Design thinking – co to jest myślenie projektowe? Przykłady design thinking w praktyce
Design thinking to metoda tworzenia innowacji w oparciu o odkrycie i głębokie zrozumienie potrzeb klientów. Znajduje zastosowanie w różnych obszarach i branżach. Dzięki niej powstały nowatorskie rozwiązania wielu światowych marek, takich jak Apple czy Nike. Przeczytaj, na czym dokładnie polega design thinking i jak możesz zastosować ją w swojej organizacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest design thinking,
- jakie są najważniejsze etapy metody design thinking,
- jakie są przykłady wdrożenia rozwiązań metodą design thinking.
Co to jest design thinking?
Design thinking to podejście do rozwiązywania problemów, które koncentruje się na potrzebach użytkowników i stosuje techniki projektowania w celu generowania innowacyjnych rozwiązań.
Metoda ta pozwala:
- projektować nowe usługi i produkty,
- ulepszać procesy i doświadczenie użytkownika,
- rozwiązywać złożone i nieoczywiste problemy.
Kluczem do zrozumienia design thinking jest postawienie w centrum zainteresowania UŻYTKOWNIKA/ODBIORCY. Odkrycie i głębokie zrozumienie osób, dla których projektujemy rozwiązania, produkty czy usługi, pozwala wypracować nieoczywiste, za to bardzo praktyczne efekty.
Choć w związku z design thinking mówi się często o kreatywności, to równie ważna – jeśli nie ważniejsza – jest tu empatia. To ona umożliwia pełną koncentrację na końcowym odbiorcy projektu.
Innowacyjne rozwiązania to element budowania przewagi konkurencyjnej właściwie w każdej branży.
Jeśli chcesz poznać metodę design thinking i nauczyć się ją wykorzystywać w kilku krokach,
zapraszamy na szkolenie.
Najważniejsze etapy design thinking
Proces design thinking, który ma prowadzić do innowacyjnych rezultatów, powinien przebiegać według kilku etapów.
ETAP 1 Empatia
Aby skutecznie realizować metodę design thinking, powinieneś przede wszystkim zmienić sposób myślenia (mindset) na mocno empatyczny. Liczy się otwartość i brak osądu. Według D. Kelly’ego, jednego z twórców design thinking, „empatia to zdolność do postrzegania różnych doznań oczyma innej osoby i zrozumienia dlaczego ludzie robią to, co robią. Koncentracja na człowieku stanowi istotę procesu innowacji.”
Najbardziej skuteczne jest odejście od biurka oraz skupienie uwagi na drugim człowieku i jego potrzebach, problemach, doświadczeniach i wartościach. Możesz zrobić to na przykład przy pomocy wywiadów pogłębionych czy obserwacji, na podstawie których stworzysz personę, czyli modelowego odbiorcę Twoich rozwiązań.
ETAP 2 Synteza
Kiedy poznałeś już personę i empatycznie podszedłeś do jej problemów, przyszedł czas na syntezę. Etap ten polega na:
- definiowaniu potrzeb,
- wyciągnięciu wniosków z badań (np. wywiadów),
- określeniu sedna potrzeb.
Jego efektem powinno być wypracowanie wyzwania projektowego. Innymi słowy synteza ma doprowadzić do pytania, na które następnie będziemy szukać odpowiedzi w trakcie burzy mózgów.
Pytanie takie powinno zaczynać się od słów: „Jak moglibyśmy (…), aby (…)?”.
Przykłady:
- Jak moglibyśmy usprawnić proces rekrutacji, aby kandydaci byli lepiej dopasowani do naszej organizacji?
- Jak moglibyśmy przeformułować ofertę, aby klienci lepiej ją rozumieli?
- Jak moglibyśmy poprawić obsługę pozakupową, aby klienci dokonywali ponownych zakupów w naszym sklepie?
ETAP 3 Generowanie
Na tym etapie liczy się kreatywność i wszelkie techniki jej pobudzania. Ma ona prowadzić do wygenerowania jak największej liczby pomysłów na rozwiązanie problemu, który określiliśmy podczas syntezy.
Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie burzy mózgów w zespole. Musisz jednak pamiętać o najważniejszych zasadach tej metody:
- każdy pomysł jest dobry – nie oceniamy i nie weryfikujemy ich na tym etapie,
- liczy się ilość, nie jakość – im więcej pomysłów, tym lepiej,
- budujemy skojarzenia na bazie poprzednich pomysłów.
Dopiero po burzy mózgów następuje etap selekcji pomysłów, do której przydatne mogą być narzędzia, takie jak lejek pomysłów czy matryca.
ETAP 4 Prototypowanie
Na tym etapie z łatwo dostępnych narzędzi i materiałów wykonujesz interaktywny prototyp. Pozwala to szybko i tanio sprawdzić pomysły w działaniu, a także zmniejszyć ryzyko porażki projektu.
Co to oznacza w praktyce?
Prototypem może być fizyczny przedmiot, makieta, odgrywanie ról (role play) czy rysunki w formie story board. Na rynku dostępne są także różnego rodzaju programy do prototypowania.
ETAP 5 Testowanie
Wykonany prototyp testujesz z odbiorcą, a następnie wprowadzasz poprawki – aż do uzyskania gotowego rozwiązania. Na tym etapie kluczowy jest feedback od użytkownika docelowego, gdyż to dzięki niemu możliwe jest opracowanie jeszcze bardziej użytecznego i innowacyjnego modelu rozwiązania.
Tu także warto zastosować różnorodne narzędzia, takie jak wirtualny spacer czy testy A/B. Po etapie testowania należy opracować koncepcję wdrożenia rozwiązania.
Design thinking – przykłady
Z metodologii design thinking korzysta na co dzień wiele marek i organizacji.
Jak pokazują badania, sprawnie budują one przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami, które nie pracują kreatywną metodą projektową. Dzięki design thinking swoje innowacyjne rozwiązania stworzyły m.in. Apple czy Nike.
- IDEO jest jednym z pionierów w dziedzinie design thinking. Firma ta pomaga klientom w rozwiązywaniu różnorodnych problemów poprzez zastosowanie procesu projektowego, który skupia się na ludziach i ich potrzebach.
- Apple wykorzystuje design thinking do opracowywania swoich produktów. Ich podejście opiera się na głębokim zrozumieniu potrzeb użytkowników oraz skupieniu na prostocie i elegancji w projektowaniu.
- Airbnb w krótkim czasie podwoiło swoje przychody dzięki innowacyjnemu podejściu do zdjęć obiektów i hoteli. Dobrej jakości fotografie, które ukazywały ważne z punktu widzenia potencjalnych klientów elementy, okazały się nowatorskim, a jednocześnie prostym sposobem na przyciągnięcie ich do serwisu.
- Nike prowadzi badania nad potrzebami i preferencjami sportowców na całym świecie, a następnie wykorzystuje te dane do tworzenia nowych, innowacyjnych produktów. Przykładem może być ich technologia Nike Flyknit, która oferuje lekkie buty z doskonałą wentylacją, idealnie dopasowane do stopy.
- IBM wykorzystuje design thinking do transformacji podejścia biznesowego. Firma opracowała nowe usługi chmurowe – łatwiejsze w obsłudze i bardziej elastyczne – aby lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów.
Design thinking – metodologia przyszłości?
Design thinking to metodologia, która angażuje interdyscyplinarny zespół w poszukiwanie, zrozumienie i rozwiązanie problemu. Uczestnicy procesu skupiają się na odbiorcy/użytkowniku. Liczy się ich empatia i kreatywność.
Przykłady dużych marek z całego świata pokazują, że praca metodą projektową przynosi świetne efekty i zapewnia innowacyjne rozwiązania. Jeśli chcesz wzorować się na największych graczach w Twojej branży i osiągać podobne efekty, zapraszamy na szkolenie, na którym szczegółowo omawiamy metodologię design thinking i pokazujemy w praktyce, jak stosować ją w konkretnych projektach.