Upadłość konsumencka – prawa i obowiązki wierzyciela, możliwości dochodzenia roszczeń z uwzględnieniem ostatnich zmian przepisów
Szkolenie 1-dniowe
Szkolenie z upadłości konsumenckiej obejmuje m.in.: podstawy ogłoszenia upadłości konsumenckiej, klauzule umowne zabezpieczające wierzyciela, ochrona małżonka upadłego, tryby (rodzaje) postępowań, przebieg postępowania, ogłoszenie upadłości a umowy zawarte przez konsumenta, zaspakajanie wierzycieli po ogłoszeniu upadłości, skutki zawarcia układu w upadłości konsumenckiej, plan spłaty wierzycieli i umorzenie zobowiązań.
Opis szkolenia
Tylko w samym 2023 roku ogłoszono ponad 20 000 tzw. upadłości konsumenckich. Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Upadłość konsumencka ma dwie zasadnicze funkcje:
- oddłużenie niewypłacalnego konsumenta – umorzenie całości lub części długów
- spłatę (w miarę możliwości) wierzycieli, czyli odzyskanie należności przez wierzycieli.
Na przestrzeni ostatnich lat wprowadzono wiele zmian w prawie upadłościowym, m.in.:
- złagodzono rygory ogłoszenia upadłości konsumenckiej, zniesienie ograniczeń znacząco wpłynęło na liczbę ogłaszanych upadłości konsumenckich i przyczyniło się do powstania praktycznych problemów związanych z konsekwencjami ogłoszenia upadłości konsumenckiej,
- wprowadzono zmiany w zakresie zgłaszania wierzytelności oraz trybów upadłości konsumenckiej,
- weszły w życie przepisy dotyczące prowadzenia postępowań upadłościowych za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych, składania doręczeń i pism procesowych za pośrednictwem tego rejestru, elektronicznego zgłaszania wierzytelności itp.
Zapraszamy na szkolenie, które szczegółowo omawia powyższe kwestie.
Cel szkolenia:
- omówienie skutków ogłoszenia upadłości konsumenckiej i jej wpływu na sytuację wierzycieli,
- omówienie możliwości w zakresie wpływu wierzyciela na przebieg postępowania upadłościowego,
- omówienie możliwości uzyskania zaspokojenia po ogłoszeniu upadłości dłużnika.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- uczestnicy uzyskają aktualną wiedzę dotyczącą problematyki upadłości konsumenckiej,
- będą mieli możliwość wyjaśnienia problemów prawnych i praktycznych związanych z upadłością konsumencką,
- dowiedzą się, jakie są możliwe sposoby reakcji wierzyciela na ogłoszenie upadłości konsumenckiej dłużnika,
- poznają prawa i obowiązki wierzyciela w postępowaniu upadłościowym oraz ich wpływ na możliwość zaspokojenia, w tym na przedawnienie wierzytelności,
- uzyskają wiedzę na temat możliwości dochodzenia wierzytelności po zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego,
- dowiedzą się jakie są główne założenia projektowanych zmian.
Adresaci szkolenia:
pracownicy działów windykacji i egzekucji odpowiedzialni za dochodzenie wierzytelności od dłużników
Metody szkoleniowe:
wykład z prezentacją multimedialną, omówienie przepisów, przykłady z praktyki, odpowiedzi na pytania i wyjaśnianie wątpliwości
Szkolenia realizujemy w formie online, hybrydowej lub stacjonarnej. Niezależnie od formy realizacji - zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki. Nie nagrywamy szkoleń. Pomagamy w kwestiach technicznych.
Przeprowadzenie szkolenia w sposób profesjonalny i na najwyższym poziomie zarówno pod względem merytorycznym jak i organizacyjnym.
Program
- Cel upadłości konsumenckiej.
- Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Podstawy ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Wpływ złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości na postępowania zabezpieczające i egzekucyjne prowadzone przeciwko dłużnikowi.
- Skutki ogłoszenia upadłości konsumenckiej.
- Organy postępowania upadłościowego i ich kompetencje.
