CBAM – graniczny podatek węglowy. Nowe obowiązki dla importerów. Raportowanie w okresie przejściowym
Szkolenie 2-dniowe
Na szkoleniu z podatku CBAM omawiamy m.in zagadnienia: handel emisjami EU ETS, zakres obowiązywania CBAM, harmonogram wdrażania CBAM, okres przejściowy – obowiązki, regulacje prawne dotyczące CBAM, sprawozdania o emisjach wbudowanych, kontrola i sankcje, obliczanie śladu węglowego, strategia wdrażania CBAM w organizacji.
Opis szkolenia
Od 01.10.2023 r. obowiązuje graniczny podatek węglowy CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), nakładany na towary wysokoemisyjne importowane, pochodzące z krajów spoza UE. Obecnie dotyczy on importu żeliwa, stali, aluminium, cementu, nawozów, wodoru oraz energii elektrycznej.
Obowiązki importerów związane z podatkiem węglowym zostały podzielone na dwa etapy, a niewywiązywanie się z nich może skutkować nałożeniem kary pieniężnej.
- W okresie przejściowym, od 01.10.2023 r. do 31.12.2025 r., importerzy zobowiązani są do składania kwartalnych sprawozdań o emisjach wbudowanych (tzw. sprawozdanie CBAM składane za pomocą rejestru przejściowego CBAM) oraz do współpracy z organami podatkowymi. Sprawozdania należy składać w terminach do dnia 31 stycznia (przedłużony o 30 dni), 30 kwietnia, 31 lipca, 31 października.
- Od 01.01.2026 r. importerzy będą zobowiązani do uiszczania opłat za emisje wbudowane.
Celem wprowadzenia podatku jest ochrona środowiska poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Z upływem czasu CBAM zastąpi bezpłatne uprawnienia, przyznawane w ramach unijnego systemu handlu, uprawnieniami do emisji (ETS).
Od 1 lipca 2024 roku zmieniły się zasady stosowania mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
Zostały wprowadzone ograniczenia stosowania domyślnych wartości wskaźników emisji – w tej chwili mogą być one wykorzystywane jedynie w 20%. Dla pozostałych 80% importerzy są zobowiązani do wyliczania rzeczywistych emisji generowanych przez swoich dostawców przy produkcji importowanych towarów. Celem zmian jest zwiększenie precyzji i transparentności raportowania emisji w ramach CBAM.
Zapraszamy na szkolenie, które pomoże przedsiębiorstwom zrozumieć mechanizmy działania i raportowania CBAM (tzw. Granicznego Podatku Węglowego) w fazie przejściowej oraz dostosować się do nowych przepisów.
Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest omówienie mechanizmów działania i raportowania CBAM, określonych przez: ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1773 z dnia 17 sierpnia 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych do celów mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 w okresie przejściowym.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- zdobycie wiedzy i umiejętności, niezbędnych do raportowania CBAM i wywiązywania się z nowych obowiązków przez przedsiębiorstwo,
- połączenie teorii z częścią praktyczną,
- możliwość dyskusji, zadawania pytań i omówienia wątpliwości, jak zaimplementować zmiany w praktyce.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie kierujemy do importerów, agencji celnych oraz osób odpowiedzialnych za tematykę ESG w organizacjach, pracowników działu ochrony środowiska, pracowników księgowości.
Metody szkoleniowe:
wykład, prezentacja multimedialna, interaktywne quizy, dyskusja, omawianie przykładów, możliwość zadawania pytań, checklists, FAQ
W trakcie szkolenia przedstawimy, w jaki sposób obliczać emisje z wykorzystaniem pliku MS Excel (zgodnie z szablonem opracowanym przez KE). W dalszych krokach pokażemy, jak przenieść dane z pliku do raportu na platformie. Do obliczeń i przygotowania raportu potrzebne są dane od dostawców. Na szkoleniu wykorzystamy przykładowe dane.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Kompetencja wykładowcy i bardzo przystępny sposób przekazywania dość skomplikowanych informacji.
Profesjonalizm i ogromna wiedza prowadzącej.
Możliwość rozmowy i wyjaśniania zagadnień na bieżąco.
Program
DZIEŃ 1
- Wprowadzenie dotyczące CBAM
- Ogólne informacje o systemie handlu emisjami EU ETS i odniesienie do CBAM
- Zakres obowiązywania CBAM
- produkty objęte regulacjami
- kategorie produktów objęte obowiązkiem raportowania
- podmioty objęte obowiązkiem raportowania
- wyłączone obszary geograficzne
- kryterium wartości
- Harmonogram wdrażania CBAM
- Okres przejściowy – wymagane obowiązki
- Regulacje prawne dotyczące CBAM
- Niezbędne informacje dotyczące sprawozdań
- sprawozdania kwartalne
- sprawozdania roczne (deklaracje)
- korygowanie sprawozdań
- Organy odpowiedzialne w Polsce i innych krajach UE
- Kontrole i sankcje
- Rejestr przejściowy CBAM
- Podsumowanie dnia, pytania od uczestników
DZIEŃ 2
- Obliczanie śladu węglowego
- Analiza wybranych elementów raportu
- Strategia wdrażania CBAM w organizacji
- Check lista dla importera
- Sesja odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – interaktywne sprawdzenie wiedzy uczestników i jej uzupełnienie
- Podsumowanie szkolenia
Wykładowca
Wykładowca 1
Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju, wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG, prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG, trenerka.
Managerka z 20-letnim doświadczeniem we współpracy z firmami produkcyjnymi i usługowymi oraz organizacjami publicznymi i non-profit.
Twórczyni aplikacji zrzeszającej społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach.
Wykładowca 2
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończył specjalizację Prawa celnego w Katedrze Prawa Finansowego.
Jako wieloletni funkcjonariusz celny zdobywał praktyczną wiedzę i doświadczenie w zakresie stosowania przepisów prawa celnego zajmując różne stanowiska w administracji państwowej.
W trakcie kariery zawodowej pracował w międzynarodowych korporacjach zajmując się problematyką celną, zarówno od strony praktycznej (m.in. brał udział w projektach celnych związanych z AEO, uproszczeniami celnymi zagadnieniami VAT w eksporcie), jak i w aspekcie doradztwa i konsultingu celnego. Jego szczególnym zainteresowaniem cieszą się zagadnienia pochodzenia towarów, klasyfikacji taryfowej a także kontroli towarów podwójnego zastosowania.
Aktualnie w wymiarze praktycznym zajmuje się doradztwem w zakresie stosowania przepisów celnych i akcyzowych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania platformy PUESC.
Posiada licencję agenta celnego, jak również czynnie współpracuje z lokalnymi podmiotami gospodarczymi w zakresie realizacji obowiązków wynikających ze statystyki INTRASTAT, podatku akcyzowego i wielu innych zagadnień związanych z przepisami celnymi i podatkowymi.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.