjonowaniu organizacji i zadowoleniu pracowników.

  • Mniejsza rotacja pracowników

Skuteczny proces onboardingu pomaga zmniejszyć rotację pracowników. Kiedy nowi pracownicy czują się dobrze przyjęci i odpowiednio przygotowani do wykonywania swoich zadań, są bardziej skłonni pozostać w firmie na dłużej. Przekłada się to na realne oszczędności – firmy nie muszą tak często inwestować w kosztowne procesy rekrutacji i szkolenia nowych pracowników.

  • Szybsza produktywność

Dzięki odpowiedniemu wprowadzeniu do obowiązków i kultury organizacyjnej nowi pracownicy mogą szybciej osiągnąć pełną produktywność. Oznacza to, że organizacja może korzystać z ich umiejętności i wiedzy wcześniej, co ma wpływ na efektywność pracy całej firmy.

  • Lepsza integracja

Onboarding umożliwia nowym pracownikom zrozumienie kultury firmy, jej wartości i celów. Dzięki temu mogą łatwiej dostosować się do środowiska pracy i lepiej współpracować z innymi. Pracownicy zaczynają czuć się w nowym miejscu dobrze i komfortowo, co przynosi korzyści zarówno im samym, jak i organizacji.

  • Redukcja stresu i niepewności

Pracownicy często odczuwają stres i niepewność związane z objęciem nowego stanowiska. Skuteczny onboarding pomaga im poczuć się pewniej i bardziej komfortowo, co może poprawić ich samopoczucie i motywację.

  • Wizerunek firmy

Organizacje, które dbają o jakość procesu onboardingu, zyskują pozytywny wizerunek w oczach pracowników i kandydatów na rynku pracy. W rezultacie mogą dzięki temu przyciągnąć topowych specjalistów.

6 zasad skutecznego onboardingu

Szereg korzyści, które płyną ze sprawnie przeprowadzonego Poznaj zasady i techniki nowoczesnego onboardingu.onboardingu to dobry powód, by zadbać o ten proces. Zastosuj poniższe zasady, a efektywny proces wdrażania nowych pracowników przyniesie realne korzyści w Twojej organizacji.

  1. Planuj onboarding z wyprzedzeniem

Planowanie to kluczowy element udanego onboardingu. Zaczynając proces przyjmowania nowego pracownika, upewnij się, że masz jasny plan działania. Określ cele, zadania i kroki, które należy podjąć w ciągu pierwszych dni i tygodni pracy. Przygotuj plan wdrożeniowy, czyli kompleksową listę zadań z podziałem na etapy, role i odpowiedzialności,

Przykładowo, możesz ustalić, że pierwszy dzień będzie poświęcony zapoznawaniu się z firmowymi zasadami oraz obszarem, w którym pracownik będzie działać, a pierwszy tydzień – bliższemu poznaniu zespołu i rozpoczęciu konkretnych zadań.

  1. Przygotuj dokumentację i materiały onboardingowe

Zapewnij nowemu pracownikowi dostęp do niezbędnych materiałów onboardingowych, np. dokumentów związanych z polityką firmy, regulaminów, prezentacji na temat historii organizacji, jej misji i wartości.

Jeśli nowy pracownik dołącza do na przykład zespołu sprzedażowego, dostarcz mu prezentację produktów i materiały szkoleniowe.

  1. Uwzględnij indywidualne potrzeby

Choć w ramach organizacji muszą funkcjonować ogólne procedury przeprowadzania onboardingu, nie zapominaj, że powinieneś każdorazowo dostosowywać je do indywidualnych potrzeb nowego pracownika, konkretnego stanowiska i poziomu doświadczenia.

  1. Zaplanuj mentoring/partnerstwo w zespole

Warto zapewnić nowemu pracownikowi mentora lub partnera z zespołu. Osoba ta będzie odpowiedzialna za wprowadzanie go w realia pracy i udzielanie odpowiedzi na wszelkie pytania. Technika ta pomaga pracownikom szybciej oswoić się z nowym środowiskiem i skrócić czas potrzebny do pełnej produktywności.

  1. Monitoruj postępy i zbieraj feedback

Regularne monitorowanie postępów nowego pracownika jest kluczowe. Stwórz harmonogram spotkań oceniających, na których omówicie, jakie cele zostały osiągnięte i czy są jakieś trudności. Zachęć pracownika do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i uwagami na temat onboardingu. Skonstruuj konkretne ankiety oraz wskaźniki. To pomoże usprawnić proces onboardingu w organizacji.

  1. Kontynuuj onboarding przez kilka miesięcy

Onboarding to nie tylko pierwsze dni czy tygodnie pracy. To proces, który powinien trwać przez pierwszych kilka miesięcy. Upewnij się, że nowy pracownik nadal czuje wsparcie w miarę rozwoju swojej kariery w firmie. Możesz na przykład zaplanować cykliczne szkolenia lub warsztaty, aby kontynuować rozwijanie umiejętności nowego pracownika.

Onboarding – tego możesz się nauczyć

Jeśli dostrzegasz potencjał onboardingu i chcesz poznać nowoczesne narzędzia wdrażania pracowników, zapraszamy na szkolenie, które nauczy Cię najlepszych praktyk oraz nowych trendów w tym zakresie.

Onboarding: nowoczesne narzędzia wdrażania pracowników

> SZCZEGÓŁY I ZAPISY <

Na szkoleniu poznasz narzędzia, takie jak welcome booki, infografiki, moduły w systemie oraz inne narzędzia wspierające onboarding czy szkolenia wdrożeniowe w ujęciu systemowym.

Poza tym, że zdobędziesz praktyczną wiedzę, podczas szkolenia przygotujesz także wraz z ekspertem projekt onboardingu w firmie na gotowych przykładach. Materiał ten wykorzystasz w organizacji, dzięki czemu szybko odczujesz realne korzyści z efektywnie prowadzonego onboardingu.

Onboarding – fundament efektywnej organizacji

Onboarding to jeden z kluczowych procesów w każdej organizacji. Jeśli podejdziesz do niego odpowiednio – właściwie go zaplanujesz, przeprowadzisz i zweryfikujesz efekty – będzie solidnym fundamentem pod dalsze działania pracowników.

Aby mogło się to zadziać, potrzebne są odpowiednie narzędzia i umiejętne ich wykorzystywanie. Poświęć im trochę czasu, a efekty odczują zarówno nowi pracownicy, jak i cała organizacja.