Szkolenie 3-dniowe z pomocy publicznej. Modernizacja zasad udzielania pomocy publicznej w perspektywie 2021-2027. Zmiany ogłoszone 23.06.2023 r.
Szkolenie 3-dniowe
Na szkoleniu z pomocy publicznej omawiamy m.in. zagadnienia: identyfikacja oraz wykluczanie pomocy publicznej, zmiany w pomocy publicznej z marca 2023 r. (GBER), zmiany w pomocy de minimis wprowadzone w grudniu 2023 r., wspieranie pomocą publiczną inwestycji na obszarach wykluczonych z RPI.
Opis szkolenia
Zapraszamy na 3-dniowe kompleksowe szkolenie na temat pomocy publicznej, podczas którego omawiamy przepisy obowiązujące w perspektywie finansowej 2021-2027.
Około 2/3 czasu szkolenia będzie poświęcone na omówienie najnowszych zmian wprowadzonych przez Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1315 z dnia 23 czerwca 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 651/2014
Podczas szkolenia omawiamy w szczególności:
- warunki pozwalające zidentyfikować (lub wykluczyć) występowanie pomocy publicznej na różnych etapach realizacji projektu, w tym także po zakończeniu okresy trwałości projektu,
- zmiany w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych (GBER), wprowadzonym przez Komisję w marcu 2023 r.: rozporządzenie zawiera ok. 80 różnych przeznaczeń pomocy publicznej zwolnionych z obowiązku notyfikacji, co wbrew intencjom Komisji, czyni to rozporządzenie mało przejrzystym, zwłaszcza w kontekście wyboru odpowiedniego przeznaczenia pomocy publicznej,
- zmiany w pomocy de minimis wprowadzone przez Komisję w grudniu 2023 r., rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
Czas szkolenia wydłużyliśmy do 3 dni z uwagi na szeroki zakres zmian w zasadach udzielania pomocy publicznej wprowadzonych w GBER w 2023 r., w szczególności związanych z pomocą horyzontalną na ochronę środowiska.
Na szkoleniu zwrócimy także uwagę na możliwość wspierania pomocą publiczną inwestycji realizowanych przez przedsiębiorstwa na obszarach wykluczonych z RPI, np. z wykorzystaniem pomocy inwestycyjnej dedykowanej MŚP lub pomocy dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność gospodarczą.
Cel szkolenia:
Nabycie oraz podniesienie kompetencji związanych z oceną występowania, kwalifikowalnością oraz regułami udzielania pomocy publicznej (w szczególności pomocy regionalnej oraz horyzontalnej na ochronę środowiska) i pomocy de minimis w perspektywie finansowej 2021-2027.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Na szkoleniu omówimy, przedstawimy i wyjaśnimy:
- podstawowe pojęcia związane z udzielaniem pomocy publicznej oraz de minimis,
- pojęcie działalności gospodarczej w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na znaczenie rynku,
- główne przeznaczenia pomocy publicznej, w tym: pomoc regionalną, pomoc horyzontalną na ochronę środowiska i klimatu,
- warunki dopuszczalności nowej pomocy de minimis oraz stosowanie okresu przejściowego,
- krajowe przepisy proceduralne odnoszące się do pomocy publicznej oraz de minimis,
- obowiązki podmiotów udzielających pomocy i beneficjentów pomocy publicznej oraz de minimis,
- praktyczne przełożenie wspólnotowych przepisów dotyczących udzielania pomocy de minimis na instrumenty wsparcia przedsiębiorców.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do osób, których praca zawodowa związana jest z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, tj. Instytucji Zarządzających oraz Pośredniczących w Programach Operacyjnych, a także do pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz specjalnych stref ekonomicznych.
Zapraszamy w szczególności osoby realizujące projekty „twarde", infrastrukturalne, współfinansowane ze środków EFRR, FS, EWT.
Metody prowadzenia zajęć:
- wykład na bazie prezentacji,
- ćwiczenia połączone z dyskusją klasyczną,
- symulacja, studium przypadków.
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Ilustracje praktyczne, możliwość omawiania przykładów proponowanych przez uczestników.
Bardzo dobra wiedza prowadzącego, otwartość na pytania i udzielanie wyczerpujących odpowiedzi, przekazywanie informacji w bardzo ciekawy sposób (pomimo trudności tematu).
Sposób prowadzenia szkolenia. Świetny prowadzący, z dużą wiedzą i umiejętnością jej przekazania.
Szeroka wiedza prowadzącego i jego zaangażowanie w szkolenie oraz odpowiedzi na każde pytanie "z sali" to były pozytywne aspekty szkolenia.
Program
DZIEŃ 1 (godz. 10:00-16:00)
- Test pomocy publicznej – identyfikacja oraz wykluczanie pomocy publicznej na rzeczywistych przykładach
- pojęcie działalności o charakterze gospodarczym w prawie wspólnotowym
- przesłanka angażowania zasobów państwa (środków publicznych)
- przesłanka korzyści gospodarczej (przysporzenia)
- przesłanka selektywności wsparcia
- przesłanka zakłócenia konkurencji oraz wpływu na wymianę handlową
- brak wpływu na wymianę handlową – warunki wykluczenia przesłanki
- poziomy występowania pomocy publicznej: dofinansowanie projektu, dysponowanie przez beneficjenta produktami projektu oraz wykorzystanie produktów projektu
- pomoc publiczna a pomoc de minimis: rozróżnienie
- Pomoc publiczna na etapie oceny, realizacji oraz cyklu życia projektu
- działalność gospodarcza a pomocnicza działalność gospodarcza – obszary, w których podział ma zastosowanie
- pojęcie tzw. działalności pomocniczej (działalności gospodarczej nieprzekraczającej ustanowionego przez Komisję Europejską progu) – podstawy prawne, orzeczenia sądów
- przykłady konstrukcji wskaźnika monitorowania – kryterium ilościowe oraz kryterium jakościowe: praktyczne przykłady oraz plusy i minusy alternatywnych rozwiązań
- okres monitorowania a okres amortyzacji
- monitorowanie poziomu prowadzonej działalności gospodarczej oraz mechanizm wycofania
- mechanizm wyliczania kwoty podlegającej do zwrotu lub legalizacji zwrotowi przez beneficjenta
- Pomoc de minimis – określona rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r.
- zmiany w porównaniu do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013
- nowy mechanizm ustalania okresy referencyjnego
- nowy pułap pomocy de minimis
- zmiana podejścia do sektora drogowego transportu towarów
- omówienie definicji jednego przedsiębiorstwa wraz z wyjątkami
- krajowe przepisy proceduralne dotyczące udzielania pomocy de minimis (formularz informacji, zaświadczenie)
- pomoc de minimis na nowych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831
DZIEŃ 2 (godz. 9:00-15:00)
- Efekt zachęty
- moment rozpoczęcia realizacji projektu
- specyfika pomocy regionalnej oraz horyzontalnej na ochronę środowiska
- zmiany w zakresie finansowym oraz rzeczowym realizowanego projektu
- orzeczenie sądów wspólnotowych oraz krajowych w kontekście efektu zachęty
- Mapa pomocy regionalnej na lata 2022-2027
- obszary określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu
- obszary określone w art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu
- mapa pomocy regionalnej w kontekście pomocy horyzontalnej
- maksymalne poziomy pomocy, z uwzględnieniem obszarów objętych wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
- Regionalna pomoc inwestycyjna określona w GBER
- obszary wykluczone ze wsparcia
- demarkacja pomiędzy RPI a pomocą horyzontalną na ochronę środowiska
- przenoszenie inwestycji a RPI
- inwestycja początkowa oraz inwestycja początkowa na rozpoczęcie nowej działalności
- koszty kwalifikowane
- pojęcie jednostkowego projektu inwestycyjnego
- obowiązek utrzymania inwestycji w regionie
- intensywność pomocy oraz źródła pochodzenia 25% wkładu własnego beneficjenta
- relacja pomiędzy RPI (art. 14 GBER) a pomocą inwestycyjną dla MŚP (art. 17 GBER)
- Pomoc horyzontalna na ochronę środowiska określona w GBER
- zmiany w porównaniu do perspektywy 2014-2020: nowe przeznaczenia pomocy horyzontalnej
- mapa demarkacji pomiędzy różnymi przeznaczeniami pomocy horyzontalnej na ochronę środowiska
- kontekst inwestycji referencyjnej ze wskazaniem przeznaczeń pomocy zwolnionych z obligatoryjnego obowiązku jej obliczania
- pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na infrastrukturę ładowania lub tankowania: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na zakup pojazdów ekologicznie czystych lub pojazdów bezemisyjnych: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na wspieranie efektywności energetycznej innej niż w budynkach: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na wspieranie efektywności energetycznej w budynkach: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na remediację, rekultywację, ochronę lub odbudowę bioróżnorodności i wdrażanie rozwiązań w celu łagodzenia zmiany klimatu: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
