BDO – odpady, opakowania i produkty objęte obowiązkami rejestru. Praktyczne warsztaty w bazie BDO
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie z BDO obejmuje m.in. następujące zagadnienia: elektroniczny system BDO, obowiązki w zakresie gospodarowania odpadami, opakowaniami i produktami objętymi najnowszymi przepisami, ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach, dyrektywa Single-Use Plastics (SUP).
Opis szkolenia
Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) funkcjonuje jako narzędzie kontroli i weryfikacji spełniania wymagań podmiotów w zakresie gospodarki odpadami, opakowaniami i produktami w ramach przedłużonej odpowiedzialności producenta.
Przedsiębiorcy są zobowiązani do właściwego wpisu w rejestr BDO oraz realizacji szeregu obowiązków w zakresie ewidencji i sprawozdawczości poprzez bazę. Dotyczy to zarówno wytwarzanych odpadów, jak i wprowadzanych na rynek produktów oraz opakowań. Nowe obowiązki przepisów SUP wdrażają dodatkowo zakazy wprowadzania na rynek wybranych produktów, konieczność oznakowania oraz pobierania i wnoszenia nowych opłat z tytułu korzystania lub/i wprowadzania na rynek produktów jednorazowego użycia.
Rok 2025 to zmiany w gospodarce odpadami:
- Od stycznia nowy wykaz odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji (wszystkie odpady niebezpieczne – konieczność wpisów w rejestr BDO) – weryfikacja wpisów podmiotów do rejestru
- Od stycznia odpady budowlane i rozbiórkowe zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem na co najmniej sześć frakcji. W przypadku nieprowadzenia selektywnego zbierania, odbierania i sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych wysokość kary wynosi od 1 000 do maksymalnie 1 000 000 złotych. Obecnie procedowana jest zmiana zapisu dająca możliwość NIESEGREGOWANIA odpadów "u źródła" przez ich wytwórców (np. firmy remontowe, budowlane), tylko zlecenia tego obowiązku w formie umowy uprawnionemu podmiotowi do segregacji odpadów.
Od 24 maja 2024 r. rejestr został rozszerzony o nowe obowiązki dla przedsiębiorców w zakresie produktów jednorazowego użycia, co jest efektem wejścia w życie przepisów SUP. Ten rok jest również pierwszy w zakresie pobierania opłat i konieczności ich odprowadzania do Urzędów Marszałkowskich do 15.03.2025 r. Wymaga to od podmiotów pełnej spójności prowadzonej ewidencji i sprawozdawczości z należnościami finansowymi.
Brak terminowej rejestracji w bazie BDO może skutkować bardzo wysokimi karami: od 1 tys. do 1 mln zł.
Baza weryfikuje podmioty zobowiązane do opłaty produktowej, recyklingowej oraz nowych opłat wynikających z ustawy SUP. BDO to narzędzie kontrolne, wykorzystywane przez Urzędy Marszałkowskie i WIOŚ do weryfikowania zobowiązań przedsiębiorców. Rejestr BDO musi być spójny z rodzajem prowadzonej działalności. Właściwe spełnianie obowiązków środowiskowych jest konieczne dla otwarcia i realizacji współpracy handlowej.
Cele szkolenia:
- przekazanie uczestnikom wiedzy i praktycznych umiejętności stosowania przepisów prawa ochrony środowiska, w szczególności praktyki korzystania z rejestru BDO
- rozwinięcie umiejętności praktycznego działania w BDO – w trakcie szkolenia przeprowadzimy ćwiczenia w systemie BDO
- warsztaty dotyczą składania właściwych wpisów oraz wniosków aktualizacyjnych w rejestr, ewidencji i sprawozdawczości odpadowej, opakowaniowej oraz określonych ustawą produktów SUP
- możliwość konsultowania indywidualnych zagadnień podczas szkolenia
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- uzyskanie praktycznej wiedzy w oparciu o ćwiczenia
- dzięki aktywnym warsztatom realizowanym w kameralnych grupach uczestnicy poznają zasady praktycznego poruszania się i pracy w elektronicznym systemie BDO
- uczestnicy mają możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów, z którymi spotykają się w swojej pracy
Adresaci szkolenia:
- pracownicy przedsiębiorstw prywatnych produkcyjnych i usługowych
- pracownicy podmiotów wprowadzających na rynek towary i towary w opakowaniach, produkty objęte przepisami SUP
- pracownicy sklepów, jednostek handlowych
- branża HORECA, restauracje, bary, sprzedający żywność na wynos
- specjaliści ds. ochrony środowiska
- pracownicy Urzędów Marszałkowskich zajmujących rejestrem BDO
- specjaliści ds. gospodarki odpadami
- osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzające sprawozdania środowiskowe
- pracownicy biur księgowych
- wszystkie osoby zainteresowane omawianą podczas szkolenia tematyką
Metodyka szkolenia:
Wykład z prezentacją, pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości, przykłady praktyczne, studia przypadków oraz warsztat w BDO.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
DZIEŃ I
- Wprowadzenie w rejestr BDO
- podmioty zobowiązane do wpisu w rejestr BDO – zakresy wpisu dla poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności
- rejestr BDO – praktyka wpisywania i aktualizowania zakresów działalności, obsługa systemu
- numer BDO – umieszczanie na dokumentach
- wyszukiwarka rejestru BDO – weryfikacja danych podmiotów zarejestrowanych
- Gospodarka odpadami
- podstawy prawne – najważniejsze przepisy i rozporządzenia
- najnowsze planowane zmiany selektywnej zbiórki odpadów budowlanych od stycznia 2025
