Transport drogowy krajowy i międzynarodowy – umowy, ubezpieczenia, dochodzenie roszczeń (Prawo przewozowe, Konwencja CMR)
Szkolenie 2-dniowe
Szkolenie z transportu drogowego obejmuje m.in. zagadnienia: umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora, ubezpieczenia w transporcie drogowym, odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe, Prawo przewozowe, Konwencja CMR.
Opis szkolenia
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało propozycję zmian w ustawie o transporcie drogowym, które będą miały duże znaczenie dla zleceniodawców. Projekt jest obecnie na etapie konsultacji.
- W projekcie zakazuje się spedytorowi, nadawcy lub ich podwykonawcy zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego czy kabotażowego podmiotowi nieposiadającemu zezwolenia (licencji) na wykonywanie takich przewozów.
- Zleceniodawca musi sprawdzić dokumenty przewoźnika oraz posiadać kopię tych dokumentów.
- Zleceniodawca ma obowiązek przekazania przewoźnikowi/kierowcy „potwierdzenie zlecenia transportowego”, które musi zawierać nazwę zleceniodawcy, jego adres, numer NIP oraz termin wykonania danego zlecenia, nadawcę i odbiorcę – ma to na celu ułatwienie organom kontrolnym ustalenie kto zlecił transport przewoźnikowi.
- Zleceniodawca musi przechowywać kopię w/w dokumentów przez okres 5 lat.
Projekt przewiduje wysokie kary:
- Za zlecenie przewozu podmiotowi nieposiadającemu stosownych uprawnień, zezwoleń czy licencji będzie grozić kara 200 000 zł.
- Osoba, która zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł za naruszenia stwierdzone w wyniku jednej kontroli drogowej
- Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli u spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, nie może przekroczyć 1 000 000 złotych.
- Niewystawienie lub nieprzekazanie przewoźnikowi drogowemu „potwierdzenia zlecenia transportowego” oznaczać ma karę 1500 złotych.
- Jeżeli firma transportowa przedstawi nadawcy czy spedytorowi niezgodne ze stanem faktycznym, przerobione lub podrobione zezwolenia lub licencje, projekt ustawy zakłada 12 000 złotych kary dla takiego nieuczciwego przewoźnika.
- Za brak archiwizacji dokumentów będzie grozić kara100 000 zł.
Podczas szkolenia omówimy planowane zmiany tak, aby uczestnicy mogli odpowiednio wcześnie przygotować się do nowych przepisów.
Cele szkolenia:
Udział w szkoleniu pozwoli na zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy uczestników na temat:
- prawa regulującego przewozy drogowe krajowe i międzynarodowe oraz umowę spedycji
- ważnego dokumentu, jakim jest drogowy list przewozowy
- zabezpieczenia swoich interesów w stosunku do spedytora i przewoźnika drogowego
- procedur reklamacyjnych
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Szkolenie będzie pomocne w zdobyciu praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie:
- prawidłowego wyboru spedytora i przewoźnika drogowego
- posługiwania się dokumentami stosowanymi w transporcie drogowym
- zachowania się w przypadku ubytku, uszkodzenia, utraty towaru czy opóźnienia w dostawie w czasie transportu drogowego
Adresaci szkolenia:
- osoby odpowiadające w przedsiębiorstwie za współpracę z przewoźnikami i spedytorami, w szczególności z działów transportu, logistyki, handlu, zakupów, sprzedaży
- pracownicy firm przewozowych w transporcie drogowym
- pracownicy firm spedycyjnych zajmujących się transportem drogowym
Metody szkoleniowe:
Wykład z prezentacją multimedialną, odpowiedzi na pytania, wyjaśnianie wątpliwości i analizowanie przykładów
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Program
- Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora
- czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
- zakres odpowiedzialności spedytora
- najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji, uwaga na „dziwne klauzule” i kary umowne (omówienie przypadków)
- skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
- czego klient ma prawo wymagać od spedytora, a czego raczej nie
- czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi
- instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
- reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
- problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze
- Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków
- zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy
- spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat)
- obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport
- wysokie kary
- za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł
- za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł
- za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł
- suma kar podczas jednej kontroli u nadawcy, spedytora, podwykonawcy do 1 000 000 zł
- Ubezpieczenia
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika, a nie ładunek
- można mieć rację, ale nie mieć pieniędzy
- zakres ubezpieczenia CARGO
- czy CARGO zapłaci, gdy przewoźnik odpowiada za szkodę
- co obowiązkowo należy sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika (a z reguły tego nie robi)
- Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów w transporcie krajowym i międzynarodowym (Prawo przewozowe, Konwencja CMR)
- podstawy prawne
- zakres odpowiedzialności przewoźnika
- ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
- przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
- niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron), np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej
- kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe – podstawy prawne
- umowa to podstawa, a list przewozowy jest dowodem tej umowy
- najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych
- zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych
- najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych
- postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca
- procedury reklamacyjne: Konwencja CMR, Prawo przewozowe (znaczące różnice)
- Pytania, dyskusja, podsumowanie szkolenia
Wykładowca
Niezależny ekspert w zakresie spedycji międzynarodowej i transportu, konsultant i trener. Doświadczenie zdobył pracując dla wielu polskich i zagranicznych spedytorów, m.in. w Zarządzie Portu Gdynia, C.Hartwig Warszawa, a także jako przedstawiciel na Polskę koncernu logistycznego Geologistics Corp.
Jest absolwentem Wydziału Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego, ukończył wiele szkoleń i kursów min. we Francuskim Instytucie Zarządzania.
Szkolenia, które prowadzi, są bardzo wysoko oceniane przez słuchaczy. Uczestnicy cenią sobie żywy sposób prowadzenia zajęć, szeroką wiedzę i doświadczenie trenera, a także gotowość do udzielania odpowiedzi na pytania. Podczas zajęć wykładowca przekazuje liczne wskazówki praktyczne w oparciu o własne doświadczenia zawodowe, a także podaje przykłady rozwiązań do zastosowania.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Hotelu Marriott, Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
- Współpracujemy z 4 hotelami.
- W poniższych hotelach możemy dokonywać rezerwacji noclegu dla Państwa, w związku z przyjazdem na szkolenie.
- Nie dokonujemy rezerwacji noclegów w innych hotelach, spoza poniższej listy.
- Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Ważne:
- Cena noclegu może się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels (ceny minimalne w 2024 roku):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 480 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 575 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 380 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 240 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 270 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę
Hampton by Hilton Warsaw City Centre:
Hotel Hampton by Hilton, ul. Wspólna 72, Warszawa
Koszt przy rezerwacji zależy od terminu i dostępnych miejsc w hotelu.
Średnio ceny kształtują się na poziomie 350-650 zł (jedynka ze śniadaniem) i 450-850 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 317 27 00, https://www.hilton.com/pl/hotels/wawcthx-hampton-warsaw-city-centre/
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne, konieczność rezerwacji parkingu w wyprzedzeniem