- pomoc inwestycyjna na infrastrukturę energetyczną: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm obliczania wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
DZIEŃ 3 (godz. 09:00-15:00)
- Pozostałe przeznaczenie pomocy inwestycyjnej przewidziane w GBER
- zmiany w porównaniu do perspektywy 2014-2020: wskazanie nowych przeznaczeń pomocy
- pomoc dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność: kwalifikowalność do pomocy, dopuszczalne formy pomocy, maksymalne kwoty lub pułapy pomocy
- pomoc na infrastrukturę badawczą oraz na infrastrukturę testowo-doświadczalną: różnice w zakresie wsparcia, przeznaczenie, koszty kwalifikowane, maksymalne intensywności pomocy
- pomoc na kulturę: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm wycofania oraz monitorowania, maksymalne intensywności lub kwoty pomocy
- pomoc inwestycyjna na infrastrukturę lokalną: przeznaczenie, koszty kwalifikowane, mechanizm wycofania oraz monitorowania, maksymalne intensywności lub kwoty pomocy
- krajowe przepisy proceduralne dot. pomocy publicznej: formularz informacji
- Przypadki występowania lub braku pomocy publicznej w różnych obszarach
- wpływ wyroków w sprawie Leipzig-Halle/Aeroport de Paris na realizację projektów infrastrukturalnych, pojęcie infrastruktury dedykowanej
- udzielanie pośredniej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z rozporządzenia ogólnego
- wpływ odpłatności z tytułu wykorzystanie produktów projektu na występowanie pomocy publicznej
- działalność edukacyjna w ramach organizowanego i finansowanego przez państwo systemu kształcenia z uwzględnieniem opieki nad dziećmi
- działalność w ramach systemu solidarności społecznej
- tworzenie oraz eksploatacja infrastruktury sieciowej: w szczególności komunalnej sieci wodno-kanalizacyjnej oraz komunalnej sieci ciepłowniczej
- rewitalizacja oraz mieszkalnictwo
- występowanie pomocy publicznej kontekście projektów proeksportowych
- Usługi w ogólnym interesie gospodarczym
- oczywisty błąd w zdefiniowaniu usługi użyteczności publicznej
- zasady wyliczania rekompensaty
- praktyczne przypadki z transportu oraz gospodarki odpadami
- demarkacja pomiędzy pomocą de minimis oraz pomocą przyznawaną na podstawie decyzji Komisji lub komunikatu Komisji
- Wpływ sytuacji ekonomicznej na możliwość uzyskania pomocy publicznej
- wskazanie przeznaczeń pomocy publicznej w GBER zwolnionych z obligatoryjnego obowiązku oceny sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy
- przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji w rozumieniu GBER: zmiany w porównaniu z perspektywą 2014-2020
- wskaźniki finansowe kształtujące sytuację ekonomiczną
- dane finansowe, mające bezpośredni wpływ na trudną sytuację
- Pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości
Wykładowca
Praktyk w zakresie pomocy publicznej z doświadczeniem nabytym w takich instytucjach jak: Ministerstwo Gospodarki, Grupa Doradcza Sienna czy Agencja Rozwoju Pomorza S.A.
Posiada doświadczenie w zakresie praktycznego przygotowywania programów pomocy w ramach wyłączeń grupowych, jest specjalistą zakresie pomocy horyzontalnej (działalność badawczo-rozwojowa, kapitał podwyższonego ryzyka, zatrudnienie, szkolenia) oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej i pomocy de minimis (doświadczenie praktyczne związane realizacją OP Przedsiębiorczość).
W ramach obowiązków zawodowych uczestniczył w procedurze notyfikacji pomocy publicznej w komisji europejskiej oraz w trybie oceny wykonalności wniosków o dofinansowanie przedsiębiorców oraz iob. Doradca MRR w zakresie pomocy publicznej w PO Kapitał Ludzki oraz Innowacyjna Gospodarka.
Od kilku lat prowadzi szkolenia z zakresu pomocy publicznej w kontekście RPO dla pracowników urzędów marszałkowskich (także dla instytucji pośredniczących), PO KL - dla pracowników urzędów marszałkowskich oraz wojewódzkich urzędów pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy. Jest również wykładowcą na kilku kierunkach studiów podyplomowych.
Autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.