Upadłość konsumencka - prawa i obowiązki wierzyciela, możliwości dochodzenia roszczeń zgodnie z nowymi przepisami od 24 marca 2020 r.

Warszawa / lub ONLINE
18 listopada 2020 r., środa, godz. 09.00 - 15.00
alt Pobierz pełne informacje
Masz pytania odnośne
tego szkolenia?
Skontaktuj się z nami:

Opis szkolenia

Na szkoleniu omawiany m.in.: podstawy ogłoszenia upadłości konsumenckiej, klauzule umowne zabezpieczające wierzyciela przed upadłością konsumenta, ochrona małżonka upadłego, organy postępowania upadłościowego i ich kompetencje, przebieg postępowania upadłościowego, syndyk w postępowaniu upadłościowym, ogłoszenie upadłości a umowy zawarte przez konsumenta, dopuszczalność pozwania upadłego konsumenta, wszczęcia postępowania egzekucyjnego, zaspakajania wierzycieli po ogłoszeniu upadłości, skutki zawarcia układu w upadłości konsumenckiej, plan spłaty wierzycieli i umorzenie zobowiązań, umorzenie postępowania upadłościowego.

W dniu 30 sierpnia 2019 r. Sejm uchwalił nowelizację prawa upadłościowego, która ma ułatwić dłużnikom ogłoszenie tzw. upadłości konsumenckiej. Na mocy tej ustawy zmieniono ponad 70 przepisów ustawy Prawo upadłościowe. Nowe przepisy weszły w życie 24 marca 2020 roku.

Nowelizacja wprowadziła istotne zmiany w postępowaniach upadłościowych (m.in. w zakresie ogłaszania upadłości konsumenckiej, nowe rodzaje postępowań, zmianę zasad zgłaszania wierzytelności).

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Upadłość konsumencka ma dwie zasadnicze funkcje:

  • oddłużenie niewypłacalnego konsumenta - umorzenie całości lub części długów
  • oraz windykację - odzyskanie należności przez wierzycieli.

Upadłość konsumencka została wprowadzona do polskiego prawa w 2009 r. Od 2015 roku obowiązuje nowelizacja przepisów, która złagodziła rygory ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Zniesienie ograniczeń znacząco wpłynęło na liczbę ogłaszanych upadłości konsumenckich i przyczyniło się do powstania praktycznych problemów związanych z konsekwencjami ogłoszenia upadłości konsumenckiej.

Cel szkolenia:

  • Omówienie skutków ogłoszenia upadłości konsumenckiej i jej wpływu na sytuację wierzycieli
  • Omówienie możliwości w zakresie wpływu wierzyciela na przebieg postępowania upadłościowego
  • Omówienie możliwości uzyskania zaspokojenia po ogłoszeniu upadłości dłużnika

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • uczestnicy uzyskają aktualną wiedzę dotyczącą problematyki upadłości konsumenckiej,
  • będą mieli możliwość wyjaśnienia problemów prawnych i praktycznych związanych z upadłością konsumencką,
  • dowiedzą się jakie są możliwe sposoby reakcji wierzyciela na ogłoszenie upadłości konsumenckiej dłużnika,
  • poznają prawa i obowiązki wierzyciela w postępowaniu upadłościowym oraz ich wpływ na możliwość zaspokojenia, w tym na przedawnienie wierzytelności,
  • uzyskają wiedzę na temat możliwości dochodzenia wierzytelności po zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego,
  • dowiedzą się jakie są główne założenia projektowanych zmian.

Adresaci szkolenia:

pracownicy działów windykacji i egzekucji odpowiedzialni za dochodzenie wierzytelności od dłużników.

Metody szkoleniowe:

Prezentacja PowerPoint, omówienie przepisów, przykłady z praktyki, odpowiedzi na pytania i wyjaśnianie wątpliwości.

W zależności od rozwoju sytuacji, szkolenie odbędzie się w formie stacjonarnej lub online. Dopuszczamy także formę mieszaną, gdzie część osób przebywa w sali szkoleniowej, a część uczestniczy w trybie online.

Podczas szkolenie online, uczestnik przebywa w swoim miejscu zamieszkania / pracy.

Jest zachowana warsztatowa forma szkolenia. Uczestnicy w czasie rzeczywistym widzą i słyszą trenera, mogą zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości. Trener udostępnia na bieżąco na ekranie materiały szkoleniowe. Uczestnicy mogą również widzieć i słyszeć siebie wzajemnie.

By uczestniczyć w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do internetu, mikrofon / ew. słuchawki i wygodny fotel :)

Program

  1. Cel upadłości konsumenckiej.
     
  2. Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Podstawy ogłoszenia upadłości konsumenckiej, z uwzględnieniem najnowszych zmian.
     
  3. Dopuszczalność klauzul umownych zabezpieczających wierzyciela przed upadłością konsumenta. Skutki ogłoszenia upadłości konsumenckiej i wpływ na sytuację wierzyciela. Ochrona małżonka upadłego.
     
