Co to jest design thinking?
26.03.2024

Design thinking – co to jest myślenie projektowe? Przykłady design thinking w praktyce

Design thinking to metoda tworzenia innowacji w oparciu o odkrycie i głębokie zrozumienie potrzeb klientów. Znajduje zastosowanie w różnych obszarach i branżach. Dzięki niej powstały nowatorskie rozwiązania wielu światowych marek, takich jak Apple czy Nike. Przeczytaj, na czym dokładnie polega design thinking i jak możesz zastosować ją w swojej organizacji.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest design thinking,
  • jakie są najważniejsze etapy metody design thinking,
  • jakie są przykłady wdrożenia rozwiązań metodą design thinking.

Co to jest design thinking?

Zapraszamy na szkolenie z design thinking.Design thinking to podejście do rozwiązywania problemów, które koncentruje się na potrzebach użytkowników i stosuje techniki projektowania w celu generowania innowacyjnych rozwiązań. 

Metoda ta pozwala: 

  • projektować nowe usługi i produkty,
  • ulepszać procesy i doświadczenie użytkownika,
  • rozwiązywać złożone i nieoczywiste problemy.

Kluczem do zrozumienia design thinking jest postawienie w centrum zainteresowania UŻYTKOWNIKA/ODBIORCY. Odkrycie i głębokie zrozumienie osób, dla których projektujemy rozwiązania, produkty czy usługi, pozwala wypracować nieoczywiste, za to bardzo praktyczne efekty. 

Choć w związku z design thinking mówi się często o kreatywności, to równie ważna – jeśli nie ważniejsza – jest tu empatia. To ona umożliwia pełną koncentrację na końcowym odbiorcy projektu.


Innowacyjne rozwiązania to element budowania przewagi konkurencyjnej właściwie w każdej branży.
Jeśli chcesz poznać metodę design thinking i nauczyć się ją wykorzystywać w kilku krokach,
zapraszamy na szkolenie.

Zapraszamy na szkolenie design thinking.


Najważniejsze etapy design thinking

Proces design thinking, który ma prowadzić do innowacyjnych rezultatów, powinien przebiegać według kilku etapów. 

ETAP 1 Empatia

Aby skutecznie realizować metodę design thinking, powinieneś przede wszystkim zmienić sposób myślenia (mindset) na mocno empatyczny. Liczy się otwartość i brak osądu. Według D. Kelly’ego, jednego z twórców design thinking, „empatia to  zdolność do postrzegania różnych doznań oczyma innej osoby i zrozumienia  dlaczego ludzie robią to, co robią. Koncentracja na człowieku stanowi istotę  procesu innowacji.”

Najbardziej skuteczne jest odejście od biurka oraz skupienie uwagi na drugim człowieku i jego potrzebach, problemach, doświadczeniach i wartościach. Możesz zrobić to na przykład przy pomocy wywiadów pogłębionych czy obserwacji, na podstawie których stworzysz personę, czyli modelowego odbiorcę Twoich rozwiązań. 

ETAP 2 Synteza

Kiedy poznałeś już personę i empatycznie podszedłeś do jej problemów, przyszedł czas na syntezę. Etap ten polega na:

  • definiowaniu potrzeb, 
  • wyciągnięciu wniosków z badań (np. wywiadów),
  • określeniu sedna potrzeb. 

Jego efektem powinno być wypracowanie wyzwania projektowego. Innymi słowy synteza ma doprowadzić do pytania, na które następnie będziemy szukać odpowiedzi w trakcie burzy mózgów. 

Pytanie takie powinno zaczynać się od słów: „Jak moglibyśmy (…), aby (…)?”. 

Przykłady: 

  • Jak moglibyśmy usprawnić proces rekrutacji, aby kandydaci byli lepiej dopasowani do naszej organizacji?
  • Jak moglibyśmy przeformułować ofertę, aby klienci lepiej ją rozumieli?
  • Jak moglibyśmy poprawić obsługę pozakupową, aby klienci dokonywali ponownych zakupów w naszym sklepie?   

ETAP 3 Generowanie

Na tym etapie liczy się kreatywność i wszelkie techniki jej pobudzania. Ma ona prowadzić do wygenerowania jak największej liczby pomysłów na rozwiązanie problemu, który określiliśmy podczas syntezy. 

Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie burzy mózgów w zespole. Musisz jednak pamiętać o najważniejszych zasadach tej metody:

  • każdy pomysł jest dobry – nie oceniamy i nie weryfikujemy ich na tym etapie,
  • liczy się ilość, nie jakość – im więcej pomysłów, tym lepiej,
  • budujemy skojarzenia na bazie poprzednich pomysłów.

Dopiero po burzy mózgów następuje etap selekcji pomysłów, do której przydatne mogą być narzędzia, takie jak lejek pomysłów czy matryca.  

Poznaj przykłady design thinking.ETAP 4 Prototypowanie

Na tym etapie z łatwo dostępnych narzędzi i materiałów wykonujesz interaktywny prototyp. Pozwala to szybko i tanio sprawdzić pomysły w działaniu, a także zmniejszyć ryzyko porażki projektu.

Co to oznacza w praktyce?

Prototypem może być fizyczny przedmiot, makieta, odgrywanie ról (role play) czy rysunki w formie story board. Na rynku dostępne są także różnego rodzaju programy do prototypowania. 

ETAP 5 Testowanie

Wykonany prototyp testujesz z odbiorcą, a następnie wprowadzasz poprawki  – aż do uzyskania gotowego rozwiązania. Na tym etapie kluczowy jest feedback od użytkownika docelowego, gdyż to dzięki niemu możliwe jest opracowanie jeszcze bardziej użytecznego i innowacyjnego modelu rozwiązania. 

Tu także warto zastosować różnorodne narzędzia, takie jak wirtualny spacer czy testy A/B. Po etapie testowania należy opracować koncepcję wdrożenia rozwiązania. 

Design thinking – przykłady 

Z metodologii design thinking korzysta na co dzień wiele marek i organizacji.

Jak pokazują badania, sprawnie budują one przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami, które nie pracują kreatywną metodą projektową. Dzięki design thinking swoje innowacyjne rozwiązania stworzyły m.in. Apple czy Nike.  

  • IDEO jest jednym z pionierów w dziedzinie design thinking. Firma ta pomaga klientom w rozwiązywaniu różnorodnych problemów poprzez zastosowanie procesu projektowego, który skupia się na ludziach i ich potrzebach.
     
  • Apple wykorzystuje design thinking do opracowywania swoich produktów. Ich podejście opiera się na głębokim zrozumieniu potrzeb użytkowników oraz skupieniu na prostocie i elegancji w projektowaniu.
     
  • Airbnb w krótkim czasie podwoiło swoje przychody dzięki innowacyjnemu podejściu do zdjęć obiektów i hoteli. Dobrej jakości fotografie, które ukazywały ważne z punktu widzenia potencjalnych klientów elementy, okazały się nowatorskim, a jednocześnie prostym sposobem na przyciągnięcie ich do serwisu.
     
  • Nike prowadzi badania nad potrzebami i preferencjami sportowców na całym świecie, a następnie wykorzystuje te dane do tworzenia nowych, innowacyjnych produktów. Przykładem może być ich technologia Nike Flyknit, która oferuje lekkie buty z doskonałą wentylacją, idealnie dopasowane do stopy.
     
  • IBM wykorzystuje design thinking do transformacji podejścia biznesowego. Firma opracowała nowe usługi chmurowe – łatwiejsze w obsłudze i bardziej elastyczne – aby lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów.

Design thinking – metodologia przyszłości?

Design thinking to metodologia, która angażuje interdyscyplinarny zespół w poszukiwanie, zrozumienie i rozwiązanie problemu. Uczestnicy procesu skupiają się na odbiorcy/użytkowniku. Liczy się ich empatia i kreatywność. 

Przykłady dużych marek z całego świata pokazują, że praca metodą projektową przynosi świetne efekty i zapewnia innowacyjne rozwiązania. Jeśli chcesz wzorować się na największych graczach w Twojej branży i osiągać podobne efekty, zapraszamy na szkolenie, na którym szczegółowo omawiamy metodologię design thinking i pokazujemy w praktyce, jak stosować ją w konkretnych projektach. 

Zapraszamy na szkolenie design thinking.