- Przebieg postępowania upadłościowego. Rodzaje upadłości konsumenckiej:
- ogłoszenie upadłości na zasadach ogólnych,
- ogłoszenie upadłości w uproszczonej procedurze (bez sędziego-komisarza).
- Postępowanie o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli.
- Wpływ ogłoszenia upadłości na umowy zawarte przez konsumenta:
- czy i jakie umowy ulegają rozwiązaniu, a na które umowy zawarte przez upadłego ogłoszenie upadłości nie ma wpływu?
- dopuszczalność odstąpienia, wypowiedzenia i rozwiązania umowy po ogłoszeniu upadłości konsumenta,
- umowy kredytu, pożyczki a ogłoszenie upadłości konsumenta.
- Wpływ ogłoszenia upadłości konsumenckiej na postępowania zabezpieczające i egzekucyjne prowadzone przeciwko dłużnikowi.
- Zgłoszenie wierzytelności:
- cel i skutki zgłoszenia wierzytelności,
- skutki braku zgłoszenia wierzytelności lub spóźnionego zgłoszenia wierzytelności.
- Ogłoszenie upadłości osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim a ogłoszenie upadłości obojga małżonków:
- wpływ ogłoszenia upadłości na umowy zawarte przez małżonków,
- odpowiedzialność współdłużników oraz poręczycieli za zobowiązania upadłego.
- Dopuszczalność wytoczenia powództwa przeciwko upadłemu po ogłoszeniu upadłości. Dopuszczalność wszczęcia postępowania egzekucyjnego wobec upadłego konsumenta i jego małżonka po ogłoszeniu upadłości.
- Zaspokojenie wierzycieli w upadłości konsumenckiej. Plan podziału i plan spłaty.
- Sposoby zakończenia postępowania upadłościowego i ich wpływ na sytuację wierzycieli:
- odmowa ustalenia planu spłaty wierzycieli,
- ustalenie planu spłaty wierzycieli,
- umorzenie zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli,
- warunkowe umorzenie zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli.
- Plan spłaty wierzycieli:
- dopuszczalność zaskarżenia planu spłaty,
- obowiązki upadłego w trakcie realizacji planu spłaty,
- uchylenie i zmiana planu spłaty,
- przedawnienie wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym. Kiedy następuje umorzenie zobowiązań upadłego?
- Pytania, wyjaśnianie wątpliwości, dyskusja, konsultacje problemów zgłaszanych przez uczestników.
Wykładowca
Sędzia sądu okręgowego. Swoją wiedzę uzyskaną w trakcie pracy zawodowej z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego wykorzystuje w pracy dydaktycznej. Prowadzi szkolenia dla aplikantów adwokackich i radcowskich oraz dla radców prawnych z zakresu prawa handlowego, upadłościowego i naprawczego organizowane przez Okręgową Radę Adwokacką i Okręgową Izbę Radców Prawnych. W działalności szkoleniowej preferuje praktyczne podejście do tematu.
Miejsce
Forma realizacji szkolenia wskazana jest na górze strony, bezpośrednio pod terminem szkolenia. Szkolenie może być realizowane:
- ONLINE
- stacjonarnie (w sali szkoleniowej)
- lub hybrydowo (jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE).
W Warszawie nasze szkolenia odbywają się w Centrum Szkoleniowym Golden Floor, w dwóch lokalizacjach, obie są w centrum Warszawy:
- przy ul. Prostej 69 (przy stacji metra Rondo Daszyńskiego)
- lub w budynku Centrum LIM (dawnej siedzibie Hotelu Marriott), Al. Jerozolimskie 65/79, naprzeciwko Dworca Centralnego.
Informację o miejscu szkolenia wysyłamy wraz z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
SZKOLENIE ONLINE:
Każdy uczestnik łączy się ze swojego miejsca pracy / zamieszkania. Wymagania: komputer / tablet z dostępem do Internetu, wyposażony w mikrofon, opcjonalnie słuchawki. Link dostępowy do szkolenia dostarczymy z wyprzedzeniem 1-dniowym.