  4. Organy postępowania upadłościowego i ich kompetencje.
     
  5. Przebieg postępowania upadłościowego. Rodzaje upadłości konsumenckiej, z uwzględnieniem najnowszych zmian:
    1. ogłoszenie upadłości na zasadach ogólnych;
    2. ogłoszenie upadłości w uproszczonej procedurze - bez wyznaczania sędziego-komisarza;
    3. postępowanie o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli.
       
  6. Zgłoszenie wierzytelności. Cel i skutki zgłoszenia wierzytelności. Skutki braku zgłoszenia wierzytelności lub spóźnionego zgłoszenia wierzytelności.
     
  7. Pozycja prawna syndyka w postępowaniu upadłościowym konsumenta. Czy syndyk lub konsument mogą po ogłoszeniu upadłości zmieniać i wypowiadać zawarte wcześniej umowy albo zawierać nowe umowy?
     
  8. Wpływ ogłoszenia upadłości na umowy zawarte przez konsumenta. Czy i jakie umowy ulegają rozwiązaniu, a na które umowy zawarte przez upadłego ogłoszenie upadłości nie ma wpływu? Dopuszczalność odstąpienia, wypowiedzenia i rozwiązania umowy po ogłoszeniu upadłości konsumenta. Umowy sprzedaży i dostawy, a ogłoszenie upadłości konsumenta.
     
  9. Ogłoszenie upadłości osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim, a ogłoszenie upadłości obojga małżonków – wpływ ogłoszenia upadłości na umowy zawarte przez małżonków.
     
  10. Dopuszczalność pozwania upadłego konsumenta i jego małżonka po ogłoszeniu upadłości. Dopuszczalność wszczęcia postępowania egzekucyjnego wobec upadłego konsumenta i jego małżonka po ogłoszeniu upadłości.
     
  11. Dopuszczalność zaspakajania wierzycieli przez upadłego lub małżonka upadłego po ogłoszeniu upadłości i skutki dokonanej zapłaty.
     
  12. Zaspokojenie wierzycieli w upadłości konsumenckiej. Plan podziału i plan spłaty.
     
  13. Skutki zawarcia układu w upadłości konsumenckiej dla wierzycieli i wpływ układu na umowy zawarte przez upadłego.
  14. Plan spłaty wierzycieli i umorzenie zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty. Przesłanki ustalenia planu spłaty wierzycieli. Warunkowy plan spłaty wierzycieli. Dopuszczalność zaskarżenia planu spłaty. Obowiązki upadłego w trakcie realizacji planu spłaty. Uchylenie i zmiana planu spłaty. Umorzenie zobowiązań upadłego

  15. Umorzenie postępowania upadłościowego.
     
  16. Pytania, wyjaśnianie wątpliwości, dyskusja, konsultacje problemów zgłaszanych przez uczestników.

Wykładowca

Sędzia Wydziału Gospodarczego w sądzie rejonowym. W 2006 r. delegowany na stanowisko głównego specjalisty w Wydziale Spraw Gospodarczych w Ministerstwie Sprawiedliwości. Swoją wiedzę uzyskaną w trakcie pracy zawodowej wykorzystuje w pracy dydaktycznej. Prowadzi szkolenia dla aplikantów adwokackich i radcowskich oraz dla radców prawnych z zakresu prawa handlowego, upadłościowego i naprawczego organizowane przez Okręgową Radę Adwokacką i Okręgową Izbę Radców Prawnych. W działalności szkoleniowej preferuje praktyczne podejście do tematu.

Miejsce

SZKOLENIE ONLINE:

Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.

SZKOLENIE STACJONARNE:

Miejsce szkolenia zlokalizowane w centrum Warszawy, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.

Na 4 dni robocze przed planowanym terminem szkolenia skontaktujemy się z Państwem i przekażemy szczegółowe informacje na temat lokalizacji szkolenia.

Cena

590,00 zł + 23% VAT = 725,70 zł brutto

590,00 zł + VAT zw = 590,00 zł brutto - w przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych.

SZKOLENIE ONLINE:

Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczą w razie potrzeby.

SZKOLENIE STACJONARNE:

Cena obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia.

Cena szkolenia nie obejmuje noclegu.

Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem miejsca w hotelu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt.
Cena noclegu zależy od terminu i od wolnych miejsc w hotelu. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie dobrej ceny.

Współpracujemy z hotelami znajdującymi się w pobliżu miejsca szkolenia:

Podane niżej ceny obowiązują do końca 2020 roku (specjalna promocja)

Hotel Premiere Classe, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 140 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 165 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 06, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl

Hotel Campanile, ul. Towarowa 2, Warszawa
Koszt: od 190 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 227 zł (dwójka ze śniadaniem)
tel. +48 22 582 72 04, www.campanile-warszawa.pl/pl

Hotel Golden Tulip, ul. Towarowa 2, Warszawa
Aktualnie trwa remont hotelu - do 2021 roku.

Warszawa / lub ONLINE
18 listopada 2020 r., środa, godz. 09.00 - 15.00