KSeF – kompleksowe omówienie. Krajowy System e-Faktur od 2026 r.
Szkolenie 1-dniowe
Na szkoleniu z KSeF omawiamy m.in.: Krajowy System e-Faktur KSeF od 2026, faktury w systemie KSeF: treść faktur, termin ich wystawiania, korygowanie dokumentów, możliwość odliczania podatku naliczonego, noty korygujące, faktury VAT RR, duplikaty faktur, kasy rejestrujące, faktury uproszczone (paragony z NIP).
Opis szkolenia
Od 1 lutego 2026 r., zgodnie z przepisami ustawy z 9 maja 2024 r., nastąpi konieczność wystawiania i przesyłania faktur VAT przez Krajowy System e-Faktur.
Zmiany w zakresie obligatoryjności faktur ustrukturyzowanych będą miały wpływ na funkcjonowanie całej firmy: od działów księgowości, sprzedaży, przez działy logistyki, po działy zaopatrzenia, informatyków, jak i poszczególnych pracowników mających kontakt z fakturami zakupowymi.
Mimo że przepisy wejdą w życie w 2026 r., zakres zmian jest na tyle obszerny, że wdrożenie procedur w poszczególnych podmiotach może zająć nawet kilkanaście miesięcy i powinno być poprzedzone zaznajomieniem się z przepisami na omawiającym te zmiany szkoleniu.
Zmiany obejmują prawie wszystkie wystawiane i otrzymywane faktury i dotyczyć mają m.in.:
- treści faktur, terminów ich wystawiania,
- korygowania dokumentów sprzedaży, w tym anulowania faktur,
- możliwości odliczania podatku naliczonego na ich podstawie,
- not korygujących, faktur VAT RR, duplikatów faktur,
- anulowania faktur,
- ujmowania faktur korygujących po stronie nabywcy, kas rejestrujących, faktur uproszczonych (paragonów z NIP).
Nowe przepisy dotyczyć będą również treści przelewów bankowych, sankcji, sytuacji awaryjnych, gdy nie ma możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych itp.
Cele szkolenia:
-
zapoznanie uczestników ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 9 maja 2024 r., a także z propozycjami Ministerstwa Finansów istotnie zmieniającymi KSeF,
-
omówienie uchwalonych już regulacji dotyczących obowiązkowego wystawiania faktur poprzez Krajowy System e-Faktur KSeF od 2026 r.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
-
zapoznanie uczestników z przepisami z zakresu KSeF, co jest konieczne dla prawidłowego przyjęcia, wdrożenia i stosowania faktur ustrukturyzowanych,
-
uświadomienie uczestnikom ogromnej skali zmian,
-
wskazanie kierunków postępowania w celu weryfikacji i zmiany dotychczasowych procedur związanych z fakturami na dostosowane do zmienionych przepisów, np. brak możliwości anulowania faktur czy likwidacja przepisów dotyczących wystawiania not korygujących,
-
przygotowanie się do podjęcia niezbędnych działań w celu wdrożenia zmian w swojej organizacji.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie jest skierowane do pracowników działów księgowości, a także do wszystkich osób i podmiotów mających kontakt z wystawianiem i otrzymywaniem faktur oraz osób odpowiedzialnych za dostosowanie systemu fakturowania do nowych wymagań.