WIELE SZKOLEŃ REALIZUJEMY HYBRYDOWO, by umożliwić Państwu wybór dogodnej formy udziału w szkoleniu. Część uczestników jest w sali szkoleniowej, a część osób łączy się ze szkoleniem zdalnie. Niezależnie od formy udziału w szkoleniu, zajęcia odbywają się w sposób interaktywny, z możliwością zadawania pytań, wyjaśnienia wątpliwości, prowadzenia dyskusji i omówienia z trenerem przykładów z własnej praktyki.
Cena
Cena szkolenia podana jest na górze strony, obok terminu szkolenia i przycisku ZAPISZ SIĘ. Dla szkoleń hybrydowych (realizowanych jednocześnie w sali szkoleniowej i ONLINE) - cena szkolenia różni się w zależności od formy udziału w szkoleniu.
UDZIAŁ W FORMIE ONLINE:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć), zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
UDZIAŁ W FORMIE STACJONARNEJ:
Cena obejmuje: uczestnictwo w szkoleniu dla 1 osoby, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia (wystawiany pod warunkiem obecności na co najmniej 80% zajęć).
Ważne informacje:
-
Do podanej ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku, gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych, szkolenie podlega zwolnieniu z VAT.
-
Przy zgłoszeniu więcej niż 1 osoby - RABAT 5% dla każdego uczestnika.
-
Cena szkolenia nie obejmuje noclegu. Osoby zainteresowane noclegiem mogą skorzystać z naszej pomocy przy dokonaniu rezerwacji, poniżej informacje o dostępnych możliwościach.
-
SPOSÓB PŁATNOŚCI: Płatność może być dokonana po zrealizowanej usłudze, gdy zgłaszającym jest instytucja publiczna, a także w przypadku innych zgłaszających, o ile taka forma płatności zostanie zaakceptowana przez organizatora. Organizator akceptuje wydłużone terminy płatności. Prosimy o wskazanie preferowanej formy płatności na formularzu zgłoszeniowym.
-
Szczegółowe informacje na temat zasad realizacji usługi znajdują się w Regulaminie
Jeśli są Państwo zainteresowani zarezerwowaniem noclegu korzystając z naszego pośrednictwa - prosimy o kontakt: szkolenia@jgt.pl
Poniżej lista hoteli, z którymi współpracujemy i w których możemy dla Państwa dokonać rezerwacji noclegu.
Ważne:
- Ceny noclegów w hotelach mogą się zmieniać w zależności od terminu i wolnych miejsc w hotelu.
- Nie możemy zagwarantować, że w danym terminie hotel dysponuje wolnymi pokojami.
- Nie możemy zagwarantować, że zawsze jest możliwość zarezerwowania noclegu wg podanych poniżej cen minimalnych. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym łatwiej o miejsce w hotelu i uzyskanie minimalnej ceny.
- Po dokonaniu rezerwacji cena nie ulegnie zmianie.
- Rezerwacja może zostać przez Państwa anulowana do ostatniego dnia roboczego poprzedzającego przyjazd.
Hotele o różnym standardzie należące do grupy Louvre Hotels.
Ceny minimalne w 2025 roku (są uzależnione od sezonu):
Golden Tulip Warszawa Centrum**** ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 75 00, https://warsaw-centre.goldentulip.com/pl/
- styczeń-luty oraz lipiec-sierpień: od 460 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 555 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień: od 490 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 585 zł (dwójka ze śniadaniem)
Campanile Warszawa Centrum***, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 582 72 00, www.campanile-warszawa.pl/pl
- styczeń-luty: od 330 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 385 zł (dwójka ze śniadaniem)
- marzec-sierpień: od 360 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 415 zł (dwójka ze śniadaniem)
- wrzesień-grudzień: od 400 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 455 zł (dwójka ze śniadaniem)
Premiere Classe Warszawa Centrum*, ul. Towarowa 2, Warszawa
tel. +48 22 624 08 00, www.premiere-classe-warszawa.pl/pl
- styczeń-grudzień: od 270 zł (jedynka ze śniadaniem) i od 305 zł (dwójka ze śniadaniem)
Korzystanie z parkingu hotelowego jest dodatkowo płatne: 80 zł za dobę.