- definicje i podstawowe pojęcia związane z gospodarką odpadami
- podmioty w obrocie odpadami – posiadacz odpadów, wytwórca odpadów, sprzedawca i pośrednik odpadów, podmioty gospodarujące odpadami
- klasyfikacja odpadów, nowy wykaz odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji – od stycznia 2025
- transport odpadów – oznakowanie pojazdów
- magazynowanie odpadów – praktyka
- przenoszenie odpowiedzialności wytwórców i podmiotów gospodarujących odpadami
- zbieranie zużytych artykułów konsumpcyjnych – nieprofesjonalny zbierający
- administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- podsumowanie najnowszych zmian przepisów dotyczących gospodarki odpadami
- BDO – ćwiczenia
- karty przekazania odpadów – sporządzanie i korygowanie KPO
- karty ewidencji odpadów – tworzenie nowych kart, wpisywanie informacji o gospodarowaniu odpadami
- stany magazynowe w KEO
- składanie sprawozdań poprzez bazę BDO i ich korekty za rok 2023 dla wytwórców i podmiotów gospodarujących odpadami
- błędy i ich „naprawa” w bazie BDO (studium przypadków)
- najnowsze zmiany w funkcjonalności
- Pytania i odpowiedzi
DZIEŃ II
- Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach
- podstawy prawne – najważniejsze przepisy i rozporządzenia
- definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek
- opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
- obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
- sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego – zmiany terminu dokumentów w formie elektronicznej
- ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
- opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
- sprawozdawczość – źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
- lekkie torby na zakupy – opłata recyklingowa i jej realizacja
- administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- informacja o najnowszych zmianach wprowadzonych przepisami SUP
- Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP)
- wprowadzenie – opis zmian w polskim prawie, harmonogram wrażania nowych obowiązków
- omówienie najważniejszych definicji wprowadzonych nowymi przepisami
- zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- omówienie obowiązków dla prowadzących jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego i sprzedających za pośrednictwem
- automatów vendingowych – pobieranie opłat, ewidencja, obowiązek oferowania produktów alternatywnych, sprawozdawczość
- omówienie obowiązków dla przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty – wysokość corocznych opłat, ewidencja, sprawozdawczość
- obowiązek prowadzenia kampanii edukacyjnych
- obowiązkowa rejestracja w BDO
- Pytania i odpowiedzi, podsumowanie szkolenia
Wykładowca
TRENER I
Ekspert i praktyk w zakresie ochrony środowiska, od prawie dwudziestu lat współpracuje z przedsiębiorcami i administracją samorządową w obszarach publiczno-prawnych, komunalnych i technologicznych. Prowadzi działalność doradczą w zakresie wszystkich obowiązków środowiskowych oraz inwestycyjnych. Audytor środowiskowy i twórca projektów wdrożeniowych. Trener z bardzo bogatym portfolio przeprowadzonych szkoleń dla przedsiębiorców oraz administracji publicznej.
Z wykształcenia doktor nauk chemicznych i absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechniki Krakowskiej. Stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii Audytor wewnętrzny ISO 14001 i ekspert PARP w zakresie CSR. Członek Polskiego Paktu Plastikowego. Autorka opracowań i ekspertyz, uczestnik konferencji i branżowych spotkań ekspertów.
TRENER II
Ekspert z zakresu ochrony środowiska, certyfikowany auditor systemu ISO 14001 o ogromnym doświadczeniu w zakresie wszystkich aspektów prawnych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie raportowania w ramach zrównoważonego rozwoju, wykonywania audytów środowiskowych, nadzorowania procesów inwestycyjnych oraz reprezentowania podmiotów podczas kontroli organów państwowych i audytów trzeciej strony. Od lat ceniony trener prowadzący szkolenia zarówno dla sektora przedsiębiorców, jak i administracji publicznej. Absolwentka Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych na kierunku „Zarządzanie środowiskowe” Politechniki Krakowskiej. Aktywny członek izb zrzeszających przedsiębiorców, gdzie opiniuje projekty ustaw i akty wykonawcze w zakresie ochrony środowiska. Uczestnik konferencji i branżowych grup zrzeszających ekspertów.
TRENER III
Ekspert w zakresie gospodarki opakowaniami, produktami i odpadami oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza. Od lat zajmuję się kompleksowym wsparciem i bezpośrednim nadzorem nad realizacją wszystkich obowiązków środowiskowych przedsiębiorstw. Realizuje prace związane uzyskiwaniem stosownych pozwoleń i zezwoleń, prowadzeniem ewidencji i sprawozdawczości oraz analizą aktualnych aspektów prawnych. Specjalista ds. audytów środowiskowych oraz transportu towarów i odpadów niebezpiecznych. Trener z bardzo dużym doświadczeniem w przekazywaniu praktycznej wiedzy w realizacji obowiązków środowiskowych. Absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Certyfikowany doradca do spraw transportu towarów niebezpiecznych DGSA (ADR) (nr. certyfikatu 3161/2022).
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.