Metody szkoleniowe:
- wykład z prezentacją multimedialną i elementami dyskusji
- odpowiedzi za pytania uczestników
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Zmiany dotyczące KSeF
- akty prawne i dokumenty stanowiące podstawę omawianych zmian KSeF
- terminy wprowadzenia obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych
- faktury w postaci papierowej oraz faktury elektroniczne i faktury ustrukturyzowane – różnice definicyjne
- sposoby przesyłania faktur do KSeF
- rodzaje dostępu do faktur przesyłanych do KSeF
- obowiązkowe wystawianie faktur w KSeF
- przypadki braku obowiązku wystawiania faktur przy użyciu KSeF
- sposób udostępniania faktur w transakcjach transgranicznych
- KSeF a faktury wystawiane w ramach procedur szczególnych (OSS, IOSS)
- dodatkowe oznaczanie faktur, w tym dla podmiotów zagranicznych, udostępnianych lub używanych poza KSeF
- KSeF a faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych
- awaria i niedostępność KSeF a wystawianie faktur
- awaria a data wystawienia faktury
- przesyłanie faktur do KSeF po zakończeniu awarii
- komunikaty o awarii a postać faktury
- postać faktury w okresie niedostępności KSeF i braku możliwości wystawiania faktury w KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika
- termin przesłania faktury po okresie niedostępności KSeF i po okresie awarii u podatnika
- sankcje za niewystawienie faktur w KSeF – odroczenie terminów
- nowe obowiązki przy realizacji płatności za faktury, w tym w ramach MPP nowe terminy realizacji ww. obowiązków
- identyfikator zbiorczy dla faktur przesyłanych do KSeF
- zmiany w zakresie zwrotów VAT
- zmiany w zakresie stosowania kursów walut faktur wystawianych w KSeF
- przechowywanie faktur w KSeF
- Wystawianie i otrzymywanie faktur po zmianach
- data wystawienia faktury w KSeF
- data przesłania faktury do KSeF w okresie przejściowym
- brak obowiązku przesyłania do KSeF dla określonych czynności oraz szczególnego rodzaju podatników
- wpływ daty wystawienia faktury na obowiązki ewidencyjne w VAT
- faktury wystawiane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
- faktury wystawiane przy zastosowaniu kasy rejestrującej i likwidacja takiej możliwości od 1 sierpnia 2026 r. – konsekwencje dla sprzedawców i nabywców
- likwidacja faktur uproszczonych
- paragony z NIP od 1 sierpnia 2026 r.
- wystawianie faktur w ramach samofakturowania
- załączniki do faktur a KSeF – istotne zmiany proponowane przez Ministerstwo Finansów
- dodatkowe informacje na fakturach np.: warunki Incoterms, miejsce dostawy, numer rejestracyjny środka transportu, PKWiU, PKOB, CN, GTIN, podatek akcyzowy na fakturze itp.
- wystawianie duplikatów faktur
- likwidacja not korygujących – od kiedy
- anulowanie faktur w KSeF
- data otrzymania faktury przesłanej do KSeF i poza KSeF
- termin odliczenia VAT z faktur przesłanych do KSeF i poza KSeF
- odliczanie VAT z paragonów z NIP
- sposób otrzymywania faktur a konsekwencje w podatkach dochodowych
- Uprawnienia i autoryzacje korzystania z KSeF
- rodzaje uprawnień do korzystania z KSeF
- nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF
- składanie zawiadomień ZAW-FA
- uwierzytelnienie posiadanych uprawnień
- anonimowy dostęp do faktury ustrukturyzowanej
- Ewidencjonowanie faktur korygujących po zmianach w KSeF
- ujmowanie przez dostawcę/usługodawcę faktur korygujących „in minus”
- wystawianych w KSeF
- wystawianych w okresie awarii albo niedostępności KSeF
- wystawianych poza KSeF
- ujmowanie przez nabywcę faktur korygujących „in minus”
- wystawianych w KSeF
- wystawianych w KSeF i udostępnionych w inny sposób niż przy użyciu KSeF
- wystawianych poza KSeF
- Zmiany w wystawianiu i ewidencjonowaniu faktur VAT RR
- możliwość wystawiania i przesyłania faktur VAT RR w KSeF
- oświadczenie rolnika ryczałtowego składane w KSeF do wystawiania faktur przez nabywcę w tym systemie
- dodatkowe elementy na fakturach VAT RR
- waluta w jakiej podaje się kwoty na fakturze VAT RR
- kurs waluty dla faktur VAT RR, jak i dla faktur korygujących
- termin wystawiania faktur VAT RR
- wystawianie faktur VAT RR KOREKTA, przyczyny ich wystawienia i ich treść
- terminy ujęcia przez nabywcę faktur VAT RR KOREKTA
- Dyskusja, pytania
Wykładowca
Ekspert z zakresu podatku vat. Wieloletni pracownik izby skarbowej, pracownik naukowo-dydaktyczny katedry finansów publicznych Uniwersytetu Łódzkiego.
Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia z zakresu podatków, a przede wszystkim podatku od towarów i usług. Przeprowadził tysiące godzin szkoleń skierowanych do księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, czy pracowników zajmujących się sprawami finansowymi. W czasie kilkunastoletniej pracy w organach skarbowych szkolił pracowników urzędów skarbowych i izb skarbowych, jak również pracowników organów ochrony prawnej. Trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, zarządzania zasobami ludzkimi w administracji.
Uczestnik programów akcesyjnych organizowanych przez francuską Generalną Dyrekcję Podatków i administrację podatkową Szwecji. Autor artykułów z zakresu prawa podatkowego w wydawnictwach specjalistycznych, jak i również w prasie codziennej.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie